کد مطلب: ۸۹۴۲۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه عمان برای کاهش گازهای گلخانه‌ای چیست؟/ ۲۲ هزار خودروی برقی تولید می‌شود

برنامه عمان برای کاهش گازهای گلخانه‌ای چیست؟/ ۲۲ هزار خودروی برقی تولید می‌شود

عمان در تلاش است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از بخش حمل‌ونقل خود را کاهش دهد. این کشور هدف‌گذاری کرده است تا سال 2030، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از بخش حمل‌ونقل را به میزان 3 درصد کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عمان قصد دارد یک استراتژی جامع برای کربن‌زدایی بخش حمل‌ونقل خود، از جمله تولید 22000 خودروی برقی تا سال 2030 ارائه ‌دهد.

به گفته سعید حمود المعالی، وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، ترکیبی از پیشرفت‌های فناوری و زیرساخت‌های شارژ کارآمد به جذب خودروهای برقی (EV) در عمان در آینده کمک می‌کند.

به نقل از zawya، المعالی می‌گوید: «هم اکنون زیرساخت شارژ عمومی برق با تأکید بر افزایش دسترسی از طریق برنامه‌های کاربردی کاربرپسند و شارژرهای سریع و کارآمد در حال ارتقاست.»

برنامه عمان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

پیشرفت‌های فناوری منجر به توسعه وسایل نقلیه دوگانه سوز شده است که به صورت بومی در عمان پیاده‌سازی شده‌اند.

المعالی در ادامه بیان کرد: این پیشرفت‌ها کمک زیادی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کرده است پیش‌بینی می‌شود 40 درصد از کامیون‌ها و تجهیزات سنگین کاهش یافته است.

نقشه راه 7 ساله‌ای که اخیراً توسط وزارت صنعت‌ومعدن رونمایی شده است، پتانسیل مقاوم‌سازی در مقیاس بزرگ کامیون‌های سنگین را برای کار با ترکیبی از دیزل و هیدروژن پیش بینی می‌کند. این سوخت دوگانه که به عنوان احتراق همزمان هیدروژن نیز شناخته می‌شود، به عنوان یک راه حل کربن‌زدایی کوتاه‌مدت برای بخش حمل‌ونقل سنگین دیده می‌شود. خودروهای دوگانه‌سوز که با 40 درصد هیدروژن کار می‌کنند، انتشار کربن را نیز تا 40 درصد کاهش می‌دهند.

المعالی می‌گوید: «علاوه بر این، برای حمایت از برق رسانی این بخش، زیرساخت شارژ خودروهای برقی پیشنهاد شده است تا سال 2026 در مجموع 350 شارژر عمومی توزیع شده در جاده‌های اصلی گسترش یابد.»

وزیر امور خارجه در خصوص برنامه‌های کربن‌زدایی بخش‌های دریایی و هوانوردی می‌گوید: «در خصوص بنادر، دولت نقشه راه مفصلی شامل برنامه‌ها و پروژه‌هایی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بنادر و دریانوردی تدوین کرده است. علاوه بر این، یک طرح مشترک با سازمان هواپیمایی کشوری برای استفاده از سوخت پایدار هوانوردی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تنظیم شده است.»

برای حمایت از اهداف انتقال انرژی در بخش‌های بنادر و دریایی، این وزارتخانه از برقی‌سازی جرثقیل‌های بندری و همچنین به کارگیری برنامه‌های کاربردی هوشمند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول عملیات بندری حمایت می‌کند. یکی از این ابتکارات که برنامه آینده تحرک نام دارد، خواستار اتصال کشتی‌ها به نیروی الکتریکی در هنگام اسکله است. اقدامی که سهم قابل توجهی در کاهش انتشار کربن خواهد داشت.

این طرح‌ها مزایای ویژه‌ای از جمله معافیت‌های مالیاتی، بدون هزینه‌های گمرکی و ثبت نام رایگان در اختیار دارندگان خودروهای برقی قرار می‌دهند. المعالی در ادامه بیان کرد: وزارت همچنین با آژانس‌های تجاری در عمان برای ارائه معاملات انحصاری در مورد وسایل نقلیه الکتریکی همکاری می‌کند.

هدف فوری عمان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با بخش حمل‌ونقل است که در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون تن در سال برآورد می‌شود و در سال ۲۰۳۰ به میزان ۳ درصد کاهش می‌یابد.

عمان با اجرای این برنامه‌ها به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی کمک خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.