کد مطلب: ۸۹۸۷۱۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نظارت گوگل از فضا بر انتشار گاز متان/ مسئولیت جدید برای صنایع نفت و گاز

نظارت گوگل از فضا بر انتشار گاز متان/ مسئولیت جدید برای صنایع نفت و گاز

گوگل با همکاری یک گروه زیست محیطی، انتشار گاز متان را از فضا رصد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوگل و گروه زیست محیطی صندوق دفاع از محیط زیست (EDF) اعلام کردند که در یک پروژه ماهواره‌ای برای نظارت و افشای منابع انتشار گاز متان، ناشی از عملیات نفت و گاز، وارد همکاری با یکدیگر شدند.

به نقل از offshore technology، پروژه MethaneSAT که قرار است تا چند هفته دیگر راه اندازی شود، یکی از چندین پروژه ماهواره‌ای است که انتظار می‌رود در طول سال مستقر شود و بر انتشار گازهای متان در سطح جهان، از فضا نظارت کند.

قرار است نظارت دقیق ماهواره‌ای به شناسایی منابع اصلی گازهای گلخانه‌ای کمک کند؛ این گازها نامرئی هستند اما تاثیر آنها بر محبوس ماندن گرما در جو زمین چندین برابر بیشتر از دی اکسید کربن است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، متان عامل تقریباً 30 درصد از کل افزایش دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی تاکنون است.

نحوه عملکرد ماهواره MethaneSAT گوگل

گوگل در پستی وبلاگی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد ماهواره MethaneSAT، متان را با دقت بی سابقه‌ای نقشه‌برداری، اندازه‌گیری و ردیابی می‌کند. این ماهواره 15 بار در روز در ارتفاع بیش از 350 مایلی به دور زمین می‌چرخد ​​و سطوح متان را در مناطق بالای نفت‌وگاز جهان برای تجزیه و تحلیل منظم اندازه‌گیری می‌کند.

صندوق دفاع از محیط زیست (EDF) برای تجزیه و تحلیل داده‌هایی که براساس انتشار متان تولید می‌شوند، الگوریتم‌هایی را توسعه داده است. سیستم ابری گوگل از این ابزار جدید با همکاری دانشمندان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی و همچنین مرکز اخترفیزیک دانشگاه هاروارد، به همراه دانشمندان رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونین، برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند.

مدیران پروژه MethaneSAT اعلام کرده‌اند: «هنگامی که جریان داده در اواخر امسال راه‌اندازی شود، تجزیه و تحلیل بصری انتشار متان نیز برای دسترسی از طریق Google Earth برای استفاده شرکت‌ها و دولت‌ها در دسترس خواهد بود.»

گوگل همچنین اعلام کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی (AI)برای شناسایی اجزای کلیدی عملیات، نقشه‌ای از زیرساخت‌های موجود نفت‌وگاز در سراسر جهان ایجاد می‌کند. سپس داده‌های MethaneSAT در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای روی نقشه گوگل قرار می‌گیرد تا به درک این موضوع کمک کند که کدام نوع تجهیزات نفت‌وگاز بیشترین نشت را دارند.

براساس آخرین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی، صنعت انرژی مسئول 135 میلیون تن متان منتشر شده در جو در سال 2022 یا حدود 40 درصد از مجموع انتشار متان بوده است که پس از بخش کشاورزی در رتبه دوم قرار دارد. این گزارش همچنین نشان داد که انتشار گاز متان از نفت‌وگاز به تنهایی می‌تواند تا 75 درصد از طریق فناوری‌های موجود کاهش یابد. چنین آماری نشان می‌دهد، این صنعت در مورد موضوعی بسیار مهم که کمتر از آن صحبت می‌شود، اقدام کافی را انجام نداده است.

ییل مگوایر معاون توسعه پایداری جغرافیایی در گوگل، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم این اطلاعات می‌تواند به شرکت‌های انرژی، محققان و بخش عمومی برای پیش‌بینی و کاهش انتشار متان در اجزایی که عموماً حساس‌تر هستند، کمک ارزشمندی برساند.»

کشورها به دنبال کاهش انتشار متان

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اقتصادهای بزرگ به دنبال محدود کردن انتشار متان در راستای اهداف صفر خالص ملی و بین المللی هستند.

اتحادیه اروپا چندی پیش در مورد شرایط اولین قانون انتشار متان اتحادیه به توافق رسید. بر اساس این توافقنامه صنایع گاز، نفت و زغال‌سنگ باید به درستی اقداماتی را در زمینه اندازه‌گیری، گزارش و راستی‌آزمایی انتشار متان انجام دهند و اقدامات لازم را برای کاهش آن پیگیری کنند. دیگر کشورها از جمله آمریکا نیز به تازگی قانونی را تصویب کرده‌اند که هدف آن محدود کردن انتشار گاز است.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.