کد مطلب: ۸۹۰۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین در انرژی خورشیدی رکورد می‌زند، اما از زغال سنگ دست نمی‌کشد

چین در انرژی خورشیدی رکورد می‌زند، اما از زغال سنگ دست نمی‌کشد

چین در حال تبدیل شدن به رهبر جهانی در انرژی خورشیدی است، اما همچنان به ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ ادامه می‌دهد. این امر باعث نگرانی مقامات آمریکایی و کارشناسان آب‌وهوا شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چین اکنون به اندازه مجموع سایر نقاط جهان پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی نصب کرده یا در حال نصب آنهاست و در مسیر رسیدن به هدف خود برای انرژی پاک قرار دارد. این کشور از انرژی خورشیدی و بادی برای برآوردن تقریباً تمام رشد نیازهای برق خود استفاده می‌کند.

با این حال، چین همچنین نیروگاه‌های جدیدی می‌سازد که زغال‌سنگ، کثیف‌ترین سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانند. چین یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی در جهان یعنی بیشتر از آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا را به خود اختصاص می‌دهد.

به نقل از نیویورک‌تایمز، به گفته دو نفر مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، جان کری، فرستاده ویژه بایدن در امور تغییرات اقلیمی، در حال آماده شدن برای میزبانی از همتای چینی خود، ژی ژنهوا، برای گفت‌وگوهایی است که از روز جمعه در منطقه سانی لندز (Sunnylands) در جنوب کالیفرنیا آغاز می‌شود.

لی شو مشاور سیاست‌گذاری موسسه صلح سبز در شرق آسیا، می‌گوید: «سانی لندز مکانی نمادین است جایی که اولین بذرهای آب‌وهوایی آمریکا و چین در آن کاشته شد.»

دو هفته بعد، زمانی که قرار است آقای بایدن در اجلاس کشورهای همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه با آقای شی در سانفرانسیسکو دیدار کند، مسائل آب‌وهوایی به احتمال زیاد در دستور کار قرار خواهد گرفت. سپس رهبران جهان در آغاز دسامبر برای COP28، آخرین دور مذاکرات جهانی آب‌وهوا، در دبی گرد هم خواهند آمد.

سلامت کره زمین در گرو اقدامات آمریکا و چین

اغراق نیست اگر بگوییم سلامت کره زمین به اقدامات آمریکا و چین بستگی دارد. در دو قرن گذشته آمریکا بیشترین دی اکسید کربن را به جو پمپاژ کرده است و چین اکنون بزرگترین تولیدکننده آلاینده است. تمایل آن‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اساساً تعیین می‌کند که آیا این سیاره همچنان به طور خطرناکی گرم می‌شود، که منجر به تابستان‌های قطب شمال بدون یخ، جابجایی گسترده ناشی از طوفان‌های شدید، سیل و آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

اما بیش از هر زمان دیگری، تصمیمات اتخاذ شده در پکن می‌تواند بر تصمیمات اتخاذ شده در واشنگتن یا پایتخت‌های اروپایی بیشتر باشد.

پل بلدسو، یکی از مقامات سابق آب‌وهوای دولت کلینتون، می‌گوید: «انتشار سالانه چین به قدری زیاد است که کاهش آنها اکنون کلید هرگونه امیدی برای جلوگیری از افزایش دمای جهانی و بلایای آب‌وهوایی است.»

انرژی خورشیدی

افزایش ۳ برابری ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در چین تا سال ۲۰۲۳

در استان شاندونگ، تصمیمات انرژی چین به وضوح قابل مشاهده است. پنل‌های خورشیدی پراکنده با توربین‌های بادی عظیم تا دوردست در ساحل شمالی استان امتداد دارند. توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی بیشتر دامنه‌های تپه‌ها و مزارع ذرت را در داخل کشور پوشانده‌اند. در پشت بام ها نصب پنل‌های خورشیدی انرژی خورشید را جذب می‌کند.

تولیدکنندگان برق خورشیدی در شاندونگ در ظهر به قدری برق تولید می‌کنند که بیش از تقاضا است، به طوری که گاهی مجبور می‌شوند برای پذیرش آن به شبکه انتقال استانی پول بپردازند. آنها این کار را برای ادامه جمع آوری یارانه‌های دولتی بر اساس میزان تولید کیلووات ساعت انجام می‌دهند.

آقای شی در دسامبر 2020 اعلام کرد که چین قصد دارد تا سال 2030 ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی خود را سه برابر کند. فرانک هاگوویتز، مشاور صنعت خورشیدی که متخصص در داده های چین است، می‌گوید: «چین در مسیر رسیدن به این هدف تا پایان سال آینده است.»

مقامات چینی می‌توانند با نزدیک شدن به هدف موجود، جاه طلبی‌های انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری را اعلام کنند. با این حال، مقامات آمریکایی بیشتر نگران توسعه زغال سنگ چین هستند و بعید است که تعهدات جدید انرژی پاک را که با اقدامات تهاجمی برای مهار انتشار دی اکسید کربن همراه نباشد، تحسین کنند.

کارشناسان آب‌وهوا می‌گویند، به دلیل وسعت چین، اگر چین از زغال سنگ دور نشود، انرژی خورشیدی و بادی آن ممکن است برای مقابله با تغییرات اقلیمی کافی نباشد.

توافقات چین و آمریکا

آقای کری گفته است که آمریکا و چین توافق کرده‌اند که کشورها باید زغال‌سنگ را با سرعت بیشتری کاهش دهند، اما در مورد سرعت این کار توافقی نکرده‌اند.

مقامات چینی از نیروگاه‌های زغال سنگ که برای امنیت انرژی ملی لازم است دفاع کرده‌اند. این کشور بیشتر نفت و گاز طبیعی خود را وارد می‌کند، اما بیشترین ذخایر زغال سنگ را دارد.

چین ادعا می‌کند که نیروگاه‌های زغال سنگ این کشور به گونه ای طراحی شده‌اند که انتشار کلی را به حداقل برساند و این امکان را برای چین فراهم کند که از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری استفاده کند.

چین همچنین در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در انتقال انرژی انجام داده است تا بخش‌های بیشتری از کشور را به مزارع خورشیدی و توربین‌های بادی متصل کند. در ماه آگوست، 97.8 درصد از برق تولید شده توسط انرژی بادی و 98.8 درصد از انرژی خورشیدی استفاده شده است. نشان می‌دهد که چین انرژی‌های تجدیدپذیر خود را به طور موثر به کار می‌گیرد.

یکی از دلایل استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیر چین، قوانین منطقه‌بندی مطلوب و حمایت عمومی است. تأییدیه‌ها برای انرژی‌های تجدیدپذیر به سرعت صادر می‌شوند، برخلاف رویه‌های اغلب طولانی در آمریکا، که در آن یکی از شهرستان‌ها 19 شب جلسات را برای بحث در مورد یک مزرعه بادی برنامه‌ریزی می‌کرد.

بهبودهای شدید در کیفیت هوا در چین نیز به حمایت عمومی از انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرده است. اگرچه دانشمندان می‌گویند محدودیت‌های آلودگی بیشتر در کارخانه‌ها، دیگ‌های بخار و وسایل نقلیه نقش اساسی در پاکسازی هوای این کشور داشته است. بر اساس تجزیه و تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای دانشگاه شیکاگو، چین از سال 2013 تا 2021، آلاینده‌های ذرات ریز را تا 42 درصد کاهش داد.

الزام کاهش زغال سنگ

با این حال، کارشناسان آب‌وهوا می‌گویند که چین باید برای کاهش استفاده از زغال سنگ اقدام کند تا اهداف خود را در زمینه تغییرات اقلیمی محقق کند.

چین در حال تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در انرژی پاک است، اما استفاده از زغال سنگ آن یک نقطه ضعف بزرگ است. این کشور باید برای کاهش استفاده از زغال سنگ اقدام کند تا اهداف خود را در زمینه تغییرات اقلیمی محقق کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.