کد مطلب: ۹۰۰۱۱۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گام‌های عربستان برای توسعه پایدار و محیط زیست پاک تا ۲۰۳۰

گام‌های عربستان برای توسعه پایدار و  محیط زیست پاک تا 2030

عربستان بنزین و گازوئیل پاک یورو 5 را وارد بازار می‌کند.این فقط یکی از اقدامات این کشور در راستای چشم‌انداز 2030 در حوزه توسعه پایدار و محیط زیست پاک است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان، در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی در زمینه آلودگی هوا و حفظ محیط زیست روبرو بوده است. با این حال، این کشور در حال برداشتن گام‌های مهمی برای مقابله با این چالش‌ها و ارتقای کیفیت زندگی مردم و در نتیجه تحقق چشم‌انداز توسعه پایدار و  محیط زیست پاک است.

معرفی بنزین و گازوئیل پاک یورو 5

به نقل از zawya، وزارت انرژی عربستان سعودی روز سه‌شنبه 27 فوریه (8 اسفند) از تکمیل عرضه بنزین و گازوئیل پاک یورو 5 در بازارهای این کشور خبر داد تا جایگزین سوخت‌های بنزین و دیزل موجود در بازار شود. این وزارتخانه اعلام کرد که هر دو سوخت جدید، برای همه وسایل حمل‌ونقل مناسب هستند و هدف از این تغییر، ارائه سوخت بسیار کارآمد و کم‌آلاینده است که به حفظ محیط زیست پاک و دستیابی به اهداف چشم‌انداز 2030 عربستان کمک می‌کند.

وزارت انرژی اعلام کرد که ارائه هر دو محصول در راستای تلاش‌های عربستان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به هدف بی‌طرفی صفر تا سال 2060 از طریق اجرای رویکرد اقتصاد کم‌کربن است. این رویکرد با برنامه‌های توسعه عربستان منطبق است. برنامه‌هایی که از دو نقش متفاوت این کشور ناشی می‌شود؛ نخست حمایت از تلاش‌های بین‌المللی مرتبط با حفظ محیط زیست پاک و مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی و دوم حفظ موقعیت آن به‌عنوان تامین‌کننده قابل اعتماد انرژی جهانی.

مزایای استفاده از سوخت‌های یورو 5

سوخت‌های یورو 5 با دارا بودن استانداردهای آلایندگی پایین‌تر، به طور قابل توجهی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌ها کمک می‌کنند. این موضوع به نوبه خود، منجر به بهبود کیفیت هوا و سلامت عمومی می‌شود.

استاندارد یورو ۵ بهترین استانداردها و تکنولوژی های مدرن را ارائه می‌دهد. مشخصات استاندارد آلایندگی اروپا یورو ۵ باهدف ایجاد محیط زیست پاک‌تر، سالم‌تر و ایمن‌تر است. مشخصات مونوکسید کربن از ۱.۵ درصد فراتر نمی‌رود در حالی که مشخصات سوخت دیزل یورو ۲ باعث آلودگی بیشتر می‌شود.

سرمایه‌گذاری 1.6 میلیارد دلاری برای محیط زیست پاک

از سوی دیگر، منصور المشعیتی معاون وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی از برنامه‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری بیش از شش میلیارد ریالی (1.6 میلیارد دلار) در پروژه‌های سازگاری با محیط زیست پاک تا پایان سال 2030 خبر داد. این سرمایه‌گذاری‌ها در راستای استراتژی ملی محیط زیست این کشور انجام می‌شود که بر توسعه پایدار و مشارکت بخش خصوصی تمرکز دارد.

استراتژی ملی محیط زیست پاک، که توسط این وزارتخانه در سال 2016 آغاز شد، راه‌حل‌های پایدار با مشارکت قابل توجه بخش خصوصی را با هدف تحقق توسعه دوستدار محیط زیست ترکیب می‌کند. این انجمن که اولین بار در نوع خود است، بر اهمیت تلاش‌های مشترک برای تقویت محیط زیست پایدار، حفظ منابع طبیعی، ارتقای کیفیت زندگی و بهبود خدمات برای افراد تاکید دارد.

المشعیتی همچنین به مطالعه بانک جهانی در سال 2014 اشاره کرد که هزینه تخریب محیط زیست را بیش از 86 میلیارد ریال برای عربستان تخمین زد و بر نقش حیاتی حفاظت از محیط زیست پاک در تامین غذا و آب و دستیابی به رونق اقتصادی تاکید کرد.

اقدامات اخیر عربستان سعودی در زمینه ارتقای کیفیت سوخت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست‌محیطی، نشان‌دهنده تلاش این کشور برای حفظ محیط زیست پاک و ارتقای کیفیت زندگی مردم است. این گام‌ها، عربستان را در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار و مقابله با چالش‌های جهانی تغییرات اقلیمی یاری می‌کند. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اقتصاد سبز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.