فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۰۱۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

انتخابات حزب حاکم چگونه بر نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن تأثیر می‌گذارد؟

انتخابات حزب حاکم چگونه بر نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن تأثیر می‌گذارد؟

حزب رهبر و حاکم ژاپن، نخست‌وزیر آینده این کشور را و نخست‌وزیر انتخابی، سیاست پولی این کشور را تعیین خواهد کرد. ژاپن در روزهای آینده درگیر تصمیم‌های مهمی برای آینده خود است.

به گزارش تجارت نیوز،

انتخابات رهبری حزب حاکم ژاپن که تعیین می‌کند چه کسی نخست‌وزیر خواهد شد، می‌تواند برنامه بانک مرکزی برای نرمال کردن سیاست پولی بسیار انبساطی را پیچیده کند.

در ادامه گزارش رویترز در مورد اینکه چگونه نتیجه انتخابات رهبری حزب لیبرال دموکرات که در 27 سپتامبر برگزار می‌شود می‌تواند بر زمان و سرعت افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن (BOJ) در آینده تاثیر بگذارد را بررسی خواهیم کرد. به گزارش فرانسه۲۴، نخست‌وزیر بعدی ژاپن در تاریخ یک اکتبر مشخص می‌شود.

در این میان چه کسانی مهم‌تر هستند؟

در میان 9 نامزد، سه نفر به عنوان نامزدهای پیشتاز در نظر گرفته می‌شوند که می‌توانند به دور دوم راه یابند؛ شیگرو ایشیبا، وزیر دفاع سابق، شینجیرو کویزومی، وزیر سابق محیط‌زیست و سانای تاکایچی، وزیر مسئول امنیت اقتصادی.

دیدگاه این افراد در مورد سیاست پولی چیست؟

به نظر می‌رسد اکثر نامزدها، از جمله ایشیبا و کویزومی، ایده افزایش تدریجی نرخ بهره را تایید می‌کنند.

کویزومی پیش از این اعلام کرده به استقلال بانک مرکزی ژاپن در تنظیم سیاست پولی احترام خواهد گذاشت. ایشیبا گفته است بانک مرکزی ژاپن با پایان دادن به نرخ‌های بهره منفی در «مسیر سیاست درست» بوده است؛ اگرچه او اخیراً گفت ژاپن باید خروج کامل از تورم را در اولویت قرار دهد.

سرسخت‌ترین مخالف نرمال‌تر کردن سیاست پولی، تاکایچی است که می‌گوید: «بانک مرکزی ژاپن نرخ‌ها را خیلی زود افزایش داد. برای جلوگیری از آسیب دیدن احساسات مصرف‌کننده باید هزینه‌های وام را پایین نگه داشت.»

چگونه نتیجه می‌تواند بر سیاست و بازارهای بانک مرکزی ژاپن تاثیر بگذارد؟

اگر تاکایچی نخست‌وزیر شود، با توجه به ترجیح او مبنی بر هزینه کم استقراض، بانک مرکزی ژاپن مجبور می‌شود زمان افزایش نرخ بهره را به تعویق بیندازد؛ بنابراین، پیروزی تاکایچی می‌تواند بازده اوراق قرضه را پایین بیاورد و ین را تضعیف کند. این یک چشم‌انداز نامطلوب برای سیاست‌گذارانی است که مشتاق‌اند بازارها را با برنامه خروج از شرایط پولی انبساطی هماهنگ کنند. با این حال، اگر او متعهد شود بسته مخارج بزرگی را تهیه کند که می‌تواند منجر به افزایش انتشار بدهی شود، بازده اوراق قرضه ممکن است در درازمدت افزایش یابد.

تاکایچی بدون ارائه جزئیات خواستار هزینه‌های «استراتژیک» شده است. کویزومی نیز تعهد داده است به شرکت‌های کوچک و خانوارهای کم‌درآمد که از افزایش هزینه‌های زندگی آسیب دیده‌اند، یارانه اضطراری بپردازد. هیچ‌کدام درباره میزان هزینه‌ها یا نحوه تامین مالی آن توضیحی نداده‌اند.

ایشیبا که به عنوان یک شاهین مالی (fiscal hawk) شناخته می‌شود، خواستار نظم بخشیدن به خانه مالی ژاپن شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاهین مالی یک اصطلاح عامیانه سیاسی در دنیای انگلیسی‌زبان برای افرادی است که تاکید زیادی بر تحت کنترل نگه داشتن بودجه‌های دولتی دارند. «شاهین» را می‌توان برای توصیف فردی که خواستار اقدامات خشن یا دردآور است (با اشاره به ماهیت درنده‌گری شاهین‌ها در دنیای طبیعی) در بسیاری از زمینه‌های سیاسی استفاده کرد. در زمینه کاهش کسری، این اصطلاح بیشتر به کسانی اطلاق می‌شود که از کاهش هزینه‌های دولتی حمایت می‌کنند تا کسانی که از افزایش مالیات حمایت می‌کنند. در مورد تورم، شاهین مالی کسی است که از پایین نگه داشتن تورم به عنوان اولویت اصلی در سیاست پولی حمایت می کند. در مقابل، کبوتر کسی است که بر مسائل دیگر، به‌ویژه کاهش بیکاری، بیش از کاهش تورم تاکید دارد.

تقویم سیاسی چگونه بر سیاست بانک مرکزی ژاپن تاثیر می‌گذارد؟

برنده رقابت رهبری حزب لیبرال دموکرات (LDP) به دلیل تسلط این حزب در پارلمان، قرار است نخست‌وزیر بعدی شود و احتمالاً انتخابات زودهنگام در اوایل 27 اکتبر برگزار خواهد شد.

بانک مرکزی ژاپن ممکن است ترجیح دهد از جلب توجه سیاسی ناخواسته با افزایش نرخ‌ها در حوالی زمان انتخابات اجتناب کند؛ به این معنی که سیاست‌گذاران ممکن است حداقل تا دسامبر منتظر بمانند تا دوباره نرخ‌ها را افزایش دهند.

پس از نشست 19 تا 20 سپتامبر، بانک مرکزی ژاپن در 30 تا 31 اکتبر بررسی سیاستی را انجام می‌دهد. در این زمان رشد سه‌ماهه جدید و برآورد قیمت را نیز منتشر خواهد کرد.

اکثریت اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند بانک مرکزی بریتانیا در سال جاری میلادی، پس از افزایش غیرمنتظره در ماه جولای، نرخ‌ها را دوباره افزایش دهد (بیش از سه‌چهارم آنها در نشست 18 تا 19 دسامبر افزایش نرخ را پیش‌بینی می‌کردند).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.