فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۵۱۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چگونه اروپا می‌تواند از تنازلی بودن مالیات کربن بکاهد؟

چگونه اروپا می‌تواند از تنازلی بودن مالیات کربن بکاهد؟

کاهش بار خانواده‌های کم‌درآمد نه تنها از نظر اجتماعی منصفانه است، بلکه از نظر اقتصادی نیز کارآمد است. در این گزارش نمودار اخیر صندوق بین‌المللی پول در مورد مالیات کربن در اروپا را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

خانوارهای فقیر در آلمان و فرانسه به ازای هر تن دی اکسید کربن منتشرشده تا 2 دلار بیشتر از هموطنان خود که درآمد بالاتری دارند، پرداخت می‌کنند. دلیل آن این است که محصولات و خدماتی که افراد ثروتمندتر احتمالاً مصرف می‌کنند (مانند کالاهای وارداتی و مسافرت به خارج از اتحادیه اروپا) از قیمت‌گذاری کربن معاف هستند؛ به عبارت دیگر، قیمت‌گذاری کربن تنازلی است و فقرا به نسبت ثروتمندان سهم بیشتری از درآمد خود را برای آن پرداخت می‌کنند.

مالیات تنازلی چیست؟

در موارد مالیات تنازلی، بار مالیاتی بیشتری بر فقرا نسبت به ثروتمندان تحمیل می‌شود. این مالیات‌ها باعث کاهش بار مالیاتی افراد با توانایی پرداخت بالاتر می‌شوند، زیرا بار نسبی را به‌طور فزاینده‌ای به افرادی که توانایی پرداخت کمتری دارند منتقل می‌کنند.

تحقیقات جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که تصحیح این اعوجاج، به عبارت دیگر، یکسان کردن قیمت‌های کربن در سراسر کشورها، بار اقتصادی انتشار گازهای گلخانه‌ای را به طور مساوی در بین خانوارها پخش می‌کند و بار مالیاتی خانواده‌های اروپایی فقیرتر را کاهش می‌دهد.

اجتماعی یا اقتصادی؟

این امر صرفاً یک هدف اجتماعی منصفانه نیست و از نظر اقتصادی نیز کارآمدتر خواهد بود. این تغییر تضمین می‌کند که ابتدا گزینه‌های ارزان‌تر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اجرا می‌شود که هزینه دستیابی به اهداف انتشار کربن کشورهای اروپایی را کاهش می‌دهد؛ و همچنین هزینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در بین شرکت‌ها، بخش‌ها و کشورها توزیع می‌کند.

carbon-price-cotw-v2a

متوسط خانوارهایی که بالاترین درآمد را در اروپا دارند، در سال 2020 حدود 10.75 دلار به ازای هر تن دی اکسید کربن پرداخت کرده‌اند. همانطور که نمودار نشان می‌دهد، خانواده‌های کم‌درآمد به طور متوسط ​​1.25 دلار بیشتر پرداخت می‌کنند. این شکاف در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه به 1.75 دلار و 2 دلار و در بلغارستان به پنج دلار می‌رسد.

گزینه‌های روی میز

یکسان کردن قیمت کربن در داخل کشورها و حتی در بین کشورها، به برابر کردن بار کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای اتحادیه اروپا کمک می‌کند. در واقع، قیمت جهانی در این زمینه مؤثرترین خواهد بود، زیرا قیمت کربن موجود در ورودی خانوارهای اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد.

از آنجا که چنین طرحی شامل تفاوت‌های زیادی در بار مالیاتی بین کشورها نیز خواهد بود، یک جایگزین احتمالی، پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول برای کف قیمتی کربن است که می‌تواند کارایی اقتصادی را ارتقا دهد. گسترش مداوم قیمت‌گذاری کربن به حمل‌ونقل جاده‌ای و سوخت‌های گرمایشی نیز می‌تواند قیمت‌گذاری کربن را کاهنده کند.

اقتصادهای اتحادیه اروپا احتمالاً (به طور متوسط) قیمت کربن بالاتری را نسبت به شرکای تجاری خود اعمال خواهند کرد؛ بنابراین، درآمد حاصل از قیمت‌گذاری انتشار کربن داخلی همچنان از هزینه‌های قیمت‌گذاری کربن تجسم‌شده در بسته‌های مصرف خانگی اروپایی فراتر خواهد رفت. این امر باید بار قیمت‌گذاری کربن را بر خانوارهای کم‌درآمد کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.