کد مطلب: ۹۰۱۰۹۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گسترش روابط تجاری عمان و ژاپن به سمت انرژی پاک

گسترش روابط تجاری عمان و ژاپن به سمت انرژی پاک

عمان و ژاپن در حال گسترش روابط تجاری دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی خود فراتر از نفت و گاز به سمت انرژی پاک و بخش‌های تجاری متنوع‌تر هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روابط تجاری عمان و ژاپن در حال گسترش و تنوع است. دو کشور در حال حرکت به سمت همکاری در زمینه انرژی پاک و بخش‌های تجاری جدید هستند.

به نقل از zawya، جوتا یاماموتو سفیر ژاپن در عمان، هفته گذشته در حاشیه جشن تولد امپراطور ژاپن، از تماس بندری کشتی حامل هیدروژن مایع ژاپنی به مسقط به عنوان نمونه‌ای از این همکاری جدید یاد کرد.

استقبال از همکاری در حوزه انرژی پاک

جوتا یاماموتو سفیر ژاپن در عمان در ادامه بیان کرد: «مایلم از وزارتخانه‌ها و مقامات مربوطه و همچنین شرکت‌های ژاپنی و عمانی به خاطر گسترش دامنه روابط دوجانبه‌مان فراتر از نفت‌وگاز به انرژی پاک و بخش‌های تجاری بسیار متنوع تشکر کنم و مشتاقیم در روزهای آینده آن را به مراتب بالاتری برسانیم.»

سفر کشتی حامل هیدروژن مایع Suiso Frontier  به مسقط در آگوست 2023، نمادی از این تحول است. این محموله نمادین، تعهد دو کشور به توسعه انرژی پاک را نشان می‌دهد. 

اما همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دیگر نیز گسترش یافته است؛ از جمله:

واردات شیلات و محصولات کشاورزی از عمان به ژاپن

واردات شیلات و محصولات کشاورزی از عمان به ژاپن در حال رشد است و چشمگیرتر می‌شود. یاماموتو همچنین از گسترش واردات شیلات و محصولات کشاورزی از عمان به ژاپن استقبال کرد. این نشان‌دهنده تنوع‌بخشی به روابط تجاری دو کشور است.

همکاری در پروژه‌های توسعه‌ای عمان

ژاپن در زمینه انتقال فناوری و توسعه منابع انسانی نیز به عمان کمک می‌کند.

البته نفت و گاز 99 درصد از کل واردات ژاپن از عمان را تشکیل می‌دهد. در مقابل، عمان یکی از واردکنندگان عمده خودروهای ژاپنی، ماشین‌آلات و لوازم الکتریکی و سایر محصولات است.

با وجود این، طیفی از همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی پاک بین دو کشور تعریف شده که شامل پروژه‌های توسعه گسترده در عمان و در زمینه‌های انتقال فناوری و توسعه منابع انسانی نیز می‌شود. همکاری با صنایع و فناوری‌های ژاپن قرار است به یکی از جنبه‌های اصلی این حوزه جدید از روابط اقتصادی بین دو کشور تبدیل شود زیرا سرمایه‌گذاری و تامین مالی ژاپن در پروژه‌های عمانی همچنان در حال گسترش و تامین منافع متقابل است.

گسترش روابط تجاری عمان و ژاپن به سمت انرژی پاک و بخش‌های تجاری متنوع‌تر، نشان‌دهنده تعهد دو کشور به همکاری‌های اقتصادی بلندمدت و پایدار است. سرمایه‌گذاری و تأمین مالی ژاپن در پروژه‌های عمان، منافع متقابل را برای هر دو کشور به ارمغان می‌آورد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.