کد مطلب: ۸۹۲۵۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پارک انرژی هند؛ پروژه‌ای به وسعت سنگاپور! / خاوادا، ۱۸ میلیون خانه را روشن می‌کند

پارک انرژی هند؛ پروژه‌ای به وسعت سنگاپور! / خاوادا، 18 میلیون خانه را روشن می‌کند

هند در حال ساخت بزرگترین پارک انرژی های تجدیدپذیر جهان است که می تواند برق 18 میلیون خانه را تامین کند. هند با ساخت بزرگترین پارک انرژی های تجدیدپذیر جهان، گامی مهم در مسیر انرژی پاک برمی‌دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هند در حال ساخت بزرگترین پارک انرژی های تجدیدپذیر جهان در صحرای خاودا در ایالت گجرات است. این پروژه بلندپروازانه دست کم 2.26 میلیارد دلار هزینه و 726 کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت که وسعت آن به اندازه کشور سنگاپور است.

انتظار می‌رود این پارک انرژی پس از تکمیل، سالانه 30 گیگاوات انرژی پاک تولید کند که برای تامین برق نزدیک به 18 میلیون خانه کافی است. این پروژه با اهداف استراتژیک هند برای نصب 500 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تا پایان دهه و دستیابی به انتشار صفر خالص تا سال 2070 مطابقت دارد. این پروژه نشان‌دهنده تعهد هند به آینده‌ای پایدار و تلاش این کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

چالش‌ها و پیشرفت‌ها

به گزارش innovationorigins، پارک انرژی‌های تجدیدپذیر خاودا با چالش‌های متعددی روبرو است. موقعیت آن در منطقه‌ای به‌شدت زلزله‌خیز و شرایط سخت کویر، ساخت و ساز را دشوار می‌کند. با این حال، پروژه با پیشرفت قابل توجهی مواجه است و شش ماه اول ساخت و ساز عمدتاً به ایجاد زیرساخت‌های اساسی اختصاص داده شده است.

با وجود این موانع، این تلاش با تقویت مالی قابل توجهی پیشرفت کرده است. انرژی سبز آدانی اخیراً یک وام سبز 1.36 میلیارد دلاری از یک بانک بین‌المللی دریافت کرده است که توسعه پروژه را تقویت می‌کند. این بودجه گواهی بر اعتماد جهانی به مسیر انرژی‌های تجدیدپذیر هند و پتانسیل آن برای خدمت به‌عنوان چراغی برای سایر کشورهای در حال توسعه است.

پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی

پروژه پارک انرژی هند، دارای پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی است و انتظار می‌رود که حدود صد هزار شغل ایجاد کند و تقریباً 50 میلیون تن انتشار کربن در سال را کاهش دهد.

در حالی که این پروژه نوید رشد اقتصادی را می‌دهد، محیط‌بانان نگرانی‌هایی را در مورد معافیت پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ از ارزیابی اثرات زیست محیطی مطرح کرده‌اند. این نگرانی وجود دارد که بدون رویکرد سیستماتیک به انتخاب مکان، چشم‌انداز منحصر به فرد کویر نمک، همراه با تنوع زیستی غنی آن، آسیب ببیند. همچنین نگرانی‌هایی در مورد تأثیر پروژه بر جوامع محلی و محیط زیست وجود دارد.

حاشیه‌سازی گروه آدانی

سوابق گروه آدانی که وظیفه ساخت بخش قابل توجهی از پارک را بر عهده دارد، بر سر اتهامات دستکاری سهام و کلاهبرداری مورد بررسی قرار گرفته است. این اتهامات که البته این گروه آنها را رد کرده است، پیچیدگی‌ها و جنجال‌هایی را که می‌تواند با چنین پروژه‌های بزرگی همراه باشد، برجسته می‌کند. با این وجود، سبد عملیاتی انرژی‌های تجدیدپذیر گروه هنوز بزرگترین نوع خود در هند و همچنان در حال رشد است.

منافع و نگرانی‌های اجتماعی-اقتصادی

پتانسیل انکارناپذیری برای منافع اقتصادی گسترده از پارک انرژی خاودا وجود دارد. با این حال، ضروری است، اطمینان حاصل شود که این مزایا به طور عادلانه بین جوامع آسیب دیده تقسیم می‌شود. درس گرفتن از پارک خورشیدی پاواگادا، جایی که مالکان بزرگتر سود می‌بردند در حالی که روستاییان بی‌زمین آسیب می‌دیدند، سرلوحه پروژه جدید است. توسعه پروژه نباید نیازهای آسیب‌پذیرترین قشر را نادیده بگیرد.

نگاهی به آینده

پارک انرژی‌های تجدیدپذیر خاودا فقط یک پروژه زیرساختی نیست. این پروژه نمادی از تعهد هند به آینده‌ای پایدار است. انتظار می‌رود که این پارک برای سایر کشورها سابقه‌ای ایجاد کند و امکان‌سنجی طرح‌های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ را به نمایش بگذارد. همان‌طور که مدیرکل اتحاد بین‌المللی خورشیدی می‌گوید: «چنین پروژه‌هایی الهام‌بخش دیگر کشورهای در حال توسعه برای پیروی از آن هستند.»

موفقیت پارک خاودا نه تنها بر حسب گیگاوات، بلکه در توانایی آن برای هماهنگ کردن رشد اقتصادی با نظارت محیط زیست و عدالت اجتماعی سنجیده می‌شود. این پروژه یک اقدام متعادل کننده با ابعاد عظیم است که می‌تواند آینده انرژی‌های تجدیدپذیر را در هند و فراتر از آن بازتعریف کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.