کد مطلب: ۸۹۲۱۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تقاضای جهانی نفت به دلیل خودروهای برقی کاهش می‌یابد

تقاضای جهانی نفت به دلیل خودروهای برقی کاهش می‌یابد

در اجلاس آب و هوای COP28 دبی، در مورد سرعت کند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، موارد زیادی به نمایش گذاشته شد. اما نکته مثبتی که نمایندگان می‌توانند به آن اشاره کنند، ناوگان رو به رشد خودروهای برقی در سراسر جهان است که در حال حاضر به طرز شگفت انگیزی تقاضای زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فروش رو به رشد خودروهای برقی در سال‌های اخیر، پیش‌بینی‌‌ها را به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان  سوق داده است، زیرا به گفته کارشناسان صنعت، یارانه‌های عمومی و فناوری بهبود یافته به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بر قیمت‌های گاهاً چشمگیر خودروهای برقی غلبه کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مستقر در پاریس، گروهی متشکل از 29 کشور صنعتی، انتظار دارد مصرف جهانی نفت در پایان این دهه به اوج خود یعنی 103 میلیون بشکه در روز برسد.

به نقل از رویترز، آپوستولوس پتروپولوس، مدل‌ساز انرژی در آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید: «تغییرگر بازی، حمایت از سیاست‌گذاری برای تغییر به سمت برق‌سازی بوده است که به‌طور قابل‌توجهی تقاضای نفت از بخش حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد، که محرک اصلی رشد تقاضای جهانی نفت بوده است.»

غول نفتی بریتیش پترولیوم (BP.L) پیش‌بینی‌های اوج تقاضای جهانی نفت را به جلو انداخته است، در حالی که دولت‌های آمریکا و چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان پیش‌بینی‌های مصرف داخلی خود را به شدت کاهش داده‌اند.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حمل‌ونقل مسئول حدود 60 درصد تقاضای نفت جهان است و آمریکا به تنهایی حدود 10 درصد را به خود اختصاص می‌دهد. این سهم باید کاهش یابد، زیرا آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تا سال 2030 خودروهای برقی حدود 5 میلیون بشکه در روز از تقاضای جهانی نفت را کاهش دهند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، فروش جهانی خودروهای برقی در حال حاضر حدود 13 درصد از کل فروش خودرو را تشکیل می‌دهد و احتمالاً تا پایان دهه به 40 تا 45 درصد از بازار خواهد رسید. این به لطف ترکیبی از استانداردهای کارآیی و یارانه‌های سخت‌گیرانه‌ای است که از زمان توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ توسط دولت‌های مختلف برای حفظ گرمایش جهانی در حدود ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای پیش از صنعتی شدن در جهان معرفی شد.

آخرین اقدامات یارانه‌ای شامل اعتبار مالیاتی 7500 دلاری قانون کاهش تورم آمریکا برای خرید یک خودروی برقی جدید است که سال گذشته تصویب شد و قصد داشت به جبران قیمت بالای برچسب ها کمک کند.

در حالی که این ارقام بزرگ هستند، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که فروش خودروهای برقی تا سال 2030 باید بیشتر از 70 درصد باشد تا به هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش پایبند باشیم.

سازندگان خودروهای برقی از جمله جنرال موتورز (GM.N) ، فورد (FN) و Stellantis (STLAM.MI) در هفته‌های اخیر برنامه‌های تسریع تولید را به دلیل افزایش هزینه‌های نیروی کار و نشانه‌هایی مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره بالاتر رشد را در آمریکا کند می‌کند، به تعویق انداخته یا کنار گذاشته‌اند.

با این حال، در بلندمدت، کاهش هزینه‌های باتری‌های برقی برخی از محققان را خوش‌بین کرده است .

خودروهای برقی در چین ارزان‌تر هستند

به گفته کارشناسان صنعت، نرخ استفاده از خودروهای برقی در آینده به شدت به قیمت خودروهای برقی و در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ بستگی دارد. چین از هر دو جنبه برتری دارد.

طبق گفته شرکت تحقیقاتی بریتانیایی JATO Dynamics، متوسط قیمت ​​خودروی برقی در چین در اواسط سال 2023، 31165 یورو قیمت داشت. به گفته JATO، ارزان‌ترین خودروی برقی در چین 8 درصد ارزان‌تر از ارزان‌ترین خودروی بنزینی بود. این به لطف یارانه‌های عظیم دولتی و در دسترس بودن آسان مواد کمیاب است که در تولید خودروهای برقی بسیار مهم هستند.

خودروهای برقی حدود یک چهارم بازار چین را در اختیار دارند و انتظار می‌رود که این کشور پیشتاز رشد جهانی باشد.

طبق گفته شرکت تحقیقاتی خودرو Kelley Blue Book در آمریکا، میانگین قیمت یک خودروی برقی بیش از 53000 دلار است که حدود 5000 دلار بیشتر از یک خودروی بنزینی است. آمریکا همچنین در تعداد کل ایستگاه های شارژ عمومی از چین بسیار عقب است. لایحه بودجه صنعت که در اکتبر توسط موسسه برق رسانی منتشر شد، اشاره کرد که آمریکا حدود 52 هزار ایستگاه شارژ عمومی، اروپا حدود 400 هزار و چین حدود 1.2 میلیون ایستگاه شارژ برقی دارد.

با این حال، طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می‌رود تا سال 2030، خودروهای برقی به 50 درصد از ثبت نام خودروهای جدید آمریکا افزایش یابد، زیرا رانندگان به سمت بهبود فناوری، کاهش قیمت ها و چشم انداز کنار گذاشتن نوسان قیمت ها در پمپ بنزین کشیده می‌شوند.

پتروپولوس از آژانس بین المللی انرژی با اشاره به نگرانی برخی سازندگان خودروهای برقی مبنی بر اینکه انتخابات سال آینده آمریکا می‌تواند مجموعه جدیدی از سیاست ها را آغاز کند، می‌گوید: «تغییر در جنبه سیاسی می‌تواند انتقال را به تاخیر بیندازد. اما در نهایت این انتقال اکنون در حال انجام است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.