کد مطلب: ۸۹۴۲۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرتغال رکورد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را شکست

پرتغال رکورد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را شکست

پرتغال کشوری در جنوب اروپا که به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر خود در زمینه انرژی پایدار، توجه جهانی را به خود جلب کرده است. این کشور در سال 2023 رکورد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را ثبت کرد و 61 درصد از برق خود را از این منابع تأمین کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پرتغال در سال 2023 رکورد تولید انرژی های تجدیدپذیر را ثبت کرد. این کشور 61 درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کرد که نسبت به سال گذشته 49 درصد افزایش داشت.

این افزایش تولید به لطف دوره‌های باران‌های شدید، بادهای شدید و نور آفتاب حاصل شد و رکورد جدیدی را ثبت کرد. پرتغال قصد دارد تا سال 2030، 85 درصد برق سالانه خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کند، اما در حال حاضر یکی از بالاترین نسبت‌ها را در اروپا دارد.

به گزارش رویترز، این پیشرفت چشمگیر نشان‌دهنده عزم دولت پرتغال برای تحقق اهداف انرژی پایدار است. پرتغال در سال 2008 اولین کشور اروپایی بود که به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود به میزان 15 درصد نسبت به سطح سال 1990 دست یافت. این کشور همچنین قصد دارد تا سال 2050 به صفر خالص در انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یابد.

افزایش تولید انرژی های تجدیدپذیر در پرتغال مزایای متعددی دارد. این امر باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا می‌شود. همچنین، به کاهش وابستگی پرتغال به منابع سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند.

کشورهای اروپایی به‌طور فزاینده‌ای روی انرژی‌های تجدیدپذیر شرط‌بندی می‌کنند، به‌ویژه پس از اینکه قیمت گاز پس از جنگ اوکراین به بالاترین حد خود رسید.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در پرتغال

سال گذشته، انرژی باد یک چهارم کل مصرف برق در این کشور را به خود اختصاص داده است، در حالی که انرژی آبی 23 درصد، خورشیدی 7 درصد و زیست توده 6 درصد است.

در بازار گاز طبیعی، مصرف 21 درصد از سال 2022 کاهش یافته است، به طوری که 95 درصد از حجم از طریق بندر آب‌های عمیق سینز وارد کشور می‌شود و 5 درصد مابقی از طریق اتصال به اسپانیا دریافت می‌شود.

پرتغال در مسیر رسیدن به اهداف انرژی پایدار خود پیشرفت قابل توجهی داشته است. این کشور با ادامه تلاش‌های خود می‌تواند به یکی از پیشگامان انرژی پایدار در جهان تبدیل شود.

ماه گذشته، بیش از 100 کشور در اجلاس آب و هوای COP28 در دبی موافقت کردند که ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2030 سه برابر کنند. با این حال، این کشورها با چندین چالش، از کمبود نیروی کار گرفته تا هزینه‌های بالای اجرای پروژه‌ها، مواجه خواهند شد.

پرتغال با پیشرفت‌های چشمگیر خود در زمینه انرژی پایدار، الگویی برای سایر کشورهای جهان است. این کشور نشان داده است که با عزم و اراده، می‌توان به اهداف انرژی پایدار دست یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.