کد مطلب: ۸۹۰۲۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرکت شل از صلح سبز شکایت کرد/ برای ۲ میلیون دلار غرامت!

شرکت شل از صلح سبز شکایت کرد/ برای  2 میلیون دلار غرامت!

شل از صلح سبز (Greenpeace) برای دریافت 2 میلیون یورو غرامت شکایت کرده است، زیرا فعالان این کارزار در سال جاری سوار بر یک کشتی نفت این شرکت شدند تا به اعتراض به آسیب‌های آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های این شرکت بپردازند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت شل در دادگاه عالی لندن از صلح سبز شکایت کرد و خواستار دریافت 2 میلیون یورو غرامت شد. این شرکت ادعا می‌کند که اعتراضات صلح سبز غیرقانونی و خطرناک بوده و باعث خسارت مالی به این شرکت شده است.

این شکایت یکی از بزرگترین تهدیدهای قانونی علیه توانایی سازمان محیط زیست برای کمپین است و تلاشی برای ساکت کردن افزایش مخالفت‌ها در مورد برنامه‌های شل برای دو برابر کردن سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی است.

چرا شل از صلح سبز شکایت می‌کند؟

شل در ایمیلی به خبرگزاری رویترز، در پاسخ به این سوال که آیا از صلح سبز به خاطر این حادثه شکایت کرده است یا خیر، تأیید کرد که مراحل قانونی در حال انجام است، اما از اظهار نظر در مورد مبلغ غرامت خودداری کرد.

صلح سبز می‌گوید: «شرکت بزرگ نفتی در مکاتبه به آنها گفته است که خسارت وارده حدود هشت میلیون یورو خواهد بود.» اما رویترز گزارش می‌دهد که از این سازمان غیردولتی به مبلغ 2 میلیون یورو شکایت شده است.

فعالان صلح سبز چگونه سوار کشتی نفت شرکت شل شدند؟

سخنگوی شل می‌گوید: «سوار شدن بر یک کشتی در حال حرکت در دریا غیرقانونی و بسیار خطرناک بود. حق اعتراض اساسی است و ما کاملاً به آن احترام می‌گذاریم. اما باید به طور ایمن و قانونی انجام شود.»

فعالان صلح سبز در ژانویه امسال در نزدیکی جزایر قناری در سواحل اقیانوس اطلس سوار بر یک کشتی نفت شل شدند. آنها این کشتی را تا نروژ تعقیب کردند و به مدت 13 روز در آن مستقر شدند. فعالان صلح سبز با این اعتراض خواستار توقف حفاری نفت شل در دریای شمال شدند.

یکی از بزرگترین تهدیدهای حقوقی علیه صلح سبز

به نقل از یورونیوز، خسارتی که شرکت شل به دنبال آن است شامل هزینه‌های مربوط به تاخیر در حمل‌ونقل و هزینه‌های امنیتی بیشتر و همچنین هزینه‌های قانونی است.

صلح سبز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این ادعا یکی از بزرگترین تهدیدات قانونی علیه توانایی شبکه صلح سبز در مبارزات انتخاباتی در تاریخ بیش از 50 ساله این سازمان است. این گروه گفت: شل پیشنهاد داده است در صورتی که فعالان صلح سبز موافقت کنند که دوباره به زیرساخت‌های نفت و گاز شل در دریا یا بندر اعتراض نکنند، ادعای خسارت خود را به 1.3 میلیون یورو کاهش دهد.

همچنین صلح سبز (Greenpeace) اعلام کرد که تنها در صورتی این کار را انجام می‌دهد که شل از حکم دادگاه هلند در سال 2021 برای کاهش 45 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 پیروی کند که شل درخواست تجدید نظر کرده است.

مذاکره شل و صلح سبز

بر اساس سند منتشر شده توسط رویترز، ادعای خسارت اضافی حدود 6 میلیون یورو توسط یکی از پیمانکاران شل، فلور، حل نشده است. فلور بلافاصله به درخواست نظر پاسخ نداد. صلح سبز می‌گوید: «شل و صلح سبز از زمان تشکیل پرونده مذاکره کرده‌اند، اما مذاکرات در اوایل نوامبر به پایان رسید و اکنون منتظر است تا شل اسناد بیشتری در دادگاه ارائه کند. سپس مراحل بعدی خود از جمله راه‌هایی برای جلوگیری از ادامه پرونده را بررسی خواهد کرد.»

در میان کسانی که سعی کردند سوار کشتی نفتی شوند، سانیو، مدیر اجرایی صلح سبز جنوب شرقی آسیا بود. سانیو که در ادعای حقوقی شل نام برده می‌شود، می‌گوید: « اگر شل از توقف حفاری امتناع کند، من از مبارزه برای عدالت اقلیمی خودداری می‌کنم.»

این پرونده یکی از بزرگترین تهدیدهای قانونی علیه صلح سبز در تاریخ این سازمان است. صلح سبز می‌گوید که اگر شل از این شکایت پیروز شود، می‌تواند فعالیت‌های این سازمان را در سراسر جهان محدود کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.