کد مطلب: ۸۹۸۱۸۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مقابله آمریکا با غول‌های نفتی/ توقف صدور مجوز برای پایانه‌های گاز طبیعی مایع

مقابله آمریکا با غول‌های نفتی/ توقف صدور مجوز برای پایانه‌های گاز طبیعی مایع

رئیس‌جمهور آمریکا اعطای مجوز برای ساخت پایانه‌های گاز طبیعی مایع را متوقف کرد.این تصمیم تلاشی برای مقابله با بحران آب‌وهوا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اقدام بی‌سابقه جو بایدن در توقف صدور مجوز برای ساخت پایانه‌های گاز طبیعی مایع (LNG)، یک «نه» موقتی است. کارشناسان وزارت انرژی آمریکا در ماه‌های آینده تلاش می‌کنند تا راه‌حل جدیدی را برای اعطای مجوزها با در نظر گرفتن آخرین یافته‌های علمی و اقتصادی پیدا کنند. اما این تصمیم، فعالان صنعت نفت‌وگاز و سیاستمداران حامی آنها را به شدت خشمگین کرده است.

صنعت نفت سال‌هاست که از استدلال‌های ضعیف و نخ‌نما برای توجیه فعالیت‌های خود از جمله استفاده از گاز طبیعی مایع، استفاده می‌کند. بایدن در مقابل این استدلال‌ها ایستاده و تماشای واکنشِ صنعت نفت به این ایستادگی، جالب توجه است.

منتقدان صنعت نفت می‌گویند که این صنعت با لابی‌گری و ارائه اطلاعات نادرست، سعی در به تاخیر انداختن گذار به انرژی‌های تجدید‌پذیر و تداوم استفاده از گاز طبیعی مایع دارد.

حامیان صنعت نفت چه می‌گویند؟

به نقل از گاردین، سناتور جو مانچین که بیش از هر فرد دیگری در کنگره از شرکت‌های بزرگ نفتی پول لابی‌گری دریافت کرده، از حامیان سرسخت صنعت نفت است.

توبی رایس، مالک شرکتی که بیش از هر شرکت دیگری در کشور گاز طبیعی تولید می‌کند، مدعی است که این ماده، جایگزینی برای زغال سنگ محسوب می‌شود و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که گاز طبیعی با نشت از چاه‌ها و خطوط لوله، ۸۰ برابر دی‌اکسید کربن قدرت گرمایش دارد.

اریک کورمیر، نماینده‌ اتاق بازرگانی جنوب غربی لوئیزیانا، با اشاره به ضررهای اقتصادی طوفان‌های لورا و دلتا، خواهان توسعه‌ گاز طبیعی مایع (LNG) است؛ چرا که این منطقه از طوفان‌های لورا و دلتا آسیب اقتصادی دیده. میزان خسارت این آسیب، 17 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به ۴۴ هزار خانه وارد شده و جمعیت را حدود 7 درصد کاهش داده است.

در این میان، بحران آب‌وهوا عامل اصلی این طوفان‌ها است و توسعه‌ گاز طبیعی LNG، آن را تشدید می‌کند.

لزوم گذار به انرژی‌های تجدید‌پذیر

کارشناسان می‌گویند که ارزان‌ترین راه برای تولید برق، استفاده از منابع تجدید‌پذیر مانند انرژی خورشیدی است.

آنها تاکید می‌کنند که ادامه وابستگی به گاز طبیعی، نه تنها به محیط زیست آسیب وارد می‌کند که در بلندمدت به ضرر اقتصاد کشور نیز خواهد بود.

تعهد جهانی برای فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی

رهبران جهان در ماه دسامبر و در جریان اجلاس جهانی در دبی، متعهد شدند که از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز طبیعی مایع فاصله بگیرند.

جو بایدن نیز در ماه گذشته با توقف صدور مجوزهای جدید برای پایانه‌های گاز طبیعی مایع، نشان داد که به این تعهد پایبند است.

آینده صنعت نفت و گاز

با افزایش آگاهی عمومی از مخاطرات تغییرات آب‌وهوایی، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی به تدریج کاهش می‌یابد.

صنعت نفت‌وگاز باید برای بقا، خود را با شرایط جدید وفق دهد و به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز طبیعی مایع به سمت تولید و استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر حرکت کند.

ایستادگی در برابر غول‌های نفتی و گازی و گام برداشتن برای توسعه انرژی‌های پاک، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

پیام توقف صدور مجوز برای گاز طبیعی مایع چیست؟

اقدام بایدن در «نه» گفتن به غول‌های نفتی، پیامی روشن به جهان دارد. آمریکا به طور جدی به دنبال مقابله با بحران آب‌وهوا و گذار به انرژی‌های پاک است. این اقدام، الهام‌بخش سایر رهبران جهان برای اتخاذ گام‌های مشابه حداقل در مورد گاز طبیعی مایع خواهد بود.

اقدام دولت آمریکا در توقف صدور مجوز برای پایانه‌های گاز طبیعی مایع، همچنین گامی مهم در راستای مقابله با بحران آب‌وهوا و حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.