کد مطلب: ۹۰۲۵۰۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کمبود آب و زمستان بدون برف در اروپا: زنگ خطری برای آینده

کمبود آب و زمستان بدون برف در اروپا: زنگ خطری برای آینده

انگلستان با وجود بارندگی‌های بی‌سابقه در سال گذشته، با کمبود آب مواجه است. همچنین بخش‌های مختلف اروپا با کمبود برف و تعطیلی پیست‌های اسکی روبرو شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود بارندگی‌های بی‌سابقه در سال 2023، انگلستان با کمبود آب مواجه است. از سوی دیگر اروپا فصل اسکی را بدون برف پشت سرگذاشت. اما دلیل این شرایط چیست؟

دلایل کمبود آب در انگلستان

انگلستان از جمله کشورهایی است که نگرانی‌هایی در مورد کمبود آب دارد. این شرایط به دلایل مختلفی ایجاد شده است؛ از جمله:

تغییرات آب‌وهوایی

تغییرات آب‌وهوایی الگوهای بارندگی را تغییر داده و منجر به دوره‌های خشکسالی طولانی‌تر و شدیدتر شده است.

به نقل از گاردین، جیمی هانافورد، هیدرولوژیست در مرکز اکولوژی و هیدرولوژی انگلستان، می‌گوید: «کمبود آب اغلب پس از سیل رخ می‌دهد. تابستان 2022 یک رویداد خشکسالی استثنایی بود که به دنبال خشکسالی بزرگ دیگری در تابستان 2018 رخ داد. در انگلستان شاهد وقوع سیل استثنایی در سال‌های 2019-2020 و سیل بیشتر در اوایل سال 2021 بودیم.»

علاوه بر این، در حالی که شرایط نسبتاً خشک در برخی مناطق تا اوایل سال 2023 پس از خشکسالی 2022 ادامه داشت، از اواسط سال 2023 تاکنون در بیشتر مناطق انگلستان بسیار مرطوب بوده و پاییز و زمستان گذشته شاهد سیل‌های استثنایی بوده است. بنابراین در سال‌های اخیر الگوی «نوسان‌پذیری» هیدرولوژیکی دیده شده. در واقع، انگلستان بیشتر از سال 2000 با چنین نوساناتی همراه بوده و همچنان با چالش کمبود آب مواجه است.

مصرف بیش از حد

تقاضا برای آب در انگلستان به طور مداوم در حال افزایش است که به کمبود آب منجر شده. این افزایش تقاضا به دلیل رشد جمعیت، افزایش مصرف صنعتی و کشاورزی و همچنین افزایش استفاده از آب در منازل است.

فرسودگی زیرساخت‌ها

شبکه‌های آبرسانی انگلستان فرسوده هستند و نشت آب زیادی دارند. لوله‌ها حدود یک تریلیون لیتر آب در سال نشت می‌کنند. همچنین انگلستان ظرفیت ذخیره‌سازی آب کافی ندارد.

فرسایش خاک

فرسایش خاک، آب را به سرعت از بین می‌برد و به سیل و کمبود آب در اکوسیستم‌های مختلف منجر می‌شود. کمبود آب می‌تواند بر سلامت انسان، کشاورزی، محیط زیست و اقتصاد تأثیرات منفی بگذارد.

اقدامات لازم برای رفع مشکل کمبود آب در انگلستان

اما این کشور چگونه می‌تواند بر چالش کمبود آب غلبه کند؟

کاهش مصرف

بیشتر مردم انگلستان هفت یا هشت دقیقه در روز دوش می‌گیرند. این افراد می‌توانند با اصلاح عادات خود، مانند کوتاه کردن زمان دوش گرفتن مصرف آب را کاهش دهند. استفاده بهینه از آب و اصلاح الگوهای مصرف، از جمله راهکارهای کلیدی برای رفع چالش کمبود آب است.

افزایش ذخیره‌سازی

دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در مخازن و سدهای جدید، ذخیره‌سازی آب را افزایش دهد.

کاهش نشت

شرکت‌های آب می‌توانند با تعمیر و نگهداری شبکه‌های آبرسانی، نشت آب را کاهش دهند.

استفاده از منابع جایگزین

می‌توان از منابع جایگزین آب، مانند آب بازیافتی و آب دریا، برای مصارف غیر آشامیدنی استفاده کرد تا بحران کمبود آب مدیریت شود. 

در حالی که ضروری است که دولت و شرکت‌های آب با مقابله با مشکلات فوق، تامین آب را برای آینده تامین کنند، مردم نیز در حل چالش کمبود آب سهمی دارند. یک فرد به طور متوسط در انگلستان 150 لیتر در روز مصرف می‌کند. این بیشتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است؛ از جمله فرانسه با میانگین 128، اسپانیا با میانگین 130 و آلمان با میانگین 122 است.

کمبود آب در انگلستان، معضلی جدی محسوب می‌شود که نیازمند اقدامات فوری و برنامه‌ریزی بلندمدت برای حل ریشه‌ای آن است. همکاری و مشارکت همه بخش‌های جامعه، از جمله دولت، شرکت‌ها و مردم، برای غلبه بر این چالش ضرورت داد.

پایان فصل اسکی در اروپا بدون بارش برف

علاوه بر مشکلات مربوط به کمبود آب در برخی کشورهای اروپایی، زمستان اخیر در اتحادیه با کمبود بارش برف و افزایش دمای بی‌سابقه روبرو بود. این موضوع در کنار افزایش دمای بی‌سابقه در زمستان، باعث تعطیلی بسیاری از پیست‌های اسکی شد.

زمستان بدون برف، پیست‌های اتریش را مجبور کرد در ماه مارس به ورزش‌های تابستانی روی بیاورند. 

با توجه به اینکه بسیاری از کشورها علاوه بر چالش کمبود آب، گرمترین زمستان را در تاریخ خود می‌بینند، استراحتگاه‌ها بسته و برخی از پیست‌ها مجبور به تعطیلی کامل شده‌اند. 

به گزارش یورونیوز، در اتریش برخی از پیست‌ها به جای اسکی به ارائه ورزش‌های تابستانی مانند دوچرخه‌سواری در کوهستان روی آورده‌اند.

ورزش‌های تابستانی در ماه مارس!

یکی از راه‌حل‌های مشکل برف، ورزش‌های تابستانی است. در Sankt Corona am Wechsel اتریش، بیل‌های مکانیکی‌ برف باقی‌مانده از پیست‌های اسکی را حذف کردند تا راه را برای علاقه‌مندان به ورزش‌های تابستانی باز هموار کرده باشند.

کارل مورگنبسر، اپراتور آسانسور در Sankt Corona am Wechsel چندی پیش گفت: «فصل اسکی زودتر از حد انتظار به پایان رسیده است. به همین دلیل است که تیم ساخت مسیر ما در حال حاضر در شیب‌ها هستند و مسیرها را پاکسازی می‌کنند تا بتوانیم دوچرخه سواری در کوهستان را شروع کنیم.»

به دلیل بارش ناکافی برف، دوچرخه‌سواران کوهستانی از اوایل ماه مارس از پیست‌های اسکی استفاده می‌کنند.

کمک به پیست‌های اسکی برای سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی

پروژه TranStat اتحادیه اروپا در حال بررسی راهکارهایی برای کمک به پیست‌های اسکی برای سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی است. این پروژه بر یافتن راه‌حل‌هایی برای افزایش تاب‌آوری صنعت اسکی در برابر گرمایش جهانی تمرکز دارد. 

پروژه TranStat که توسط اتحادیه اروپا تأسیس شده، 9 استراحتگاه از اتریش، اسلوونی، ایتالیا، فرانسه و سوئیس را به هم متصل می‌کند. همچنین در حال آزمایش راه‌حل‌های مختلف برای کمک به مکان‌های اسکی معروف برای سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی است.

از آنجایی که یک پیست اسکی کوچک در اتریش، اکنون درآمد بیشتری از ورزش‌های تابستانی نسبت به زمستان کسب می‌کند، امید است که دیگران نیز از این روند پیروی کنند.

پیامدهای این زمستان بدون برف برای صنعت اسکی و آینده گردشگری زمستانی در اروپا قابل توجه است. سیاست‌گذاران باید برای سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی و یافتن راه حل‌های پایدار برای این صنعت تلاش کنند.

تغییرات اقلیمی و چالش کمبود آب، حتی قاره سبز را نیز تهدید می‌کند و جهان نیاز به تجدیدنظر اساسی در رویکردهای خود به اینگونه مسائل دارد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.