فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۰۹۸۷۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ایتالیا نصب پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی را محدود می‌کند

ایتالیا نصب پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی را محدود می‌کند

اقدام ایتالیا با انتقاداتی از سوی گروه‌های محیط‌زیستی مواجه شده است که می‌گویند این امر می‌تواند اهداف کربن‌زدایی ایتالیا را به خطر اندازد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ائتلاف راست‌گرای ایتالیا روز دوشنبه قوانینی تصویب کرد که نصب پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی را محدود می‌کند. این اقدام با انتقاداتی از سوی گروه‌های محیط‌زیستی مواجه شده است که می‌گویند این امر می‌تواند اهداف کربن‌زدایی ایتالیا را تضعیف کند.

قوانین جدید، که بخشی از یک بسته گسترده‌تر برای حمایت از کشاورزی و شیلات است، عبارت از ممنوعیت نصب سیستم‌های فتوولتائیک با ماژول‌های زمینی در مناطق طبقه‌بندی‌شده به عنوان کشاورزی است.

به گزارش رویترز، فرانچسکو لولوبریگیدا، وزیر کشاورزی ایتالیا، پس از جلسه کابینه که این اقدامات را تصویب کرد گفت: «ما به نصب بی‌رویه پنل‌های خورشیدی روی زمین پایان می‌دهیم.»

لابی‌های کشاورزی، که از حامیان اصلی دولت راست‌گرای نخست‌وزیر جورجیا ملونی هستند، مدت‌هاست خواستار محدودیت در این پنل‌ها بوده‌اند و می‌گویند آنها با کشت ناسازگارند.

در مقابل، گروه‌های محیط‌زیستی دولت را به تضعیف اهداف سبز مورد توافق با شرکای کشورهای ثروتمند گروه هفت (G7) متهم کردند.

هفته گذشته، در پایان نشست وزرای انرژی گروه هفت، ایتالیا متعهد شد ظرفیت نصب‌شده انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2030 سه برابر و نیروگاه‌های زغال‌سنگ را در نیمه اول دهه آینده متوقف کند.

گیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر انرژی ایتالیا، می‌گوید: «محدودیت‌های جدید هدف دولت برای نصب حدود 38 گیگاوات برق از طریق نیروگاه‌های فتوولتائیک تا سال 2030 را به خطر نمی‌اندازد.»

لولوبریگیدا می‌گوید: «این طرح پروژه‌های ولتاییک کشاورزی را که صفحات خورشیدی را روی مزارع قرار می‌دهند تا با تولید برق در دوره‌های پرنور خورشید از زمین استفاده مضاعف کنند، در حالی که همچنان به محصولات کشاورزی اجازه رشد می‌دهند، هدف قرار نمی‌دهد.»

طرح دولت اکنون در معرض بررسی هر دو مجلس پارلمان است که می‌توانند آن را اصلاح کنند.

محدودیت‌های جدید برای نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند بر شرکت‌های انرژی مانند ERG (ERG.MI) و ALERION (ARN.MI) که اهدافی برای رشد در بخش خورشیدی دارند، تاثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر، کاهش سرعت توسعه ظرفیت خورشیدی می‌تواند برای ژنراتورهای برق مانند Enel (ENEI.MI)، A2A (A2.MI) و IREN (IREE.MI) که در صورت افزایش سریع انرژی خورشیدی ممکن است با فشار قیمت‌ها مواجه شوند، مثبت باشد.

ایتالیا در سال گذشته نزدیک به 6 گیگاوات (GW) به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود اضافه کرد که عمدتاً از طریق توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک بود. پروژه‌های بادی تنها هشت درصد از ظرفیت سبز جدید را تشکیل می‌دادند.

محدودیت‌های جدید برای پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی ایتالیا چالش‌هایی برای اهداف کربن‌زدایی این کشور ایجاد می‌کند. با وجود اینکه دولت ایتالیا اطمینان می‌دهد که این اقدام مانع از دستیابی به اهداف بلندپروازانه انرژی تجدیدپذیر نخواهد شد، اما منتقدان نگران‌اند این امر سرمایه‌گذاری در این بخش را دلسرد کند و به طور کلی به تلاش‌های ایتالیا برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی آسیب برساند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.