کد مطلب: ۸۹۸۲۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ورشو؛ پیشگام در خنثی‌سازی تغییرات اقلیمی

ورشو؛ پیشگام در خنثی‌سازی تغییرات اقلیمی

رافائل ترزاسکوفسکی، شهردار پایتخت لهستان، اهداف بلندپروازانه‌ای برای خنثی کردن تغییرات اقلیمی در ورشو دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شهردار ورشو مصمم است تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 40 درصد کاهش دهد و تا سال 2050 به وضعیت خنثی‌سازی تغییرات اقلیمی برسد.

برای رسیدن به این هدف، رافال ترزاسکوفسکی یک تیم جدید اقلیمی را برای رسیدن به این هدف تعیین کرده است.

به نقل از یورونیوز، ترزاسکوفسکی که در سال 2018 شهردار ورشو شد، به دلیل پایداری خود در شهر با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین افزایش بهره‌وری انرژی و سازگاری با تغییرات اقلیمی، تحسین بین المللی را به دست آورده است.

تیم ترزاسکوفسکی در گفتگویی اعلام کرد: به منظور هماهنگی مؤثرتر این فعالیت‌ها در سطح شهر، شهردار پایتخت ورشو یک تیم اقلیمی ایجاد کرده است. این تیم شامل نمایندگان دفاتر مختلف شهرداری پایتخت ورشو و سایر نهادهای شهرداری است.

آنها در ادامه بیان کردند: ماهیت و شکل تیم همچنین برای تسهیل تبادل اطلاعات و تجربیات متقابل در نظر گرفته شده است.

چشم انداز سبز ورشو چیست؟

ورشو یکی از اولین شهرهای لهستان است که هدف خنثی کردن تغییرات اقلیمی را حداکثر تا سال 2050 اعلام کرد.

رهبران این کشور در حال حاضر در حال اجرای طرح موسوم به چشم انداز سبز ورشو هستند که در واقع یک نقشه راه برای دستیابی به این هدف و تمرکز بر سیاست اقلیمی پایتخت است.

سیاستمداران مستقر در ورشو نگران هستند که دولت دونالد تاسک، نخست وزیر تازه منتخب، بیش از حد بر مشوق‌ها متمرکز باشد تا ممنوعیت‌ها؛ همان‌طور که در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، این گونه است.

آنها ادعا می‌کنند که ایده تاسک برای تشویق هر کشور اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با انرژی ناقص است.

سخنگوی ترزاسکوفسکی می‌گوید: «چشم‌انداز سبز، از طریق جهت‌گیری‌های بلندمدت و ۲۷ اقدام کوتاه‌مدت خاص، نشان می‌دهد که شهر باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چه کاری انجام دهد.»

این سند بر ۶ حوزه اصلی استوار است: زیرساخت انرژی، ساختمان‌ها، برنامه‌ریزی فضایی و زیرساخت سبز-آبی، حمل‌ونقل، زباله‌های شهری، ایجاد سرمایه اجتماعی و یکپارچه سازی.

اقدامات ورشو برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

مقامات می‌گویند که شهر در حال حاضر اقدامات واقعی را انجام می‌دهد که منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با تغییرات اقلیمی می‌شود.

این پایتخت همچنین سرمایه‌گذاری هنگفتی را در منابع انرژی تجدیدپذیر و همچنین ارائه یارانه برای نصب منابع انرژی تجدیدپذیر انجام می‌دهد.

سخنگوی ترزاسکوفسکی می‌گوید: «تنها در طول پنج سال گذشته، بیش از چهار هزار یارانه از این دست اعطا شده است. ساکنان ورشو که خواهان حذف منابع گرمایشی غیر‌زیست‌محیطی هستند نیز می‌توانند روی حمایت شهری حساب کنند.

شهردار همچنین مدعی است که دولت وی در سال گذشته حدود 100 هزار درخت کاشته است.

وی امیدوار است که تیم اقلیمی تازه منصوب شده‌اش ورشو را به شهری سبزتر تبدیل کند؛ شهری که بقیه لهستان به آن افتخار کنند.

ورشو در مسیر خنثی‌سازی تغییرات اقلیمی با چالش‌های بزرگی روبرو است، اما گام‌های مثبتی در این راستا برداشته است. تعهد و ابتکار عمل این شهر می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرهای لهستان و جهان باشد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.