کد مطلب: ۸۹۳۲۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سونامی پنل‌های خورشیدی در راه است؟/ ۷۸ میلیون پنل تا سال ۲۰۵۰ به محل دفن زباله می‌روند

سونامی پنل‌های خورشیدی در راه است؟/ 78 میلیون پنل تا سال 2050 به محل دفن زباله می‌روند

در حالی که جهان به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، یکی از چالش‌های پیش رو نحوه بازیافت پنل‌های خورشیدی قدیمی است. این پنل‌ها از مواد ارزشمندی مانند نقره، مس، آلومینیوم، شیشه و سیلیکون ساخته شده‌اند که می‌توان آنها را بازیافت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هزاران تخته فتوولتائیک هر روز در سراسر آمریکا نصب می‌شوند، به‌ویژه در غرب و جنوب آفتابی این کشور، در حالی که ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا در تلاش برای تولید انرژی سبزتر هستند. اما با طول عمر مورد انتظار حدود 30 سال، موج اول تاسیسات خورشیدی اکنون به پایان کار خود نزدیک شده است و بازیافت چیزهایی را ضروری می‌کند که در غیر این صورت ممکن است به محل دفن زباله ختم شوند.

با افزایش استفاده از انرژی خورشیدی در سراسر جهان، تعداد پنل‌های خورشیدی قدیمی یا فرسوده نیز در حال افزایش است.

بازیافت پنل‌های خورشیدی چالش‌هایی را نیز به همراه دارد. یکی از چالش‌ها این است که پنل‌ها معمولاً در پشت بام‌ها نصب می‌شوند و جمع‌آوری و حمل‌ونقل آنها می‌تواند هزینه‌بر باشد. چالش دیگر این است که ارزش مواد بازیافتی از پنل‌ها می‌تواند نسبتاً پایین باشد.

در آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، سالانه حدود 1.5 میلیون پنل خورشیدی فرسوده به محل دفن زباله منتقل شوند. این تعداد تا سال 2050 به 78 میلیون پنل در سال افزایش می‌یابد.

مراحل بازیافت پنل‌های خورشیدی

بازیافت پنل‌های خورشیدی یک فرآیند پیچیده است که می‌تواند شامل مراحل زیر باشد.

  • جداسازی پنل‌ها از پشت بام
  • خرد کردن پنل‌ها
  • جداسازی مواد مختلف
  • ذوب کردن یا تصفیه مواد برای استفاده مجدد

به نقل از zawya، آدام ساقعی، مدیر اجرایی شرکت We Recycle Solar، می‌گوید: «آنچه در شرف وقوع است، سونامی پنل‌های خورشیدی است که به زنجیره تأمین بازمی‌گردند.» طرح ساقعی از جمله شامل استفاده مجدد از پنل‌ها است.

تا پنج درصد از پنل‌ها یا نقص تولید جزئی دارند یا در حین حمل‌ونقل و نصب آسیب می‌بینند.

ساقعی یک فرآیند بازیافت جدید توسعه داده است که می‌تواند تا 99 درصد مواد ارزشمند پنل‌های خورشیدی را بازیابی کند. این فرآیند شامل جداسازی اجزای مختلف پنل، مانند سلول‌های خورشیدی، قاب آلومینیومی، شیشه و مواد پلیمری است.

رشد نصب پنل‌های خورشیدی تا 20 سال آینده

با توجه به اینکه آمریکا در میان کشورهایی متعهد به کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی به دنبال توافقنامه آب‌وهوایی برجسته COP28 است، به نظر می‌رسد نصب پنل‌های خورشیدی تا دو دهه آینده به اوج خود برسد.

با توزیع پنل‌ها در هزاران پشت بام می‌توان هزینه زیادی را صرف رساندن آنها به یک مرکز بازیافت کرد و بر خلاف برخی از حوزه‌های قضایی، آمریکا هزینه حذف و بازیافت را بر مصرف‌کننده نهایی تحمیل می‌کند و این امر را برای خانواده‌ها جذاب‌تر می‌کند که فقط واحدهای قدیمی خود را در محل دفن زباله محلی تخلیه کنند.

تائو می‌گوید: «باید حمایتی وجود داشته باشد تا شکاف بین آنچه مصرف‌کنندگان می‌پردازند و کل هزینه چرخه عمر پنل‌ها برطرف شود.»

بازیافت پنل‌های خورشیدی یک چالش مهم است که باید برای حفظ پایداری صنعت انرژی خورشیدی برطرف شود. با توسعه فرآیندهای بازیافت کارآمدتر و حمایت از سیاست‌های دولتی، می‌توان از این مواد ارزشمند استفاده مجدد کرد و از آلودگی محیط زیست جلوگیری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.