کد مطلب: ۹۰۱۰۰۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

فناوری های انرژی پاک، ترمز انتشار کربن را کشید؟

فناوری های انرژی پاک، ترمز انتشار کربن را کشید؟

فناوری انرژی پاک به جهان کمک کرده است که با وجود افزایش تقاضای انرژی، استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی را کنترل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که اگرچه تقاضای انرژی در سال 2023 افزایش یافت، اما رشد فناوری‌های انرژی پاک به مهار انتشار کربن کمک کرده است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی بدون فناوری‌های انرژی پاک، انتشار کربن جهانی در پنج سال گذشته سه برابر بیشتر می‌شد.

به نقل از یورونیوز، انتشار جهانی دی اکسید کربن همچنان در سال 2023 به رکورد بالایی رسید. اما تجزیه‌وتحلیل‌های جدید نشان داد که رشد در منابع و فناوری‌های انرژی پاک منجر به کاهش ساختاری در انتشارات مرتبط با انرژی شده است.

تقاضا برای نفت به دلیل افزایش فروش خودروهای برقی در سطح قبل از همه‌گیری باقی مانده است. به طوری که از هر پنج خودروی فروخته شده در سال 2023 یک دستگاه از نوع برقی بود. 

کاهش انتشار جهانی کربن

آمارهای منتشر شده سالانه نشان می‌دهد که باوجود چالش‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی در سال ۲۰۲۳ به اندازه سال ۲۰۲۲ افزایش نیافته است. این گزارش نشان می‌دهد که با سرعت گرفتن استفاده از فناوری‌های انرژی پاک، جهان به زودی شاهد کنترل بیشتر انتشار کربن خواهد بود.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «انتقال انرژی پاک در پنج سال گذشته تحت یک سری آزمایش‌های خاصی قرار گرفته و انعطاف‌پذیری خود را نشان داده است. همه‌گیری، بحران انرژی و بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی، همگی این پتانسیل را داشتند که تلاش‌ها برای ساختن سیستم‌های انرژی پاک‌تر و ایمن‌تر را از بین ببرند.»

او افزود: «در عمل اما بسیاری از اقتصادها شرایط برعکسی را تجربه کردند. انتقال انرژی پاک ادامه دارد که این موضوع باوجود تقاضای بیشتر برای انرژی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد.»

نقش برجسته فناوری های انرژی پاک

رشد فناوری انرژی پاک، به ویژه در اتحادیه اروپا، نقشی کلیدی در مهار انتشار کربن ایفا کرد. در اتحادیه اروپا، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید برق 9 درصد کاهش یافت و انرژی‌های پاک نیمی از این کاهش را به خود اختصاص دادند. برای اولین بار در تاریخ، انرژی بادی از گاز طبیعی و زغال سنگ در تولید برق پیشی گرفت. استفاده از زغال سنگ برای برق 27 درصد و گاز طبیعی 15 درصد کاهش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «بازیابی انرژی آبی از خشکسالی‌های سال ۲۰۲۲ و بازیابی نسبی انرژی هسته‌ای نیز در کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی نقش داشته است.»

رویدادهای شدید ‌آب‌و‌هوایی باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود

در همین رابطه، گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان داد که آب‌وهوا و ال‌نینو چه تاثیری بر تولید انرژی از منابع پاک دارد.

خشکسالی شدید به این معنی بود که سال 2022 سال تاریخی بد برای نیروگاه‌های آبی بود. کمبود آب منجر به کاهش تولید شد و جهان این موضوع را تا حد زیادی با سوخت‌های فسیلی جبران کرد. در نتیجه حدود 40 درصد از کل افزایش انتشار دی اکسید کربن در سال گذشته به همین موضوع اختصاص یافت.

هند و چین به ویژه تحت تأثیر کاهش انرژی آبی قرار گرفتند و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی 5.2 درصد در چین رشد کرد. البته رشد سریع دیگر منابع و فناوری های انرژی پاک مانند وسایل نقلیه خورشیدی، بادی و الکتریکی در سال 2023 برای پوشش تقاضای رو به رشد کاملا کافی نبود.

برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی چه باید کرد؟

رشد فناوری‌های انرژی پاک همچنان در اقتصادهای پیشرفته و چین متمرکز است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، آنها با هم 90 درصد از انرژی خورشیدی و بادی جدید در سراسر جهان و 95 درصد از فروش خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص دادند.

بیرول می‌گوید : «تعهدات نزدیک به 200 کشور در COP28  دبی در ماه دسامبر نشان می‌دهد که جهان باید چه کاری انجام دهد تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را در یک مسیر نزولی قرار دهد. مهم‌تر از همه، ما به تلاش‌های بسیار بیشتری نیاز داریم تا اقتصادهای در حال توسعه را قادر به افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی پاک کنیم.»

با وجود پیشرفت‌ها، هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و گسترش کافی فناوری های انرژی پاک وجود دارد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.