خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۲۸۹

اعتصاب در سامسونگ؛ گوشی‌ها گران میشوند؟

اعتصاب در سامسونگ؛ گوشی‌ها گران میشوند؟

سامسونگ در نامه‌ای به اتحادیه کارگران در کره جنوبی موافقت اعلام کرده که حقوق برخی کارگران افزایش یابد. اما کارگران هندی افزایش را مشمول همه و حق همه می‌دانند

به گزارش تجارت نیوز،

اعتصاب کارگران و کارکنان مجموعه شعبه هندوستان شرکت سامسونگ از هفته گذشته تاکنون ادامه داشته و با قدرت بیشتری از ابتدای این هفته شروع شده است.

هفته گذشته یک اعتصاب کارگری در هند که تولید را در کارخانه هندوستان سامسونگ مختل کرده، کانون توجه رسانه‌ها شده است.

همزمان با این اعتصاب که یک ماه بعد از اعتصاب چند روزه شعبه اصلی در کره جنوبی شروع شده، شایعاتی درباره وابستگی این اعتراضات به برخی جریان‌های قدرت و ثروت شنیده می‌شود که می‌خواهند شرکت خارجی سامسونگ را از هندوستان بیرون کنند!

اعتراضات در سامسونگ، موضوع اصلی اعتراض بحث دستمزدهای پایین بوده که در این مورد کارگران هندی با کارگران کره‌ای این شرکت وفاق دارند. اعتصاب اکنون در هفتمین روز خود قرار دارد.

این اعتصاب بر طرح ناندرا مودی رئیس جمهور محافظه‌کار این کشور، برای جلب سرمایه گذاران خارجی (با شعار «ساخت هند») و برنامه سه برابر کردن تولید لوازم الکترونیکی در طی شش سال سایه افکند.

هند طبق برنامه ده ساله خود در حوزه صنایع الکترونیکی و دانش بنیان، هدف خود را رسیدن سهم تولیدات الکترونیکی و مخابراتی و خدمات مربوطه به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار  قرار داده است.

بسیاری از شرکت‌های تجاری الکترونیکی جهان در این مدت به هند جذب شدند. در واقع آن‌ها جذب سیاست‌های تجاری دوستانه و نیروی کار ارزان‌تر که ناندرا مودی رئیس جمهور هند به آن‌ها وعده داده، شدند!

این درحالی است که غول‌های تولیدی خارجی به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین خود فراتر از چین هستند. 

روز جمعه، صدها کارگر معترض با پیراهن‌های آبی رنگ سامسونگ به نشستن در چادرهای موقت نزدیک کارخانه لوازم خانگی در ایالت جنوبی تامیل نادو، با کلاه‌های قرمز با نام اختصاری اتحادیه CITU ادامه دادند. 

مرکز اتحادیه‌های کارگری هند (CITU) توسط تأثیرگذارترین سندیکای هندی در حوزه صنایع الکترونیک است. بیش از ۶.۶ میلیون کارگر عضو رسمی این تشکل کارگری هستند.

اکنون اما اعتصابات مزدی سامسونگ یکی از بزرگترین ناآرامی‌های صنعتی است که باعث اختلال در تولید یک شرکت چند ملیتی خارجی در هند شده است. این کارخانه به تنهایی حدود یک سوم از درآمد سالانه ۱۲ میلیارد دلاری هند را به خود اختصاص می‌دهد. 

در حالی که کارگران اعتراض می‌کنند، وزیر ارشد کار هند از اواخر ماه گذشته در یک تور ایالات متحده بوده و با شرکت‌هایی مانند نایک و فورد مذاکره و گفتگو کرده است. برگ برنده او در مذاکرات مزد پایین کارگران هندی است که البته اکنون همه به آن اعتراض دارند!

سامسونگ در نامه‌ای به اتحادیه کارگران در کره جنوبی موافقت اعلام کرده که حقوق برخی کارگران افزایش یابد. اما کارگران هندی افزایش را مشمول همه و حق همه می‌دانند. این شرکت هفته قبل در اول اعتصابات هیچ مذاکره‌ای را نپذیرفت اما امروز پای میز مذاکره آمده است.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.