کد مطلب: ۹۰۱۷۶۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تلاش سازمان ملل و فرانسه برای کربن زدایی در بخش ساخت و ساز

تلاش سازمان ملل و فرانسه برای کربن زدایی در بخش ساخت و ساز

فرانسه اعلام کرد که انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی در بخش ساخت‌وساز همچنان در حال افزایش است و این کشور می‌خواهد با سازمان ملل برای کربن زدایی همکاری کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، فرانسه و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد میزبان یک کنفرانس دو روزه هستند که از پنجشنبه آغاز می‌شود تا راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن قابل توجه در بخش ساخت‌وساز و کربن زدایی در این بخش که سهم عمده‌ای در تغییرات آب‌وهوایی دارد، بیابند.

به نقل از zawya، نزدیک به دو هزار نفر از مقامات دولتی، دیپلمات‌ها، نمایندگان صنعت و اعضای جامعه مدنی از 50 کشور جهان در پاریس گرد هم آمدند.

روند افزایشی انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش ساخت‌وساز 

وزارت انتقال محیط زیست فرانسه با هشدار در مورد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش ساخت‌وساز و ساختمان، اذعان داشت که این بخش در مسیر صحیحی برای کربن زدایی تا سال 2050 قرار ندارد. بخش ساخت‌وساز مسئول انتشار یک پنجم از گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

این وزارتخانه تأکید کرد که بازنگری اساسی در چگونگی ساخت و ساز و استفاده از ساختمان‌ها برای اطمینان از موفقیت سیاست‌های ملی آب‌وهوایی و احترام به توافق‌نامه پاریس در مورد اقلیم بسیار مهم است.

لزوم رسیدن به انتشار صفر خالص تا سال 2050

سازمان ملل می‌گوید که جهان باید تا سال 2050 با روند کربن زدایی، به انتشار صفر خالص برسد تا بتواند به هدف جاه‌طلبانه توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن دست یابد.

به دنبال نشست آب‌وهوایی COP28 سازمان ملل متحد در دبی، انتظار می‌رود مجمع پاریس بیانیه مشترکی را که ماه‌ها در مورد آن مذاکره شده است، ارائه کند.

راهکارهای کربن زدایی در بخش ساخت‌وساز

برای تحقق اهداف انتشار صفر خالص و کربن زدایی صحیح، راهکارهای زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

- بهبود راندمان انرژی: استفاده از مصالح عایق، تجهیزات و سیستم‌های انرژی کارآمد می‌تواند به طور قابل توجهی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را کاهش دهد.

- استفاده از مصالح پایدار: استفاده از مصالحی مانند چوب، بامبو و خشت خام که ردپای کربن کمتری دارند، می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن زدایی کمک کند.

- ترویج اقتصاد چرخشی: استفاده مجدد و بازیافت مواد و مصالح ساختمانی می‌تواند به کاهش ضایعات و حفظ منابع کمک کند.

- تغییر در الگوهای زندگی: تغییر در سبک زندگی و عادت‌های مصرفی ساکنان، مانند کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با ساختمان‌ها کمک کند.

کربن زدایی در بخش ساخت و ساز ام، موضوعی ضروری است و باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود. با همکاری و تعهد بین‌المللی، می‌توان به این هدف مهم دست یافت و به حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده کمک کرد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.