کد مطلب: ۸۹۱۵۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ضرورت سرمایه‌گذاری ۱۳.۵ تریلیون دلاری برای تحقق اهداف کربن زدایی

ضرورت سرمایه‌گذاری 13.5 تریلیون دلاری برای تحقق اهداف کربن زدایی

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در گزارش جدیدی اعلام کرد که دستیابی به آینده‌ای پایدارتر و بدون کربن تا سال 2050، به ویژه در بخش‌های تولید، انرژی و حمل‌ونقل، به سرمایه‌گذاری 13.5 تریلیون دلاری نیاز دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاهش تولید کربن و حتی در مواردی به رسیدن به انتشار صفر خالص برای صنایع مختلفی از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، آمونیاک، برخی مواد شیمیایی، نفت‌وگاز، هوانوردی، کشتیرانی و حمل‌ونقل ضرورت دارد.

سازمان ملل متحد از کشورها برای اقدامات اقلیمی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تشریح مسیرهایی برای سرعت بخشیدن به کربن‌زدایی از صنایع تولید، انرژی و حمل و نقل دعوت کرده است. 

در این مسیر، سرمایه‌گذاری در انرژی پاک، هیدروژن پاک و زیرساخت‌های «جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن» (CCUS) برای سرعت بخشیدن به کربن زدایی صنعتی، موضوعی ضروری محسوب می‌شود.

به نقل از zawya، روبرتو بوکا رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌ و مواد مجمع جهانی اقتصاد، می‌گوید: «کربن زدایی از بخش‌های صنعتی و حمل‌ونقل، که امروز 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را انجام می‌دهند، برای دستیابی به صفر خالص ضروری است، به ویژه که تقاضا برای محصولات صنعتی و خدمات حمل‌ونقل همچنان زیاد خواهد بود.»

فرایند جمع‌آوری و ذخیره کربن

CCUS یک فناوری است که می‌تواند دی‌اکسید کربن را از هوا یا جریان‌های صنعتی جمع‌آوری و ذخیره کند. این موضوع به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، اما این فناوری هنوز در مراحل اولیه توسعه است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در این مورد، بر ضرورت ایجاد یک محیط توانمند قوی، از جمله فناوری‌های کم انتشار، زیرساخت‌ها، تقاضا برای محصولات سبز، سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

این مجمع می‌گوید: «علاوه بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری برای کربن زدایی از بخش‌های موجود صنعت و حمل و نقل، سرمایه بیشتری نیز باید به ایجاد زیرساخت انرژی پاک اختصاص یابد.»

دستیابی به آینده‌ای بدون کربن چالش بزرگی است، اما با سرمایه‌گذاری و همکاری بین‌المللی می‌توان به آن دست یافت. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.