کد مطلب: ۸۹۶۹۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقش حیاتی حشرات در اکوسیستم/ نگرانی‌ها از کاهش جمعیت متنوع‌ترین گونه

نقش حیاتی حشرات در اکوسیستم/ نگرانی‌ها از کاهش جمعیت متنوع‌ترین گونه

حشرات، متنوع‌ترین گروه جانوران روی کره زمین هستند. آنها نقش حیاتی در اکوسیستم‌ها و آینده زمین دارند، اما تعداد و تنوع آنها در حال کاهش است

به گزارش تجارت‌نیوز، حشرات متنوع‌ترین گروه جانوران روی کره زمین هستند و نقش حیاتی در اکوسیستم و زندگی انسان دارند. بیش از یک میلیون مورد توسط دانشمندان نامگذاری شده است و بسیاری دیگر هنوز کشف نشده‌اند. تخمین زده‌ می‌شود تعداد گونه‌های حشرات به حدود 10 میلیون هم برسد. در واقع حشرات 80 درصد از جانوران روی زمین را تشکیل می‌دهند.

به نقل از floridamuseum، با این حال، تعداد و تنوع حشرات در حال کاهش است. این کاهش به دلیل عواملی مانند از دست دادن زیستگاه، آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی است. این امر نگرانی‌های جدی در مورد آینده سیاره ما ایجاد می‌کند. بدون اقدام گسترده، بسیاری از این موجودات مهم در چند دهه آینده با انقراض روبرو می‌شوند. 

تحقیقات نشان می‌دهد که جمعیت حشرات در سراسر جهان در حال کاهش است. این کاهش در همه قاره‌ها و در انواع زیستگاه‌ها دیده می‌شود.

چرا حشرات مهم هستند؟

با وجودی که بسیاری از حشرات نوعی آفت به نظر می‌رسند، آنها خدمات گسترده‌ای را به گیاهان و حیوانات موجود در اکوسیستم ارائه می‌دهند. در واقع، طیف متنوعی از گونه‌های حشرات برای بقای بیشتر زندگی روی زمین، از جمله خفاش‌ها، پرندگان، ماهی‌های آب شیرین و حتی  انسان‌ها، حیاتی هستند. حشرات همراه با گیاهان، در پایه شبکه غذایی قرار دارند و بیشتر گیاهان و حیوانات برای گرده افشانی یا تغذیه به حشرات متکی هستند. به عنوان مثال، 96 درصد از پرندگان آوازخوان، برای تغذیه جوجه‌های خود از حشرات استفاده می‌کنند.

اگر ارزش دلاری برای خدماتی که حشرات ارائه می‌دهند در نظر گرفته شود، این مبلغ تنها در آمریکا حدود 70 میلیارد دلار خواهد بود. این خدمات عبارتند از:

محصولات غذایی، گرده افشانی و زیستگاه طبیعی

طبق گزارش سرویس حفاظت از منابع طبیعی آمریکا، تقریباً 35 درصد از محصولات غذایی جهان برای تولید مثل به گرده افشان‌ها وابسته هستند. به گزارش سرویس حیات وحش آمریکا، بیش از 100 هزار گونه جانوری مختلف در گرده افشانی 250 هزار نوع گیاه گلدار روی زمین نقش دارند که حشراتی مانند زنبورها، پروانه‌ها، مگس‌ها و سوسک‌ها رایج‌ترین آنها هستند. علاوه بر این، برخی از حشرات، شکارچی طبیعی برای آفاتی هستند که ممکن است به محصولات غذایی آسیب برسانند.

حذف مواد زائد

برخی از حشرات به عنوان تجزیه‌کننده شناخته می‌شوند، به این معنی که مواد مرده مانند برگ‌های افتاده و لاشه حیوانات را می‌شکنند و آنها را به مواد ساده‌تری تبدیل می‌کنند. به این ترتیب، مواد مغذی را در دسترس تولیدکنندگان اولیه مانند گیاهان و جلبک‌ها قرار می‌دهند.

به عبارت دیگر، تجزیه‌کننده‌ها سیستم بازیافت خود طبیعت هستند.

کنترل آفات

تنها بخش بسیار کمی از حشرات در جهان توسط انسان به عنوان آفت در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که آنها به افراد، گیاهان، حیوانات و ساختمان‌ها آسیب می‌رسانند. در حالی که کنترل حشرات سالانه میلیاردها دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه دارد، اگر حشرات مفید بی‌شماری که به عنوان شکارچیان طبیعی گونه‌های آفاتی مانند مورچه‌های آتشین و پشه‌ها عمل می‌کنند، نبودند، این رقم بسیار بیشتر بود.

علاوه بر این، برخی از حشرات انگلی مانند زنبورهای کوچک تخم‌های خود را در داخل گونه‌های آفت می‌گذارند و جمعیت آنها را کاهش می‌دهند. برای کنترل کافی آفات، به حشرات مفید نیاز داریم.

تامین غذا برای حیات وحش

حشرات، یکی از اجزای اصلی منوی بسیاری از خزندگان، پرندگان و دوزیستان هستند. اگر کاهش جمعیت حشرات ادامه یابد، ممکن است برخی از سبدهای غذایی به طور کامل از بین بروند.

ما همچنین برای ابریشم، رنگ، عسل و تحقیقات پزشکی و ژنتیکی به حشرات وابسته هستیم. اما، جدای از خدماتی که حشرات ارائه می‌دهند، آنها به سادگی حیوانات جذابی هستند که حس کنجکاوی را در انسان‌ها، به ویژه کودکان، برمی‌انگیزند.

چگونه از حشرات محافظت کنیم؟

چندین کار وجود دارد که می‌توان برای محافظت از حشرات انجام داد، از جمله:

حمایت از زیستگاه‌های طبیعی

حشرات به زیستگاه‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، مراتع و باغ‌ها نیاز دارند. با حمایت از این زیستگاه ها، می‌توانید به حفظ جمعیت حشرات کمک کنید.

کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها

آفت‌کش‌ها می‌توانند به حشرات مفید نیز آسیب برسانند. با کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها، می‌توانید به حفاظت از حشرات کمک کنید.

ایجاد فضاهای دوستدار حشرات

در باغ یا حیاط خلوت خود فضاهایی برای حشرات ایجاد کنید. این امر می‌تواند شامل کاشت گیاهان گلدار، ایجاد یک منبع آب و قرار دادن چوب یا سنگریزه باشد.

حشرات موجودات مهمی هستند که نقش حیاتی در اکوسیستم‌های ما ایفا می‌کنند. با انجام اقداماتی برای محافظت از آنها، می‌توانیم به ساخت آینده‌ای پایدار برای خود و سیاره کمک کنیم. کاهش جمعیت حشرات می‌تواند پیامدهای جدی برای محیط زیست و اقتصاد ما داشته باشد. باید اقداماتی انجام دهیم تا از کاهش بیشتر جمعیت حشرات جلوگیری کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.