خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۱۶۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جمهوری چک پیشگام بازیافت نساجی در اروپا/ لباس‌های کهنه دیگر به زباله تبدیل نمی‌شوند!

جمهوری چک پیشگام بازیافت نساجی در اروپا/ لباس‌های کهنه دیگر به زباله تبدیل نمی‌شوند!

کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2020 حدود 6.95 میلیون تن زباله نساجی یا به عبارتی 16 کیلوگرم در سال برای هر نفر تولید کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، جمهوری چک در تلاش برای مقابله با مشکل فزاینده زباله های نساجی، ابتکاری پیشگامانه را در سطح اروپا رهبری می کند. این کشور قصد دارد از سال 2025 جمع آوری اجباری زباله های نساجی را اجرا کند.

هدف این طرح، همسویی با دستورالعمل های اتحادیه اروپا در مورد مدیریت زباله و افزایش بازیافت منسوجات است. در حال حاضر، حجم قابل توجهی از لباس ها و منسوجات دور ریخته شده به جای بازیافت، راهی محل های دفن زباله می‌شوند.

پتر هلادیک، وزیر محیط زیست چک، در این باره می‌گوید: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که منسوجات بیشتری بازیافت شده و تلاش‌های بازیافت کارآمدتر می‌شوند.»

این طرح جدید شامل ایجاد نقاط جمع آوری در سراسر کشور برای تسهیل فرآیند دفع زباله‌های نساجی برای شهروندان است. در حال حاضر، جمهوری چک حدود 10 هزار نقطه جمع آوری دارد، اما قانون فعلی فقط جمع آوری و نه بازیافت را الزام می کند.

با الگوبرداری از سیستم جمع آوری باتری و زباله های الکترونیکی، طرح جدید انتظار دارد نقاط جمع آوری بیشتری را در مکان های عمومی مانند شهرداری‌ها و مغازه‌ها ایجاد کند.

جمهوری چک در حال حاضر در میان کشورهای اتحادیه اروپا با کمترین میزان تولید زباله نساجی رتبه بندی نمی‌شود. با این حال، این ابتکار عمل جدید آنها را به عنوان پیشگام در تلاش های قاره ای برای مقابله با این چالش زیست محیطی فزاینده، قرار می‌دهد.

در جمهوری چک سالانه حدود 180 هزار تن منسوجات در چک دور ریخته می‌شود که تنها 3 تا 4 درصد آن به سطل‌های زباله مخلوط می‌شود. 39000 تن برای بازیافت دسته بندی می شود در حالی که آلودگی غیرقابل بازیافت در سطل‌های مخلوط به 75000 تن می‌رسد.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین زباله‌های نساجی را جمع‌آوری می‌کنند؟

به نقل از یورونیوز، در سال 2020، کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع حدود 6.95 میلیون تن زباله نساجی تولید کردند که به طور متوسط 16 کیلوگرم برای هر نفر است. از این میان، فقط 4.4 کیلوگرم برای هر نفر به طور جداگانه برای استفاده مجدد و بازیافت جمع آوری شد، در حالی که 11.6 کیلوگرم به زباله‌های خانگی تبدیل شد.

منابع اصلی نزدیک به 7 میلیون تن ضایعات نساجی اتحادیه اروپا، پوشاک و اقلام خانگی (ضایعات پس از مصرف) هستند. پیش‌بینی می‌شود 4 تا 9 درصد از محصولات عرضه شده در بازار بین 264 تا 594 هزارتن منسوجات در سال نیز قبل از استفاده از بین می‌روند.

جمهوری چک با اجرای این طرح پیشگامانه، نقشی اساسی در هدایت اتحادیه اروپا به سمت آینده ای پایدارتر در زمینه مدیریت زباله های نساجی ایفا می کند. این ابتکار نه تنها به کاهش ضایعات و آلودگی کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای نوآوری و اشتغال در بخش بازیافت ایجاد خواهد کرد.

در حالی که جمهوری چک در حال حاضر در صدر جمع آوری اجباری زباله های نساجی قرار دارد، سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز در حال انجام اقداماتی برای افزایش نرخ بازیافت خود هستند.

لوکزامبورگ و بلژیک: بالاترین میزان جمع آوری منسوجات را به طور جداگانه در اتحادیه اروپا دارند.

هلند و اتریش: نیز سیستم‌های جمع آوری جامعی را در سراسر کشور خود اجرا کرده‌اند.

با این حال، حتی در این کشورها، میزان بازیافت زباله‌های نساجی به نیمی از کل تولیدات نمی‌رسد.

آژانس محیط‌زیست اروپا می‌گوید ظرفیت‌های دسته بندی و بازیافت باید افزایش یابد، در غیر این صورت مقدار قابل توجهی از این زباله‌ها به زباله سوزها، دفن زباله‌ها یا به خارج از اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.