کد مطلب: ۸۹۳۶۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بزرگترین بلایای طبیعی سال ۲۰۲۳ / تغییرات آب و هوایی چه بر سر جهان آورده است؟

بزرگترین بلایای طبیعی سال 2023 / تغییرات آب و هوایی چه بر سر جهان آورده است؟

جهان در سال 2023، شاهد بلایای طبیعی زیادی بود که باعث تخریب گسترده خانه‌ها و جان‌باختن تعداد زیادی از انسان‌ها شد. این بلایا پیامدهای شدیدی برای محیط زیست هم داشت که نشان‌دهنده تشدید بحران آب‌وهوایی در جهان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی سال 2023، جهان شاهد بلایای طبیعی ویرانگر بود که باعث مرگ و میر، تخریب و آوارگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شد. برخی از بزرگترین بلایای طبیعی سال 2023 در آمریکا رخ داد اما سراسر جهان نیز شاهد بلایای زیادی بود.

بزرگترین بلایای طبیعی 2023

زلزله ترکیه و سوریه

در تاریخ 6 فوریه 2023، زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر ترکیه و سوریه را لرزاند و پس از آن یک رشته پس‌لرزه‌های قدرتمند رخ داد که برای روزها ادامه داشت. سازمان ملل بعدها پیش‌بینی کرد که این زمین‌لرزه‌ها باعث کشته‌شدن حدود 50 هزار نفر شده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها در ترکیه بودند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این زمین‌لرزه هزاران ساختمان را ویران کرد و فلاکت بیشتری را در منطقه‌ای که در اثر جنگ داخلی 12 ساله سوریه و بحران پناهجویان ویران شده بود، ایجاد کرد. بسیاری از صاحب‌نظران، استحکام ضعیف ساختمان‌ها در ترکیه و همچنین واکنش کند دولت را عامل تشدید بحران می‌دانند.

سیل

سیل لیبی

طی مدت چهارم تا 12 سپتامبر 2023، طوفان شدید و باران، دو سد در لیبی را فرا گرفت و آب را به سمت شهر درنا در شرق این کشور سرازیر کرد که در نتیجه آن، تمام محله‌های پرجمعیت را آب فرا گرفت. این سیل باعث تخریب گسترده و کشته شدن صدها نفر شد.

بسیاری از ناظران، ناتوانی کشور در واکنش به این فاجعه را به گردن دولتی می‌اندازند که در دهه گذشته دچار اختلافات زیادی شده است. دولت‌های رقیب توسط حامیان بین‌المللی و شبه‌نظامیان مسلح حمایت می‌شوند که نفوذ آن‌ها در کشور پس از قیام بهار عربی مورد حمایت ناتو و سرنگونی حاکم خودکامه معمر قذافی در سال 2011 افزایش یافته است.

زمین لرزه مراکش

در هشتم سپتامبر 2023 زمین‌لرزه 6.8 ریشتری، کوه‌های اطلس مراکش را لرزاند و حدود 2900 کشته برجای گذاشت. این زمین‌لرزه در منطقه‌ای رخ داد که خانه‌های آن از خشت و گل ساخته شده بود. خانه‌های خشت و گلی منطقه باعث شد افرادی که زیر آن گیر افتاده بودند هوای کمی داشته باشند و مانع عملیات نجات شوند.

آتش سوزی جنگل ها

آتش‌سوزی هاوایی

طی مدت هشتم تا 11 آگوست 2023، آتش‌سوزی جنگلی در جزیره مائویی هاوایی رخ داد. این آتش‌سوزی باعث تخریب گسترده و کشته شدن حدود 100 نفر شد. آتش‌سوزی همچنین باعث شد که شهر تاریخی لاهاینا به خاکستر تبدیل شود و مردم را مجبور کرد برای فرار از شعله‌های آتش به داخل اقیانوس بپرند.

آتش‌سوزی هاوایی ناشی از خشکسالی شدید و افزایش دما بود. این عوامل باعث خشک شدن پوشش گیاهی و افزایش خطر آتش‌سوزی شد. در این ماه، جاش گرین، فرماندار هاوایی گفت که در طول سال مالی آینده، 425 میلیون دلار از قانون‌گذاران درخواست کرده است تا به مائوئی کمک کند تا از آتش سوزی‌های جنگلی نجات پیدا کند.

طوفان

طوفان ایدالیا

از بیست و ششم تا 31 آگوست 2023، جهان شاهد طوفان ایدالیا بود که قوی‌ترین طوفان نیز بود که به‌عنوان یک طوفان رده 3 در امتداد ساحل خلیج فلوریدا فرود آمد و بیش از 80 درصد خسارت فصل را ایجاد کرد. این طوفان باعث کشته شدن بیش از 100 نفر و تخریب بیش از 10 میلیارد دلار شد.

این طوفان افلیا سواحل شرقی آمریکا را تا نیوانگلند تحت تأثیر قرار داد. همچنین طوفان‌های متعددی در سراسر مکزیک رخ داد، از جمله طوفان اوتیس، یک طوفان رده 5 که آکاپولکو را ویران کرد و ده‌ها نفر را کشت.

بلایای طبیعی سال 2023 بار دیگر نشان داد که این پدیده‌ها می‌توانند تأثیرات ویرانگری بر جوامع سراسر جهان داشته باشند. این بلایا خسارات مالی و جانی قابل توجهی را به بار آوردند و میلیون‌ها نفر را آواره کردند.

این بلایا همچنین هشدار دیگری در مورد تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی هستند. دانشمندان معتقدند که تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش شدت و فراوانی بلایای طبیعی می‌شود.

برای مقابله با این چالش، اقدامات فوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با اثرات تغییرات آب‌وهوایی ضروری است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اقتصاد سبز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.