کد مطلب: ۸۹۰۲۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش خودروهای برقی در آمریکا کندتر از حد انتظار

فروش خودروهای برقی در آمریکا کندتر از حد انتظار

فروش خودروهای برقی در آمریکا در 3 ماهه سوم نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش یافت، اما این رشد کندتر از حد انتظار بود. خودروسازان نگران کاهش تقاضا هستند و برخی از آنها هزینه‌های جدید را به تعویق می‌اندازند. عواملی مانند افزایش قیمت، نرخ بهره و کمبود خودروهای ارزان‌تر، تقاضا را کاهش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فروش خودروهای برقی در آمریکا در حال رشد است، اما این رشد کندتر از حد انتظار است. در 3 ماهه سوم سال جاری، فروش خودروهای برقی در آمریکا 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. هر چند این رشد قابل توجه بوده، اما کمتر از حدی است که بسیاری از تحلیلگران و خودروسازان انتظار داشتند. مدیران خودرو نگران کاهش تقاضا برای خودروهای برقی بودند و این سوال را در مورد برنامه‌های آنها برای سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلاری برای توسعه مدل‌های جدید و ساخت کارخانه‌ها ایجاد کرد.

به نقل از نیویورک‌تایمز، در هفته‌های اخیر، جنرال موتورز، فورد موتور و تسلا به کاهش فروش و نشانه‌هایی مبنی بر ضعیف شدن اقتصاد اشاره کردند و اعلام کردند که این هزینه‌ها را به تعویق می‌اندازند. این اقدامات ضربه‌ای به برنامه دولت بایدن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی از طریق ترویج وسایل نقلیه بدون آلایندگی بود.

سرمایه‌گذاری خودروسازان آمریکایی برای خودروهای برقی

مری تی بارا، مدیر اجرایی جنرال موتورز، می‌گوید: «تعهد ما به آینده تمام برقی مانند همیشه قوی است. با این حال، جنرال موتورز چندین ماه منتظر است تا فروش برخی از مدل‌های برقی جدید خود از جمله شورولت اکوئیناکس که با باتری کار می‌کند، آغاز کند.»

فورد و جنرال موتورز میلیاردها دلار برای بازسازی کارخانه‌ها و ساخت کارخانه‌های جدید برای تولید خودروهای برقی، باتری‌ها و سایر قطعات سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

با این حال، فروش خودروهای برقی سریع‌تر از هر دسته دیگر خودروهای بزرگ در حال رشد است و آمریکایی‌ها امسال بیش از یک میلیون از آنها را خریداری می‌کنند که یک رکورد محسوب می‌شود. براساس گزارش Cox Automotive، از ژوئیه تا سپتامبر، خودروهایی که با باتری کار می‌کنند 8 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در آمریکا را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش داشت.

جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد، می‌گوید: «خودروهای برقی هنوز هم تقاضای بالایی دارند. اما افزایش رقابت قیمت‌ها را پایین آورده است.»

به گفته Cox، خودروسازان حداقل 14 مدل جدید تمام الکتریکی را در سال گذشته معرفی کرده‌اند و تولید مدل‌های دیگری را که با کمبود مواجه بوده‌اند، افزایش داده‌اند.

راب کوکران، مدیر اجرایی کوکران اتوموتیو که دارای 34 نمایندگی در پنسیلوانیا و اوهایو است، می‌گوید: «تقاضا در حال افزایش است، اما تقریباً به اندازه‌ای که عرضه و تولید در حال افزایش است، بالا نمی‌رود. از جمله فورد، شورولت، هیوندای و فولکس واگن و حتی تسلا که با حدود نیمی از کل فروش در سه ماهه اخیر بر بازار خودروهای برقی تسلط دارد. برای فروش خودرو با مشکل مواجه شده و مجبور شده قیمت‌ها را هزاران دلار کاهش دهد.

آلبرت گور، مدیر اجرایی انجمن حمل و نقل بدون آلایندگی، یک گروه صنعتی که اعضای آن شامل خودروسازانی مانند تسلا و ریویان، شرکت‌های شارژر مانند EVgo و ChargePoint می‌شوند، می‌گوید: «دستور کار سیاسی باعث می‌شود برخی از افراد به رونق خودروهای برقی پایان دهند.»

رقابت شرکت‌های تولیدکننده

در حالی که فروش Mach-E در 10 ماه اول سال تنها 1.5 درصد افزایش داشت، فروش F-150 Lightning، یک پیکاپ برقی، 43 درصد بالا رفت. در مجموع، فروش خودروهای برقی فورد از ژانویه تا اکتبر 13 درصد افزایش یافت. فروش خودروها و کامیون‌های با موتورهای احتراق داخلی نیز روند صعودی 7 درصدی داشت. در این میان، فروش خودروهای هیبریدی که ترکیبی از پیشرانه الکتریکی با موتورهای احتراق داخلی هستند، 19 درصد بیشتر شده است.

به گفته تحلیلگران، فروش ضعیف Mach-E احتمالاً بیش از هر روند گسترده‌تری نشان‌دهنده رقابت تسلا مدل Y است. بسیاری از خریداران ممکن است این دو وسیله نقلیه را که اندازه و سبک مشابهی دارند مقایسه کنند. تسلا قیمت مدل Y را کاهش داده است به طوری که پس از اعمال اعتبار مالیاتی فدرال، ارزان‌ترین مدل 2500 دلار کمتر از فورد است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد خریداران همچنان به خودروهای برقی علاقه‌مند هستند، اما برای خرید آنها تلاش می‌کنند. طبق گزارش Cox Automotive، متوسط قیمت پرداخت شده برای یک وسیله نقلیه برقی در آمریکا در ماه سپتامبر کمتر از 51 هزار دلار بود. این رقم کاهش چشمگیری نسبت به 65 هزار دلار سال گذشته دارد. اما هنوز برای بسیاری از خریداران قیمت خودروهای جدید بسیار بالا است.

پای افزایش نرخ بهره در میان است

دلیل دیگر کند شدن رشد خودروهای برقی، افزایش نرخ بهره است. به خصوص که نرخ‌های بهره بالا پرداخت‌های ماهانه خودرو را گران‌تر می‌کند. طبق داده‌های فدرال رزرو، متوسط نرخ وام خودرو بیش از 8 درصد است، در حالی که در اوایل سال 2022 کمتر از 5 درصد بود. نرخ بهره بالاتر، هزینه خرید خودرو را افزایش می‌دهد و این امر می‌تواند بر تقاضا برای خودروهای برقی تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، برخی از خریداران بالقوه خودروهای برقی نگران دسترسی به زیرساخت‌های شارژ هستند. در حال حاضر، شبکه شارژ خودروهای برقی در آمریکا به اندازه کافی گسترده نیست و این امر می‌تواند برای برخی از خریداران بالقوه، یک مانع باشد.

با وجود این چالش‌ها، انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی در آمریکا در سال‌های آینده همچنان افزایش یابد. با کاهش قیمت خودروها، افزایش نرخ بهره و بهبود زیرساخت‌های شارژ، خودروهای برقی برای طیف گسترده‌تری از خریداران قابل دسترس‌تر می‌شود. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.