فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۵۱۴

«تجارت‌نیوز» از سازمان تجارت جهانی گزارش می‌دهد:

تجارت جهانی کالا به طور تدریجی رو به بهبود است

تورم و ژئوپلیتیک چه تاثیری بر تجارت جهانی کالا دارد؟

تجارت جهانی کالا به طور تدریجی رو به بهبود است

گزارش سازمان تجارت جهانی هشدار می‌دهد که به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک فعلی و نبود اطمینان به سیاست، خطر کم شدن احتمال این پیش‌بینی وجود دارد. این سازمان همچنین تفاوت بین رشد تولید ناخالص داخلی و عملکرد تجارت کالا را برجسته کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

سازمان تجارت جهانی (WTO) برای سال 2024 رشد 2.6 درصدی و در سال 2025 رشد 3.3 درصدی را در حجم تجارت کالاهای جهانی پیش‌بینی می‌کند. حجم تجارت کالاهای جهانی، در سال 2023 با 1.2 درصد، کاهشی بیشتر از حد انتظار داشت و اکنون انتظار می‌رود مجدداً به اوج بازگردد.

بهبود اقتصادی و مصرف

در گزارش اخیر سازمان تجارت جهانی، این سازمان پیش‌بینی کرد که تورم به تدریج کاهش یابد و درآمد واقعی در اقتصادهای پیشرفته و مصرف کالاهای تولیدی را افزایش دهد. این سازمان خاطرنشان کرد که بهبود تقاضا برای کالاهای قابل‌مبادله در سال 2024 در حال آشکار شدن است و این بهبود ناشی از افزایش مصرف خانوارها و چشم‌انداز درآمدی بهتر است.

خطرات و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی

با این حال، این سازمان هشدار داد که به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک فعلی و عدم اطمینان در وضع سیاسی، خطر کم شدن احتمال رخداد این پیش‌بینی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد که درگیری‌های جاری در خاورمیانه باعث اختلال در حمل‌ونقل دریایی بین اروپا و آسیا شده است، در حالی که تنش در سایر مناطق می‌تواند منجر به چندپارگی تجارت شود. به علاوه، این سازمان افزایش سیاست حمایت‌گرایی را به عنوان تهدیدی که می‌تواند مانع از بهبود تجارت در سال‌های 2024 و 2025 شود، برجسته کرد.

روند تقاضای واردات منطقه‌ای

این گزارش افزود که تقاضای واقعی برای واردات در سال 2023 در اکثر مناطق، به ویژه در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا ضعیف بوده است؛ با چشم‌پوشی از استثناهای قابل توجه خاورمیانه و کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) که شاهد افزایش قابل توجه واردات بودند.

رشد تولید ناخالص داخلی در برابر حجم تجارت

این گزارش توضیح می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی جهانی بر اساس نرخ ارز بازار از 3.1 درصد در سال 2022 به 2.7 درصد در سال 2023 کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود در سال 2024 به 2.6 درصد برسد و در سال 2025، 2.7 درصد ثبت شود. گزارش، اختلاف بین رشد پایدار تولید ناخالص داخلی و کاهش حجم تجارت کالا را به فشارهای تورمی نسبت داد که تأثیر نامطلوبی بر مصرف کالاهای تجاری، به ویژه در میان کشورهای بزرگ تجاری داشته است.

تجارت کالا در مقابل خدمات

در ادامه این بیانیه آمده است که ارزش تجارت کالاهای جهانی به دلار آمریکا در سال 2023 با پنج درصد کاهش به 24.01 تریلیون دلار رسیده است. این کاهش تا حد زیادی با افزایش 9 درصدی در تجارت خدمات که به 7.54 تریلیون دلار آمریکا رسید، متعادل شد. این گزارش همچنین افزود که کاهش صادرات کالا تا حدی به دلیل کاهش قیمت کالاها از جمله نفت و گاز بوده است، در حالی که تجارت خدمات از بهبود سفرهای بین‌المللی و افزایش خدمات دیجیتالی منتفع شده است.

تاب‌آوری در تجارت جهانی

بر اساس این گزارش، تجارت جهانی در سال‌های اخیر با وجود مواجهه با چندین شوک اقتصادی قابل توجه، انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان داده است. تا پایان سال 2023، حجم تجارت کالا 6.3 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته بود. خدمات تجاری نیز با رشد سالانه دلار آمریکا از سال 2019 تا 2023، 21 درصد افزایش یافت.

چشم‌انداز آینده تجارت

انتظار می‌رود در سال‌های 2024 و 2025، تورم به تدریج کاهش یابد و بهبود درآمدهای واقعی در اقتصادهای پیشرفته، مصرف کالاهای تولیدی را تسهیل کند و افزایش دهد. این گزارش نشان داد که بهبود آشکار تقاضا برای کالاهای قابل مبادله در سال 2024 با افزایش مصرف خانوار مرتبط با بهبود انتظارات از سطح درآمدی مرتبط است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.