کد مطلب: ۸۹۷۵۳۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی پاک/ هدف «صفر خالص» نزدیک است؟

افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی پاک/ هدف «صفر خالص» نزدیک است؟

جهان در سال 2023، شاهد افزایش در سرمایه‌گذاری برای انرژی پاک بود. البته این اقدامات هنوز برای رسیدن به هدف صفر خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای کافی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، مخارج جهانی برای انتقال انرژی پاک به بالاترین حد خود رسید، زیرا جهان در حال حرکت برای مهار تغییرات آب‌وهوایی است، اما اقدامات موجود هنوز برای رسیدن به مسیر انتشار صفر خالص کافی نیست.

رشد سرمایه‌گذاری در انرژی‌ پاک

بر اساس گزارش بلومبرگ، کل هزینه‌ها برای انرژی پاک در سال گذشته 17 درصد افزایش یافت و به 1.8 تریلیون دلار رسید. اینها شامل سرمایه‌گذاری برای نصب انرژی‌های تجدیدپذیر، خرید وسایل نقلیه الکتریکی، ساخت سیستم‌های تولید هیدروژن و استقرار دیگر فناوری‌ها می‌شود. به این مبالغ، سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت زنجیره‌های تامین انرژی پاک و همچنین 900 میلیارد دلار در تامین مالی اضافه کنید. به این ترتیب، مجموع بودجه صرف شده برای گسترش انرژی پاک در سال 2023، به حدود 2.8 تریلیون دلار رسید.

این هزینه‌ها نشان‌دهنده فوریت فزاینده تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در گرم‌ترین سال ثبت‌شده و حتی گرمای بیشتر مورد انتظار در سال جاری است . با این حال، جهان باید بیش از دو برابر بیشتر در انرژی پاک سرمایه‌گذاری کند تا بتواند تا اواسط قرن به انتشار خالص صفر برسد.

آلبرت چونگ معاون مدیر اجرایی بلومبرگ، می‌گوید: «فرصت بزرگی وجود دارد و هزینه‌ها در حال افزایش است، اما ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم». مجموع هزینه‌های انتقال انرژی در سال گذشته بسیار کمتر از 4.8 تریلیون دلاری بود که ارائه‌دهنده تحقیقات مستقر در لندن برآورد کرده بود، سالانه از سال 2024 تا 2030 برای هدایت جهان در مسیر صفر خالص مورد نیاز است.

با رشد سرمایه‌گذاری‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد؟

بلومبرگ هشدار می‌دهد که دولت‌ها باید در سال‌های آینده اقدامات بیشتری را برای گسترش انرژی پاک انجام دهند. چونگ پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاری‌ها باید تا ۱۷۰ درصد افزایش یابد تا جهان برای رسیدن به نقطه صفر سرعت بگیرد.

او در ادامه بیان کرد: «ما در لبه پرتگاه قرار داریم و هر سال شاهد رشد سریع هزینه‌ها خواهیم بود. اما اینکه آیا ما در مسیر صفر خالص قرار می‌گیریم، این یک سوال دشوار است.»

چین با 676 میلیارد دلار هزینه در حوزه انرژی پاک در سال گذشته همچنان بزرگترین بازار است. اگرچه این افزایش تنها 6 درصد نسبت به سال 2022 است. سرمایه‌گذاری در آمریکا، بریتانیا و اروپا در مقایسه با این کشور، حداقل 22 درصد رشد داشته و مجموعا به 718 میلیارد دلار رسیده است. این امر تا حدی ناشی از مشوق‌هایی در قانون کاهش تورم آمریکا است، که کم کم تأثیرات قابل توجه خود را برای گسترش انرژی پاک نشان می‌دهد. فروش زیاد خودروهای الکتریکی در بریتانیا و همچنین تقاضای پررونق برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر اروپا نیز به رشد کلی هزینه‌های انرژی پاک کمک کرد.

هزینه خرید خودروهای الکتریکی در سطح جهان، با 36 درصد افزایش به 634 میلیارد دلار رسید. این بخش بیشترین سرمایه‌گذاری را برای گسترش انرژی پاک به خود اختصاص داد و از فناوری‌های مربوط به انرژی‌ تجدیدپذیر پیشی گرفت. سرمایه‌گذاری در این بخش با 8 درصد افزایش به 623 میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذاران 310 میلیارد دلار به شبکه‌های برق ریختند، که ابزاری حیاتی برای ارائه انرژی پاک خواهد بود و آن را به سومین بازار بزرگ تبدیل می‌کند.

برخی از فناوری‌های جدید شاهد رشد شدیدی بودند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری‌های هیدروژن سه برابر شد و به 10.4 میلیارد دلار رسید. این ارقام افزایش علاقه به این فناوری را نشان می‌دهد؛ اگرچه هنوز در مقیاس آن ثابت نشده است.

افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی پاک گامی مثبت محسوب می‌شود، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به هدف صفر خالص تا اواسط قرن باقی مانده است. دولت‌ها و سرمایه‌گذاران باید برای تسریع در انتقال به انرژی پاک و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، تلاش‌های خود را افزایش دهند.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.