کد مطلب: ۸۹۲۲۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پنهان‌کاری صنعت نفت و گاز آمریکا در مورد انتشار آلاینده‌ها

پنهان‌کاری صنعت نفت و گاز آمریکا در مورد انتشار آلاینده‌ها

یک شرکت نفتی، انتشار متان را در تگزاس، تنها پس از کشف ماهواره‌ها، اعلام کرد. مواردی از پنهان‌کاری صنعت نفت و گاز آمریکا در این مورد، گزارش شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک دریچه نشتی متعلق به تاسیسات «فیلیپس 66» در ایالت تگزاس، در طول سه روز از ماه اوت 2023، چندین تن‌ گاز طبیعی گرم‌کننده سیاره‌ را به جو فرستاده اما آن را پنهان کرده بود. این اتفاق ناگوار ماه‌ها بعد با مشاهده این رویداد توسط تصاویر ماهواره‌ای فاش شد.

انتشار 9.5 میلیون فوت مکعب گاز که اخیرا به نهادهای نظارتی تگزاس گزارش شده، آخرین نمونه از کشف رویدادهای آلودگی توسط محققان خارجی است که شرکت‌های انرژی در افشای آن کوتاهی می‌کنند. گاز طبیعی بیشتر از متان تشکیل شده است، یکی از عوامل موثر در گرمایش جهانی که تمرکز اصلی نشست اقلیمی  COP28 در دبی بود. 

سیاست‌گذاران مهار متان را یکی از ارزان‌ترین و سریع ترین راه‌ها برای محدود کردن افزایش دمای جهانی می‌دانند. دولت جو بایدن اخیرا قوانینی را نهایی کرده است که شرکت‌های آمریکایی را مجبور به جایگزینی تجهیزات نشتی می‌کند، در حالی که اتحادیه اروپا قراردادی را منعقد کرده است که شرکت‌های انرژی را ملزم می‌کند زیرساخت‌ها را برای نشت بررسی کنند.

آلاینده متان بدتر از دی اکسید کربن

بر اساس قوانین جدید آمریکا، قرار است ماهواره‌هایی که می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را شناسایی کنند، نقش مهمی در مسئول نگه داشتن شرکت‌های در قبال آلاینده‌های آب و هوایی خود ایفا کنند. جان کری، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور تغییرات آب و هوایی می‌گوید: «شما می‌توانید فرار کنید اما نمی‌توانید پنهان شوید و ما باید برای نام بردن و شرمساری آماده باشیم. متان در 20 سال اول حضور در جو، بیش از 80 برابر دی اکسید کربن قدرت گرمایشی دارد»

مدیران نفت و گاز آمریکا بر اساس قوانین جدید آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور موظف هستند به طور منظم در مورد انتشار متان نظارت و بررسی داشته باشند. دولت پیش‌بینی می‌کند که این الزامات از انتشار حدود 58 میلیون تن متان در جو از سال 2024 تا 2038 جلوگیری می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که غلظت متان در اتمسفر 2.5 برابر بیشتر از دوران پیش از صنعت است.

شرکت فیلیپس 66  در بیانیه‌ای اعلام کرد که خود را متعهد به رعایت مقررات زیست محیطی از جمله قوانین جدید گزارش‌دهی متان می‌داند و به بررسی این حادثه برای جلوگیری از تکرار و اطمینان از گزارش به موقع به آژانس‌های نظارتی ادامه می‌دهد. 

این نشت در اواخر نوامبر پس از آن منتشر شد که Carbon Mapper، یک مؤسسه غیرانتفاعی در کالیفرنیا (وابسته به آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا)، آمار‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ابر متان از یک نقطه خاص در روستای آپتون تگزاس خارج می‌شود. این یافته بر اساس اسکن منطقه در ماه آگوست توسط ابزاری متصل به ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد. بلومبرگ یک ایستگاه کمپرسور فیلیپس 66 را در محل شناسایی کرد. این شرکت انتشار گازهای گلخانه‌ای را شش روز بعد به نهادهای نظارتی ایالتی گزارش کرد .

انتشار متان

اگرچه تگزاس، انتشار گاز متان را کنترل نمی‌کند، اما شرکت‌ها باید در صورت انتشار مقادیر زیادی از آلاینده‌های خاص دیگر مانند بوتان و پروپان که در گاز طبیعی تصفیه‌نشده یافت می‌شوند، فوراً به نهادهای نظارتی ایالتی اطلاع دهند. فیلیپس 66 در گزارش خود گفت که پرسنل میدانی در 21 اوت متوجه نشتی دریچه فشار شکن شدند و در همان روز آن را تعمیر کردند. مشخص نیست چه کسی دیگر در این شرکت مطلع شده است.

پنهان‌کاری صنعت نفت و گاز آمریکا در مورد انتشار آلاینده‌ها

کمیسیون کیفیت محیطی تگزاس در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارزیابی می‌کند آیا مدیران اقداماتی را برای به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام داده‌اند یا خیر. 

بر اساس آمارهای بلومبرگ، با فرض اینکه گاز طبیعی آزاد شده توسط فیلیپس 66 حاوی 80 درصد متان باشد، حدود 146 تن متان آزاد شده است. تاثیر این رویداد بر گرمایش مشابه انتشار سالانه حدود 2600 خودروی آمریکایی است (البته در کوتا‌مدت). 

فیلیپس 66 تنها شرکت انرژی در آمریکا نیست که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را در سال جاری برای نهادهای نظارتی اعلام نکرده است. شرکت اکسون موبیل نیز در ابتدا انتشار گاز متان در نیومکزیکو را به نهادهای نظارتی ایالتی گزارش نکرد و مدیران این نظارت را به دلیل خطای انسانی مقصر دانست. ایالت تگزاس در ماه فوریه اعلام کرد که بررسی می‌کند چرا اپراتور خط لوله تارگا ریسورس کورپ گزارشی را مبنی بر انتشار غیرمنتظره تن گاز ظرف 24 ساعت، ارائه نکرده است.

این رخدادها چالش پنهان‌کاری را در صنعت نفت و گاز این کشور نشان می‌دهد و شرکت‌ها باید گزارش‌های دقیق‌تری را از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود ارائه کنند. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.