کد مطلب: ۹۰۱۴۲۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نگاهی به مزیت‌های اقتصادی انرژی های تجدیدپذیر

نگاهی به مزیت‌های اقتصادی انرژی های تجدیدپذیر

گسترش روزافزون استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان، آگاهی از مزایای اقتصادی این منابع پاک و پایدار را افزایش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، انرژی های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر به طور گسترده در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. در چنین شرایطی مزیت‌های اقتصادی انرژی های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی، بادی و دیگر منابع اهمیت زیادی یافته است.

انرژی های تجدیدپذیر از تامین برق کم هزینه گرفته تا ایجاد مشاغل محلی قابل اعتماد و اجتناب از اثرات جانبی پرهزینه مرتبط با انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، یک موهبت اقتصادی محسوب می‌شوند. 

برق پایدار، قابل پیش بینی و کم هزینه

شاید مهم ترین فایده اقتصادی فناوری های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر هزینه برق تولیدی آنها باشد. توربین های بادی، مزارع خورشیدی و دیگر انواع انرژی های تجدیدپذیر پس از ساخته شدن، برق را با هزینه کم تولید می‌کنند. این تفاوت قابل توجهی با برق تولید شده از نیروگاه‌های فسیلی دارد. برای راه‌اندازی یک نیروگاه گاز طبیعی یا زغال سنگ، شرکت‌های برق باید گاز طبیعی و زغال سنگی را که نیروگاه‌ها در نهایت می‌سوزانند خریداری کنند. این هزینه‌های سوخت فصل به فصل، سال به سال و منطقه به منطقه متفاوت است. آنها جزء مهمی از هزینه های مربوط به سیستم برق فعلی ما هستند.

تغییرات در این هزینه‌ها می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر قابلیت اقتصادی نوع خاصی از منبع الکتریکی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، به دلیل رونق گاز شیل، گاز طبیعی برای مدت طولانی بسیار ارزان بوده است. این امر باعث شده است که تولیئ برق از نیروگاه‌های گاز طبیعی ارزان‌تر از برق تولید شده از زغال سنگ باشد و منجر به بازنشستگی زودهنگام بسیاری از نیروگاه‌های زغال سنگ در سراسر آمریکا طی پنج تا ده سال گذشته شده است. قیمت‌های بی‌ثبات کالاهای سوختی می‌تواند منجر به هزینه‌های بسیار بالا و غیرمنتظره برق شود که در نهایت مصرف‌کننده نهایی آن را متحمل می‌شود.

از سوی دیگر، انرژی های تجدیدپذیر هیچ سوختی را نمی‌سوزانند و بنابراین نیازی به هزینه سوخت برای کار کردن ندارند. در نتیجه، جدای از هزینه سرمایه اولیه ساخت توربین بادی یا نصب پنل‌های خورشیدی، تنها هزینه‌های جاری مرتبط با منابع تجدیدپذیر حداقل هزینه های عملیات و نگهداری است. این موضوع به انرژی های تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی اجازه می‌دهد تا منبع پایدار و قابل پیش بینی برق ارزان قیمتی را فراهم کند که می‌تواند به کاهش افزایش هزینه‌های برق آینده برای مصرف کنندگان کمک کند.

ایجاد شغل با رشد انرژی های تجدیدپذیر

سرمایه‌گذاری در منابع مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر مستقیماً به اشتغال‌آفرینی منجر می‌شود. بر اساس هر مگاوات، نصب منابع انرژی تجدیدپذیر نسبت به نصب منابع تولید سنتی مشاغل بیشتری را به دنبال دارد. 

سرشماری مشاغل خورشیدی اخیراً منتشر شد و نشان داد که صنعت خورشیدی امروزه تقریباً یک چهارم میلیون کارگر در سراسر آمریکا استخدام می‌کند. در نتیجه از سریع‌ترین مشاغل در حال رشد در کشور محسوب می‌شود. نکته مهم، این است که این مشاغل خورشیدی در سراسر کشور توزیع می‌شوند، نه تنها در مناطقی که ذخایر ذغال سنگ یا گاز طبیعی دارند. مشاغل خورشیدی محلی هستند، به ویژه مشاغل خورشیدی مسکونی که نیاز به دانش و دسترسی به جوامع محلی در سراسر کشور دارند.

صنعت انرژی های تجدیدپذیر به طور قابل‌توجهی اشتغال‌زا است و تعداد شغل‌های ایجاد شده در این حوزه، به مراتب بیشتر از مشاغل مرتبط با نیروگاه‌های فسیلی است.

این شغل‌ها در سراسر کشور پراکنده بوده و به رشد اقتصادی جوامع محلی کمک می‌کنند.

کاهش اثرات خارجی کربن

یکی از مزایای اقتصادی عمده انرژی های تجدیدپذیر هزینه‌های اجتناب شده در آینده است. انتشار گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های فسیلی عمدتاً دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق برای جامعه بسیار پرهزینه است. آن‌ها بر کیفیت هوا و آب و منطقه‌ تأثیر منفی می‌گذارند، با مشکلات سلامتی بی‌شماری و حتی مرگ زودرس مرتبط هستند، و باعث تغییرات عظیم و شاید غیرقابل برگشت در آب‌وهوا می‌شوند.

از سوی دیگر انرژی های تجدیدپذیر، برق بدون آلایندگی تولید می‌کنند. تولید یک واحد الکتریسیته با انرژی خورشید یا باد نیازی به سوزاندن هیچ گونه سوختی ندارد و از این رو به طور کلی از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند. حتی با در نظر گرفتن کل اثرات چرخه عمر تولید، حمل‌ونقل، نصب و از کار انداختن، الکتریسیته تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی همچنان 96 درصد کمتر از همان واحد برق تولید شده توسط نیروگاه‌های زغال سنگ تولید می‌شود.

اگرچه هیچ قیمتی برای انتشار کربن در سطح ملی وجود ندارد، اما روش‌هایی برای محاسبه هزینه این اثرات خارجی مرتبط با سوزاندن سوخت‌های فسیلی وجود دارد. برای اولین بار، دولت فدرال هزینه انتشار کربن را از طریق هزینه اجتماعی کربن تخمین می‌زند، که اغلب به عنوان یک تخمین پایین از میزان انتشار کربن واقعاً بر جامعه در نظر گرفته می شود.

مزایای اقتصادی انرژی های تجدیدپذیر برای افراد

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در خانه‌ها، منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های برق می‌شود.

صاحبان خانه‌ها می‌توانند با نصب پنل‌های خورشیدی و دیگر سیستم‌های تجدیدپذیر، از مزایای اقتصادی این منابع پاک بهره‌مند شوند.

انرژی های تجدیدپذیر نه تنها مزایای ‌محیط‌زیستی فراوانی دارند، بلکه فواید اقتصادی قابل‌توجهی نیز برای جامعه، افراد و مشاغل به ارمغان می‌آورند. با گسترش استفاده از این منابع پاک، می‌توان به آینده‌ای پایدارتر و اقتصادی‌تر دست یافت.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.