کد مطلب: ۸۹۷۶۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیشنهاد اروپا برای کاهش ۹۰ درصدی گازهای گلخانه ای تا ۲۰۴۰

پیشنهاد اروپا برای کاهش ۹۰ درصدی گازهای گلخانه ای تا ۲۰۴۰

اتحادیه اروپا در حالی که با اعتراض کشاورزان به سیاست‌های محیط زیستی مواجه شده، پیشنهاد کاهش 90 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2040 مطرح کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، یک کمیسر آب‌وهوای اتحادیه اروپا، با پیشنهاد هدف موقت جدیدی برای خنثی کردن کربن این اتحادیه در سال ۲۰۵۰، گفته است که اروپا باید به دنبال کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۴۰ باشد.

وپکه هوکسترا کمیسر آب‌وهوای اتحادیه اروپا در ادامه بیان کرد: «ما براساس بهترین علم موجود و ارزیابی دقیق، توصیه می‌کنیم که هدف ۲۰۴۰ باید کاهش انتشار ۹۰ درصدی گازهای گلخانه ای در مقایسه با سطح سال ۱۹۹۰ باشد.»

او خواستار انتقالی عادلانه شد که به کسب و کارهای اتحادیه اروپا اجازه رشد بدهد.

پیشنهاد زیست محیطی اروپا چیست؟

به گزارش zawya، در شرایطی که موضوعات زیست محیطی تا حد زیادی از نظر سیاسی پیچیده شده‌اند، «اورزولا گرترود فُن دِر لایِن» رئیس کمیسیون اروپا، طرحی را برای به نصف رساندن استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی تا پایان این دهه، مطرح کرده است.

به گفته او، این پیشنهاد به نماد دو قطبی شدن تبدیل شده است و چنین قانونی برای کاهش گازهای گلخانه ای در میان اختلافات میان قانون‌گذاران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو متوقف شده است.

اتحادیه متشکل از ۲۷ کشور اروپایی، هم‌اکنون در حال تلاش برای رسیدن به هدف موقت کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ است. اما افزایش نارضایتی‌ها می‌تواند تلاش‌ها برای تحقق هدف ۲۰۴۰، یعنی کاهش ۹۰ درصدی را مختل کند.

در این میان، احزاب راستگرا به جنبش کشاورزان پیوسته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات ماه ژوئن دستاوردهای بزرگی برای انتخاب اعضای مجمع بعدی اتحادیه اروپا داشته باشند.

این رای‌گیری همچنین منجر به تشکیل کمیسیون جدیدی در اواخر سال جاری می‌شود. فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا، هنوز نگفته است که آیا قصد دارد به دنبال سمت جدید در راس آن باشد یا خیر.

واکنش‌ها به قوانین جدید زیست محیطی

سیاست‌های جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با دو گروه معترض، با اهدافی کاملا جداگانه مواجه است؛ گروه نخست صنایع و کشورهایی هستند که در مورد هزینه‌های این تغییرات نگرانی دارند.

گروه دوم را مدافعان محیط زیست تشکیل می‌دهند که سیاست‌های جدید را مبهم و ناکافی می‌دانند.

صنایع چه می‌گویند؟

 واکنش شدیدی از سوی برخی صنایع به سیاست‌های اقلیمی اتحادیه و تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای وجود دارد. چندین رهبر ملی اکنون خواستار توقف در قوانین جدید زیست‌محیطی هستند.

۱۱ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان و اسپانیا، با ارسال نامه‌ای مشترک به بروکسل اعلام کرده‌اند که انتقال به هدف بلندپروازانه ۲۰۴۰ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باید عادلانه باشد؛ به‌گونه‌ای که هیچ‌کس به ویژه آسیب‌پذیرترین شهروندان، تحت تاثیر تبعات منفی احتمالی آن قرار نگیرند.

فعلان محیط زیستی چه می‌گویند؟

اما برای گروه‌های محیط زیستی، جاه‌طلبی کمیسیون اروپا در مورد سیاست‌های اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بسیار کمتر از چیزی بود که محیط زیست بشر به آن نیاز داشت.

در عین حال، انتظار می‌رود اهداف ۲۰۴۰ اتحادیه اروپا تا حدی به جذب و ذخیره‌سازی حجم‌های بلندپروازانه‌ای از دی‌اکسیدکربن متکی باشد. این در حالی است که برخی گروه‌ها به استفاده از چنین فناوری‌هایی برای کاهش گازهای گلخانه ای، به این دلیل که آزمایش نشده‌اند، انتقاد دارند. آنها در مقابل، می‌خواهند شاهد وعده‌هایی برای کاهش انتشار اینگونه آلاینده‌ها باشند.

گروه‌های دیگر به تعیین نشدن تاریخ هدف برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و یارانه‌های مربوطه انتقاد دارند.

نقشه راه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای چیست؟

هدف پیشنهادی ارائه شده با پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی جدید پس از سال ۲۰۳۰ هماهنگ است. کمیسیون موظف شده بود که در پی مذاکرات اقلیمی COP28، این گزارش را تهیه کند.

کمیسیون بعدی اروپا وظیفه دارد پیش از کنفرانس بین المللی آب‌وهوا موسوم به COP۳۰، این طرح کلی را به قانون پیشنهادی تبدیل کند.

طرح ۲۰۴۰ نیازمند تلاش قابل توجهی از سوی همه بخش‌های اقتصاد از تولید برق گرفته تا کشاورزی است که ۱۱ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را در اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند‌.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.