کد مطلب: ۸۹۲۵۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۳۰ میلیارد دلار هزینه برای حذف یک میلیارد تن کربن از هوا!

130 میلیارد دلار هزینه برای حذف یک میلیارد تن کربن از هوا!

حذف کربن از هوا، فرآیندی پیچیده و هزینه‌بر است که گفته می‌شود آمریکا ابزارهای آن را در اختیار دارد. اما راهکاری که این کشور برای حذف کربن از هوا، در نظر دارد، چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آمریکا به تنهایی می‌تواند با استفاده از فناوری‌های موجود، تا اواسط قرن، سالانه یک میلیارد تن کربن را از جو خارج کند. این کار می‌تواند به کاهش گرمایش جهانی و تسریع رسیدن آمریکا به اهداف خالص صفر، کمک کند. بر اساس گزارشی که توسط آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور منتشر شد، جنگل‌ها، خاک و راه‌حل‌های مصنوعی در مراحل اولیه توسعه، می‌توانند به این هدف کمک کنند.

جنیفر پت ریج، دانشمند ارشد آزمایشگاه می‌گوید: «حذف و ذخیره کربن زیست توده (BiCRS) حدود 70 درصد از پتانسیل حذف کربن آمریکا یا تقریباً 700 میلیون تن در سال را تشکیل می‌دهد. BiCRS شامل جمع‌آوری زباله‌های جامد شهری و ضایعات جنگلی است که دی اکسید کربن را از هوا بیرون کشیده و سپس از آنها برای تولید محصولاتی مانند هیدروژن، بیوگاز و زغال چوب استفاده می‌کند.

آمریکا به اندازه کافی زیست توده زباله برای انجام این کار دارد و فرآیندها واضح هستند. آنچه  وجود ندارد، تامین مالی برای ساخت تاسیساتی است که قادر به تبدیل ضایعات به مواد جدیدی است که به طور موثر دی اکسید کربن را حبس می‌کند.

هزینه سالانه حذف کربن چقدر است؟

بر اساس این گزارش، دستیابی به ظرفیت حذف سالانه یک میلیارد تن کربن با استفاده از BiCRS و سایر روش‌ها می‌تواند 130 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. این گزارش نشان می‌دهد که این مقدار تنها معادل 0.5 درصد از تولید ناخالص داخلی فعلی آمریکا یا کمتر از مبلغی است که این کشور سالانه برای مدیریت زباله‌های جامد هزینه می‌کند.

پت ریج می‌گوید: «به جای اینکه همه این مواد را در محل دفن زباله رها کنید و فقط اجازه دهید تجزیه شود و به‌عنوان دی اکسید کربن یا متان به اتمسفر بازگردانده شود، این فرصتی است برای بازیافت مواد ناخالص که در سطل زباله خود می ریزید و نمی‌خواهید دوباره ببینید.»

تکیه بر زیست توده برای کمک به پاکسازی جو با خطراتی همراه است. این فرآیند شامل حصول اطمینان از این است که فقط از زباله ها استفاده می‌شود نه برای مثال، از بین بردن یک جنگل سالم، که در غیر این صورت به جداسازی کربن و ایجاد زیستگاه در حالت ایستاده ادامه می‌دهد. تکنیکی که شامل سوزاندن زیست توده و استفاده از جذب کربن معروف به BECCS است، به این دلایل مورد بررسی قرار گرفته است. براساس گزارش بلومبرگ، کاهش خطرات به چارچوب‌های سختگیرانه برای مدیریت عرضه مواد اولیه نیاز دارد.

هر سال که انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی کاهش نمی‌یابد یا حتی بدتر از آن، مانند سال 2023 افزایش می‌یابد، این احتمال را افزایش می‌دهد که جهان نیاز به حذف میلیاردها تن کربن از جو برای محدود کردن گرمایش جهانی داشته باشد.

کارشناسان دریافته‌اند که رشد صنعت حذف کربن می‌تواند بیش از 440 هزار شغل جدید ایجاد کند. این میزان حدود پنج برابر تعداد مشاغلی است که صنعت زغال سنگ از سال 1990 از دست داده است.

حذف کربن یک راه مهم برای کاهش گرمایش جهانی است. آمریکا می‌تواند با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های موجود، سالانه یک میلیارد تن کربن را از جو خارج کند. این کار می‌تواند به ایجاد مشاغل جدید و کمک به رسیدن آمریکا به اهداف خالص صفر کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.