کد مطلب: ۸۹۳۵۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵ تغییر عمده از زمان توافق پاریس/ به سال ۲۰۲۴ امیدوار باشیم؟

5 تغییر عمده از زمان توافق پاریس/ به سال 2024 امیدوار باشیم؟

با وجود افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ویرانی‌های ناشی از بلایای طبیعی در سراسر جهان، اما با تغییراتی که ازمان توافق پاریس صورت گرفته، همچنان دلایلی برای امیدواری در مورد تغییرات آب‌وهوا وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارها نشان می‌دهد که از زمان امضای توافقنامه پاریس در سال 2015، پنج تغییر عمده رخ داده است.

عباراتی مانند کربن‌زدایی و صفر خالص بخشی از اصطلاحات روزمره شده است. با توجه به اینکه در دهه گذشته چقدر پیشرفت کرده‌ایم، می‌توان دید که کجا پیشرفت کرده‌ایم و کجا کوتاه آمده‌ایم.

بر اساس گزارشات موسسه غیرانتفاعی NewClimate آلمان، پیشرفت‌های زیادی در زمینه مقابله با تغییرات آب‌وهوایی حاصل شده است. در ادامه پنج دلیلی که منجر به امیدواری شده است را بیان می‌کنیم.

گفتمان تغییر اقلیم به جریان اصلی تبدیل شده است

به گزارش یورونیوز، یک دهه پیش، تنها بخش‌هایی از جامعه به طور معناداری از تغییرات اقلیمی آگاه بودند و نگران آن بودند. اما در سال‌های اخیر، آگاهی از تغییرات اقلیمی در سراسر جهان افزایش یافته است.

در سال 2014، نظرسنجی‌ که 17 کشور در سراسر جهان را تحت پوشش قرار داد، نشان داد که 40 درصد از پاسخ‌دهندگان، تغییرات آب‌وهوایی را به عنوان یک موضوع جدی می‌دانستند. تا سال 2020، این رقم به 60 درصد افزایش یافت.

در اروپای شرقی و آسیای مرکزی، 85 درصد از پاسخ دهندگان، تغییرات آب‌وهوایی را یک وضعیت اضطراری جهانی می‌دانستند. 72 درصد از مردم اروپای غربی و آمریکای شمالی، به همراه 64 درصد از مردم کشورهای عربی، 63 درصد در آمریکای لاتین، کارائیب و آسیا، اقیانوسیه و 61 درصد در آفریقای زیر صحرا موافق بودند.

این موضوع اکنون در گفتمان عمومی و سیاسی در سراسر جهان اهمیت دارد. پوشش روزافزون مسائل اقلیمی در رسانه‌ها، همراه با گنجاندن آنها در آموزش، شهروندان را درباره علل و تأثیرات آگاه کرده است.

در بخش‌هایی از جهان که در حال حاضر اثرات تغییرات آب‌وهوایی را احساس می‌کنند، منحنی یادگیری بسیار تندتر بوده است.

اما با افزایش قدرت اعتراضات اقلیمی و جنبش‌های اجتماعی، فشار بر دولت‌ها و کسب‌وکارها برای اقدام در حال افزایش است. در جایی که آنها کوتاهی می‌کنند، پیشرفت‌ها در علم انتساب این امکان را فراهم کرده است که آنها را در دادگاه از طریق دعوای آب‌وهوایی پاسخگو نگه دارد. تنها امسال جوانان پرتغالی، یک موسسه خیریه محیط زیست بریتانیا و گرتا تونبر ، فعال سوئدی، کشورهای خود را به دادگاه کشانده‌اند.

پیش‌بینی افزایش دما کمتر است

از دولت‌ها گرفته تا کسب‌وکارهای بزرگ، اهداف صفر خالص در همه جا وجود دارند. اما در سال 2015 فقط یک کشور (بوتان) چنین هدفی را تعیین کرده بود.

اکنون بیش از 90 کشور که تقریباً 80 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می‌دهند، به آن ملحق شده‌اند. این هدف‌ها نشان‌دهنده افزایش تعهد جهانی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات اقلیمی است.

علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دمای جهانی در آینده کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد افزایش خواهد یافت. در سال 2015، پیش‌بینی می‌شد که دما تا سال 2100 بین 3.6 تا 3.9 درجه سانتیگراد افزایش یابد. امروزه این پیش‌بینی به 2.7 درجه سانتیگراد کاهش یافته است.

این کاهش به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش ظرفیت جذب کربن توسط طبیعت است.

فشار بر سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها

 سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها برای اقدام در مورد اقلیم احساس فشار می‌کنند. قبل از توافق پاریس، تغییرات اقلیمی موضوع مهمی در بین سرمایه گذاران و کسب و کارها بود. اکنون، فشار برای شناسایی آن به عنوان یک تهدید جدی وجود دارد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در مورد تأثیرات آب‌وهوایی خود گزارش می‌دهند و افشا می‌کنند. حتی برخی از آنها قانوناً موظف به انجام این کار هستند. همانطور که آنها به دنبال بهبود اعتبار خود هستند، فرصت‌های کم کربن محبوبیت پیدا می‌کنند و نوآوری‌های سبز باعث تغییر در مدل‌های کسب و کار سنتی می‌شوند.

تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های پایدار نیز در حال افزایش است. بر اساس گزارش PwC، در سال 2021، 84 درصد در مقایسه با 53 درصد سه سال قبل از صاحبان دارایی در سطح جهان گزارش دادند که در حال اجرا یا ارزیابی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پایدار هستند.

این فشارها باعث شده است که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر راه‌حل‌های سازگار با آب‌وهوا حرکت کنند.

انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌تر از سوخت فسیلی

انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر، ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند. در گذشته، انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌توانستند با سوخت‌های فسیلی از نظر هزینه یا عرضه رقابت کنند. اما در سال‌های اخیر، این وضعیت تغییر کرده است.

هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. بر اساس گزارش IPCC ، هزینه بادهای خورشیدی، خشکی و فراساحلی در 10 سال گذشته 60 تا 90 درصد کاهش یافته است. انرژی‌های تجدیدپذیر جدید اکنون در 90 درصد از جهان ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی جدید هستند.

به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، 1.70 دلار اکنون صرف انرژی پاک می‌شود. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، پنج سال پیش، این نسبت مساوی بود.

پیشرفت برق‌رسانی ساختمان‌ها

برق‌رسانی ساختمان‌ها و حمل‌ونقل به سرعت در حال پیشرفت است. از خودروهای برقی گرفته تا پمپ‌های حرارتی، برق‌رسانی در استراتژی کربن‌زدایی در جهان به مرکزیت تبدیل شده است.

خودروهای موتور احتراقی در چندین کشور و منطقه از جمله منطقه اقتصادی اروپا(EEC)، کانادا، شیلی و ایالت‌های مختلف آمریکا در حال حذف شدن هستند. سیاستی که یک دهه پیش غیرقابل تصور بود.

در 10 سال گذشته، باتری‌های لیتیوم یونی از نظر تجاری قابل دوام شده‌اند و قیمت آن 80 درصد کاهش یافته است.

پمپ‌های حرارتی با انگیزه‌های مالی که اکنون در بیش از 30 کشور در دسترس هستند و بیش از 70 درصد از تقاضای فعلی گرمایش جهانی را تشکیل می‌دهند به کربن‌زدایی خانه‌های ما کمک می‌کنند. فروش در اروپا از سال 2013 تا 2022 38 درصد افزایش یافته است. پمپ‌های حرارتی نیز به طور فزاینده‌ای در محیط‌های صنعتی آزمایش می‌شوند.

نوآوری و سرمایه‌گذاری همچنین به کربن‌زدایی بخش‌هایی مانند کشتیرانی و صنایع سنگین کمک می‌کند. فولاد هیدروژنی، کشتی‌های برقی و سوخت‌های کم کربن از بزرگترین پیشرفت‌ها هستند.

کارشناسان می‌گویند علیرغم همه این دستاوردها بحران آب‌وهوا به خودی خود با سرعتی سریع‌تر در حال افزایش است. این امر نیاز فوری به افزایش شتاب این تحولات مثبت را برجسته می‌کند.

با وجود این پیشرفت‌ها، بحران آب‌وهوا هنوز یک تهدید جدی است. اما این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که جهان در حال حرکت در مسیر درستی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.