کد مطلب: ۹۰۹۹۹۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

امید به آینده‌ای پایدارتر؛ سهم تجدیدپذیرها در تولید برق از ۳۰ درصد فراتر رفت!

امید به آینده‌ای پایدارتر؛ سهم تجدیدپذیرها در تولید برق از 30 درصد فراتر رفت!

در یک نقطه عطف تاریخی، انرژی‌های تجدیدپذیر برای اولین بار بیش از 30 درصد از برق جهان را تامین می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق جهان برای اولین بار در سال 2023 از 30 درصد فراتر رفته است. این امر نشان‌دهنده گامی مهم در جهت مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و حرکت به سمت آینده‌ای پایدارتر است.

بر اساس گزارش اندیشکده امبر، برق پاک قبلاً به کاهش تقریباً دوسوم رشد سوخت‌های فسیلی در 10 سال گذشته کمک کرده است. آمارها نشان می‌دهد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق از 19 درصد در سال 2000 به بیش از 30 درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

تقابل سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر

به نقل از گاردین، رشد سریع انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی‌های خورشیدی و بادی، عامل اصلی این پیشرفت بوده است. در سال گذشته، انرژی خورشیدی به‌تنهایی بیش از دو برابر زغال‌سنگ برق جدید تولید کرد و برای دومین سال متوالی به بزرگ‌ترین منبع جدید برق تبدیل شد.

این روند، منجر به کاهش 2 درصدی تولید برق از سوخت‌های فسیلی در سال آینده خواهد شد. به گفته کارشناسان، این امر نقطه عطفی در تاریخ انرژی و نشان‌دهنده آغاز افول عصر سوخت‌های فسیلی است.

دیو جونز، مدیر اندیشکده امبر، می‌گوید: «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش برق اکنون اجتناب‌ناپذیر است.»

این نقطه عطفی بزرگی در تاریخ انرژی محسوب می‌شود و نشان‌دهنده تعهد فزاینده جهانی به مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است. اما سرعت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به سرعت ادامه انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر بستگی دارد.

با وجود این پیشرفت‌ها، هنوز راه درازی در پیش داریم. سوخت‌های فسیلی همچنان بخش عمده‌ای از انرژی جهان را تامین می‌کنند و در بخش‌های حمل‌ونقل، صنایع سنگین و گرمایش نقش بسزایی  دارند.

یک مطالعه جداگانه در موسسه انرژی در سال گذشته نشان داد سوخت‌های فسیلی از جمله نفت، گاز و زغال‌سنگ 82 درصد از انرژی اولیه جهان را تشکیل می‌دهند.

رهبران جهان بر اساس توافقی که در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد در دسامبر به امضا رسید، در نظر دارند سهم تولید برق جهانی از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2030 به 60 درصد برسانند.

این امر مستلزم آن است که کشورها ظرفیت فعلی برق تجدیدپذیر خود را در ۶ سال آینده سه برابر کنند که تقریباً انتشارات بخش برق را به نصف کاهش می‌دهد.

دستیابی به این هدف بلندپروازانه مستلزم سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و تعهد قوی از سوی دولت‌ها و بخش خصوصی است. با این حال، گزارش Ember نشان می‌دهد این اتفاق نه‌تنها از نظر فنی امکان‌پذیر است، بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است.

این خبر امیدوارکننده‌ای است که نشان می‌دهد گذار به آینده‌ای پایدارتر در حال وقوع است. با ادامه رشد سریع انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌توانیم به کاهش آلودگی هوا، مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و ایجاد یک سیاره سالم‌تر برای نسل‌های آینده کمک کنیم.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.