کد مطلب: ۸۹۱۵۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گرانی بنزین در آمریکا، خودروی برقی را ارزان کرد/ تخفیف‌ها ادامه می‌یابد؟

گرانی بنزین در آمریکا، خودروی برقی را ارزان کرد/ تخفیف‌ها ادامه می‌یابد؟

در حالی که قیمت‌های بنزین در آمریکا به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده، تخفیف‌های خودروی برقی نیز در حال افزایش است. این امر به دلیل افزایش عرضه خودروهای برقی در بازار و کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی است. اما قیمت‌های پایین خودروهای برقی دوام زیادی نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بی‌ام‌و iX با باتری فوق‌العاده‌ای که دارد، با یک بار شارژ تا 321 مایل را طی می‌کند. در حال حاضر، این خودرو برقی در لس‌آنجلس با قیمت 80 هزار و 195 دلار همراه با تخفیف 17 درصدی عرضه می‌شود.

همچنین افراد می‌توانند یک خودروی برقی کاملا جدید نیسان آریا را با قیمت 36 هزار و 690 دلار در کانزاس سیتی با 18 درصد تخفیف، خریداری کنند. البته هنوز هم هیوندای کونا برقی، با قیمت به‌صرفه 29 هزار و 990 دلار در آتلانتا موجود است. این خودرو تخفیف 31 درصدی دارد که تقریباً به اندازه خودروهای نسخه‌گازسوز ارزان است.

در بازار آمریکا اکنون بیش از 50 مدل منحصر به فرد برای انتخاب وجود دارد که بیش از دو برابر گزینه‌های دو سال پیش است. از آنجایی که حجم تولید خودروهای برقی با تقاضا مطابقت دارد، عرضه نیز به میزان زیادی انجام می‌شود. بر اساس پلتفرم فهرست دیجیتال CarGurus، موجودی خودروهای برقی در آمریکا در 12 ماه گذشته پنج برابر شده است. این امر به دلیل افزایش تولید خودروهای برقی توسط خودروسازان و کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی در بحبوحه افزایش قیمت بنزین است.

کوین رابرتز، مدیر CarGurus می‌گوید: «شرایط در حال حاضر برای مصرف‌کنندگان عالی است. خودروهای برقی بسیار مقرون به صرفه‌تر از یک سال پیش هستند و ما بسیاری از این تقاضای اولیه را پوشش داده‌ایم.»

با این حال، خریداران باید سریع عمل کنند؛ چرا که موجودی اضافی زیاد دوام نخواهد آورد.

کاهش بی‌سابقه قیمت خودروهای برقی در آمریکا

به گزارش بلومبرگ، در بحبوحه افزایش نرخ بهره و تورم ثابت، قیمت‌گذاری یک مانع بزرگ برای پذیرش خودروهای برقی در آمریکا بوده است. در ماه ژوئن، تقریبا دو سوم خریداران خودرو در آمریکا که توسط JD Power مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که به طور کلی احتمال دارد یک خودروی برقی بخرند، اما بسیاری از آنها نتوانستند خودرویی را در محدوده قیمت مورد نظر خود پیدا کنند. در ماه اکتبر، میانگین قیمت درج خودروهای برقی در CarGurus 28 درصد بیشتر از یک خودروی گازسوز بود.

خودروهای برقی که از کارخانه‌های آمریکا خارج می‌شوند همچنان به طور نامتناسبی به نمایندگی‌ها در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا هدایت می‌شوند که دارای مقررات محدودکننده فروش خودروهای بنزینی در تاریخ‌های خاص هستند.

گواهینامه اعتباری برندهای تولید کننده در حال حاضر شروع به سقوط کرده است، روندی که شرکت تسلا با کاهش مداوم قیمت دو مدل محبوب خود در سال جاری آغاز کرد. فورد نیز همین روند را دنبال کرد و تا 10 هزار دلار را از قیمت برچسب وانت F 150 Lightning کاهش داد. شرکت‌های دیگر تولیدکننده خودروی برقی نیز در ماه‌های اخیر ناچار به کاستن از قیمت برخی مدل‌های خود شده‌اند. 

احتمال توقف تولید به دلیل روند نزولی قیمت‌ها

در چنین شرایطی، اشباع بازار از خودروهای برقی ممکن است بسیاری از مدیران خودرو را به توقف تولید وادار می‌کند. فورد هزینه 12 میلیارد دلاری خودروهای برقی را به تعویق انداخته، در حالی که تولید موستانگ Mach-E ، محبوب‌ترین مدل برقی خود را کاهش داده است. جنرال موتورز  نیز تولید برخی از مدل‌ها را به تعویق انداخت و از هدف‌گذاری برای ساخت 400 هزار خودروی برقی تا اواسط سال 2024 صرف نظر کرد.

در ماه اکتبر، خودروهای برقی بیش از 10 درصد از فروش خودروهای جدید را در 11 ایالت آمریکا و بیش از یک چهارم در کالیفرنیا، بزرگترین بازار خودروی کشور، به خود اختصاص دادند.

اما حتی با وجود آن دردسرهای زیاد، سخت است که از شتاب بازار خودروهای برقی اغراق کنیم. فروش خودروهای برقی آمریکا تقریباً 2.5 برابر در 12 ماه گذشته افزایش یافته است. در سه ماهه سوم، سهم خودروهای برقی از فروش خودروهای جدید در 11 ایالت آمریکا به بالای 10 درصد رسید، و در تگزاس دومین بازار بزرگ خودروی کشور پس از کالیفرنیا  رقم 7 درصد را به خود اختصاص داد.

این تخفیف‌ها برای مصرف‌کنندگان فرصتی عالی برای خرید یک خودروی برقی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. با این حال، خودروسازان نیز از این روند نگران هستند. آنها معتقدند که تخفیف‌های زیاد می‌تواند به کاهش تقاضا برای خودروهای برقی در بلندمدت منجر شود.

به نظر می‌رسد که بازار خودروهای برقی در آمریکا نوعی تغییر را تجربه می‌کند. عرضه خودروهای برقی در حال افزایش و تقاضا برای خودروهای بنزینی نیز در حال کاهش است. این شرایط، خودروسازان را به افزایش تخفیف‌ برای خودروی برقی ناچار می‌کند. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.