کد مطلب: ۸۹۲۰۹۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رشد ۱۸۵ درصدی فروش خودروهای برقی در استرالیا

رشد ۱۸۵ درصدی فروش خودروهای برقی در استرالیا

فروش خودروهای برقی در استرالیا در سال 2023 با افزایش 185 درصدی به بیش از 80 هزار دستگاه رسید. این رقم نشان می‌دهد که تقاضا برای خودروهای برقی در استرالیا همچنان در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فروش خودروهای برقی استرالیا در سال گذشته میلادی، نسبت به سال 2022، تا 185 درصد افزایش یافته است

فروش خودروهای برقی در استرالیا در سال 2023 دست کم دو برابر شده است، اما کارشناسان صنعت می‌گویند که اگر دولت استانداردهای بهره‌وری سوخت را که مدت‌هاست وعده داده معرفی کند، این رقم می‌تواند حتی بالاتر هم برود. 

به نقل از گاردین، در سال 2022 مردم استرالیا 28 هزار و 326 خودرو برقی باتری‌دار (EV) را خریداری کردند اما این رقم در سال گذشته میلادی به بیش از 80 هزار مورد رسید. چنین اعدادی افزایش 185 درصدی را در فروش خودروهای برقی نشان می‌دهد. خودروهای یاد شده حدود هفت درصد از کل فروش وسایل نقلیه موتوری را در این کشور  به خود اختصاص دادند.

تونی وبر مدیر اجرایی شورای خودروهای برقی استرالیا می‌گوید: «ما امیدوار بودیم که این رقم بالا باشد، اما نتیجه حتی بالاتر از حد انتظار ما بود.»

به گفته بهیاد جعفری مدیرعامل این شورا نیز، «سال 2023 سومین سال متوالی بود که فروش خودروهای برقی نسبت به 12 ماه گذشته بیش از دو برابر شد زیرا عرضه همگام با تقاضا است.»

چالش‌های عرضه خودروهای برقی

هر چند استرالیایی‌ها به مدل‌های ارزان‌تر زیر 40 هزار دلار نیز دسترسی دارند اما جعفری معتقد است: «عرضه خودروهای برقی در استرالیا همچنان مشکلاتی دارد زیرا دولت استانداردی را برای بهینه‌سازی سوخت وضع نکرده است که تولیدکنندگان را ملزم به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کل فروش خود کند؛ در نتیجه خودروسازان انگیزه‌ای برای فروش خودروهای کم آلاینده و صفر ندارند.» به اعتقاد او، این شرایط برای استرالیایی‌ها بسیار ناامیدکننده است.

دولت فدرال در ماه اوت اعلام کرد که معرفی یک استاندارد بهره‌وری سوخت از طریق مشاوره عمومی به طور گسترده مورد حمایت قرار گرفته است.

تلاش برای افزایش عرضه خودروهای برقی

خودروهای برقی هر سال در استرالیا دو برابر می‌شوند، اما دولت فدرال زمان زیادی را صرف تدوین استانداردها و تامین زیرساخت‌ها کرده است. 

وبر مدیر اجرایی شورای خودروهای برقی استرالیا می‌گوید: «زمان آن رسیده است که زیرساخت‌های شارژ به عنوان بخشی از استراتژی ملی خودروهای برقی، افزایش یابند.»

به تازگی، دومین برند پرفروش خودروهای برقی در استرالیا BYD اعلام کرد که 30 فروشگاه خرده‌فروشی دیگر را در مدت 18 ماه و مراکز خدمات بیشتری را به عنوان بخشی از تلاش برای پیشی گرفتن از تسلا به عنوان رهبر بازار افتتاح می‌کند.

بر اساس آمارهای اتاق فدرال صنایع خودروسازی، BYD در سال جاری 9700 دستگاه خودروی برقی فروخت، در حالی که تسلا 40 هزار دستگاه را به بازار عرضه کرد. 

بی‌وای‌دی، سه مدل خودروی برقی را در استرالیا می‌فروشد؛ SUV آتو 3، هاچ بک دلفین و seal sport. هر سه آنها زیر 50 هزار دلار قیمت دارند.

این شرکت قصد دارد دو مدل دیگر را نیز در سال 2024 روانه بازار کند که شامل یک هیبریدی برقی با برد رانندگی بسیار طولانی نیز می‌شود. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.