فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۰۶۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش انتشار کربن چین؛ گامی در مسیر درست یا تلاشی موقتی؟

کاهش انتشار کربن چین؛ گامی در مسیر درست یا تلاشی موقتی؟

چین امیدوار است که انتشار کربن خود را از رشد اقتصادی جدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر سال 2022، دولت چین کنترل‌های سختگیرانه خود را بر گسترش کووید-19 کنار گذاشت. این شاید اتفاق مثبتی برای اقتصاد باشد، چراکه کارخانه‌ها دوباره شروع به کار کردند و ماشین‌های بیشتری به جاده‌ها بازگشتند. اما به همین دلایل هم اتفاق ناخوشایندی  برای آب‌وهوا به حساب می‌آید. در سال 2023 انتشار دی‌اکسید کربن چین با 4.7 درصد افزایش به رکورد 12.6 میلیارد تن رسید. چین در سال گذشته بیش از یک‌سوم از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص داده است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یافت؟

با این حال، اکنون انتشار گازهای گلخانه‌ای چین در حال کاهش است. بر اساس تجزیه و تحلیل منتشرشده توسط Carbon Brief، در ماه مارس انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه سه درصد کاهش یافتند که اولین کاهش در 14 ماه گذشته بود.

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای چین احتمالا در ماه آوریل نیز کاهش یافته است. روزهای اولیه است، اما اگر این روند ادامه پیدا کند، انتشار گازهای گلخانه‌ای کشور ممکن است دیگر هرگز به سطوحی که در سال 2023 رسیده بود افزایش پیدا نکند. به عبارت دیگر، آنها به اوج خود می‌رسیدند.

رابطه مستقیم بین رشد اقتصادی چین و انتشار گازهای گلخانه‌ای آن ممکن است در حال کاهش باشد. در گذشته، انتشار کمتر معمولاً نتیجه رشد اقتصادی کندتر بود. با این حال، امسال با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، رشد اقتصادی چین افزایش یافته است.

کاهش قیمت خانه در چین

یکی از دلایل خوش‌بینی این است که بخش مسکن چین به بخش کمتر مهمی از اقتصاد تبدیل شده است. قیمت خانه‌های نوساز برای 11 ماه متوالی کاهش یافته است. انبوهی از موجودی فروخته نشده وجود دارد. بنابراین توسعه‌دهندگان کمتر می‌سازند و تقاضا برای مواد کربن فشرده را کاهش می‌دهند. در ماه مارس تولید سیمان نسبت به سال قبل 22 درصد کاهش یافت. تولید فولاد نیز هشت درصد کاهش یافت.

در همین حال، انواع دیگر فعالیت‌های اقتصادی به طور فزاینده‌ای با برق پاک تامین می‌شود. سال گذشته چین تقریباً 300 گیگاوات ظرفیت بادی و خورشیدی نصب کرد (برای مقایسه، ظرفیت کل برق بریتانیا کمتر از 100 گیگاوات است). این اجازه می‌دهد تا تولید بیشتر با انتشار کمتر اتفاق بیفتد. کارگران چینی نیز به روش‌های سبزتر سفر می‌کنند. این کشور در سال گذشته بیش از نیمی از فروش جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است.

چین می‌تواند با استفاده بیشتر از فناوری سبز، رشد اقتصادی خود را کمتر آلوده کند. بیش از نیمی از انرژی آن هنوز از سوزاندن زغال سنگ تامین می‌شود. طبق یک سناریوی خوشبینانه ارائه شده توسط انجمن صنعت فتوولتائیک چین، این کشور تا سال 2030 هر سال 280 گیگاوات برق خورشیدی دیگر به شبکه خود اضافه خواهد کرد.

اما برای اینکه چین به طور کامل رشد اقتصادی خود را از انتشار گازهای گلخانه‌ای جدا کند، احتمالاً باید دستخوش تغییرات اساسی‌تر شود. اقتصاد بریتانیا را در نظر بگیرید که امروز 80 درصد بزرگ‌تر از سال 1990 است، اما نیمی از دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. منابع انرژی پاک‌تر مطمئنا کمک می‌کند. اما بریتانیا هم اکنون برق بسیار کمتری مصرف می‌کند. این نتیجه یک تغییر اقتصادی از تولید تشنه قدرت و به سمت خدمات و مصرف است.

شی جین پینگ، حاکم چین، به نظر نمی‌رسد که علاقه‌ای به چنین انتقالی داشته باشد. در سال‌های اخیر، او حمایت‌های دولتی را به تولید و نه خدمات یا مصرف معطوف کرده است. تقاضای برق چین در حال افزایش است. شی، تولید را نه تنها راهی برای گسترش اقتصاد، بلکه نوعی امنیت می‌داند. او می‌خواهد کشورهای غربی را بیشتر به کارخانه‌های چینی متکی کند.

چین در مسیر درستی حرکت می‌کند، اما برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود در زمینه آب‌وهوا، به تغییرات عمیق‌تر در ساختار اقتصادی خود نیاز دارد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.