فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۰۲۰۱۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آیا اروپا برای مقابله با مخاطرات آب و هوایی آمادگی دارد؟

آیا اروپا برای مقابله با مخاطرات آب و هوایی آمادگی دارد؟

گزارشی جدید از آژانس محیط زیست اروپا (EEA) نشان می‌دهد که اروپا در برابر مخاطرات آب و هوایی مانند سیل، خشکسالی و گرمای شدید به طور کامل آماده نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس محیط زیست اروپا در اولین ارزیابی خود اعلام کرد که اروپا برای مخاطرات آب و هوایی که به سرعت در حال رشد است، آمادگی کافی ندارد. اروپا با خطرات فوری آب‌وهوایی از جمله آتش‌سوزی، سیل و استرس گرمایی مواجه است اما با وجود پیشرفت‌های جزئی، اقدامات فعلی برای مقابله با افزایش دمای جهانی 1.5 درجه سانتی‌گراد کافی نیست.

به گزارش گاردین، گزارش آژانس محیط‌زیست اروپا همچنین هشدار می‌دهد که عدم اقدام فوری می‌تواند پیامدهای فاجعه‌بار و غیرقابل برگشتی برای اروپا داشته باشد.

این گزارش بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای، سیاست‌های آب‌وهوایی و اقدامات سازگار با تغییرات آب‌وهوایی در 32 کشور اروپایی تهیه شده است.

کدام مخاطرات آب و هوایی نیاز به اقدام فوری دارند؟

اقدامات بیشتری برای رسیدگی به نیمی از ۳۶ مورد از مخاطرات آب و هوایی با پیامدهای بالقوه شدیدی که برای اروپا شناسایی شده، مورد نیاز است. این گزارش می‌گوید که پنج خطر دیگر نیاز به اقدام فوری دارند. در واقع برخی مخاطرات آب و هوایی همچون آتش‌سوزی جنگلی، نیازمند اقدامات فوری برای جلوگیری از پیامدهای فاجعه‌بار هستند.

هنگامی که محققان شش مورد از خطرات را برای جنوب اروپا ارزیابی کردند، آنها دریافتند که اقدامات فوری برای ایمن نگه داشتن محصولات کشاورزی و محافظت از مردم، ساختمان‌ها و طبیعت در برابر آتش‌سوزی ضروری است.

50 درصد از این خطرات، از جمله استرس گرمایی، سیل‌های ناگهانی و سیل رودخانه‌ها، در حال حاضر به سطوح بحرانی نزدیک شده‌اند. به عبارت دیگر، گرمایش سریعتر از میانگین جهانی، اروپا را در برابر مخاطرات آب و هوایی آسیب‌پذیرتر کرده است.

بلاژ کورنیک، رئیس گروه تأثیرات و سازگاری آژانس محیط‌زیست می‌گوید: «خطرها به سادگی از توسعه سیاست‌ها پیشی می‌گیرند.»

اروپا از زمان انقلاب صنعتی بیش از هر قاره دیگری گرم شده است. حدود دو برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است. این گزارش نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا در سال‌های اخیر کاهش یافته است اما این کاهش به اندازه کافی سریع نیست.

اقدامات لازم برای مقابله با مخاطرات آب و هوایی

اتحادیه اروپا برای بهبود شرایط و کسب آمادگی بیشتر در برابر مخاطرات آب و هوایی به اقدامات زیر نیاز دارد:

- افزایش تعهدات آب و هوایی

- سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پاک

- ارتقای تاب‌آوری در برابر تغییرات آب و هوایی

- افزایش آگاهی عمومی

عدم اقدام فوری در مورد مخاطرات آب و هوایی می‌تواند منجر به پیامدهای فاجعه‌بار و غیرقابل برگشتی مانند سیل‌های فاجعه‌بار، خشکسالی‌های گسترده، از دست رفتن تنوع زیستی و ناامنی غذایی شود.

به گزارش آژانس محیط زیست اروپا، چندین خطر آب‌وهوایی اکنون به سطوح بحرانی رسیده‌اند. به گفته این سازمان، اگر اکنون اقدام قاطعانه‌ای انجام نشود، بیشتر مخاطرات آب و هوایی ممکن است تا پایان قرن جاری به سطوح بحرانی یا فاجعه آمیز برسند.

گزارش آژانس محیط زیست اروپا یک هشدار تکان دهنده است که ضرورت اقدام فوری برای مقابله با افزایش مخاطرات آب و هوایی را در اروپا برجسته می‌کند. بی‌توجهی به این هشدار می‌تواند عواقب فاجعه‌بار و غیرقابل برگشتی برای قاره سبز به همراه داشته باشد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.