فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۱۸۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

انقلاب انرژی در آذربایجان/ باکو با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به دنبال آینده‌ای پایدار است

انقلاب انرژی در آذربایجان/ باکو با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به دنبال آینده‌ای پایدار است

آذربایجان با افتتاح بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر گامی بلند در راستای هدف بلندپروازانه خود برداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، باکو بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خود تا به امروز را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز کرده است. این سرمایه‌گذاری شامل ساخت دو نیروگاه خورشیدی و یک نیروگاه بادی است. این پروژه‌ها گامی مهم در راستای هدف بلندپروازانه باکو برای تولید 30 درصد از برق مورد نیاز این کشور از طریق منابع تجدیدپذیر تا سال 2030 به شمار می‌روند.

این سه نیروگاه عبارت‌اند از: تاسیسات خورشیدی 445 مگاواتی بیلاسووار، نیروگاه خورشیدی 315 مگاواتی نفتچالا و مزرعه بادی 240 مگاواتی آبشرون-قره داغ، که از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر اماراتی مصدر و شرکت نفت دولتی آذربایجان سوکار در حال توسعه هستند.

تعهد باکو به انتقال انرژی

به گزارش اویل‌پرایس، پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان، در مراسم افتتاح این سه نیروگاه که در کنفرانس هفته انرژی باکو انجام شد گفت این پروژه‌ها نشان‌دهنده تعهد و همبستگی این کشور به انتقال انرژی پیش از میزبانی کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل (COP29) در ماه نوامبر سال جاری است.

همکاری امارات با آذربایجان

سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات، می‌گوید: « امارات مشتاق است از سفر آذربایجان به سوی تنوع انرژی حمایت کند.»

مراسم کلنگ‌زنی پس از امضای سه قرارداد بین دولت آذربایجان و شرکت مصدر، تحت پوشش اجاره زمین برای ساخت سه نیروگاه، امکان انتقال برق تولیدی آنها از طریق شبکه برق آذربایجان و خرید برق برگزار شد. جزئیاتی در مورد این سه قرارداد منتشر نشده است.

با این حال، نمایندگان مصدر تایید کرده‌اند که این شرکت اماراتی 75 درصد از سهام این سه پروژه را در اختیار دارد و 25 درصد باقی‌مانده متعلق به سوکار (socar) است. آنها همچنین افزودند انتظار می‌رود تاسیسات خورشیدی بیله سوار تا پایان سال 2026 و دو نیروگاه دیگر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسند.

آذربایجان در حال دنبال کردن یک استراتژی مناسب برای تولید برق خود است و می‌کوشد با افزایش سهم منابع تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی بادی و خورشیدی، وابستگی خود به نیروگاه‌های گاز طبیعی را کاهش دهد.

انگیزه باکو کاملاً سبز نیست

انگیزه‌های باکو صرفاً به مسائل محیط‌زیستی یا تمایل به استفاده از منابع پاک محدود نمی‌شود. حدود 95 درصد از درآمد صادراتی آذربایجان از صادرات نفت‌وگاز به دست می‌آید و انتظار نمی‌رود این وضعیت در آینده نزدیک تغییر بسیاری پیدا کند.

استراتژی انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور نه‌تنها به سبز شدن بخش برق آذربایجان کمک می‌کند، بلکه گازی را که در حال حاضر برای تولید برق این کشور استفاده می‌شود، برای صادرات نیز آزاد می‌کند. این امر به معنای درآمد اضافی برای خزانه دولت خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود سه نیروگاه در حال ساخت، تقاضای سالانه گاز کشور را به میزان 500 میلیون متر مکعب کاهش دهند. این حجم از گاز می‌تواند برای صادرات آزاد شود. باکو به تمام گاز اضافی که می‌تواند آزاد کند نیاز دارد تا به تعهد خود به اتحادیه اروپا برای دو برابر کردن عرضه گاز خود تا سال 2027 کمک کند.

پیشرفت باکو در اجرای استراتژی جایگزینی برق کندتر از حد انتظار بوده است. اولین نیروگاه خورشیدی در مقیاس شبکه‌ای این کشور، نیروگاه 230 مگاواتی قره‌داغ، تنها سال گذشته به بهره‌برداری رسید. با این حال، به نظر می‌رسد سرعت کار اکنون بیشتر شده است.

برآورد می‌شود سه نیروگاه در حال ساخت، یک گیگاوات برق تولید کنند. در طول هفته انرژی، شهبازوف همچنین با نمایندگان گروه انرژی سعودی ACWA دیدار کرد تا در مورد دو پروژه جدید بالقوه شامل ساخت یک نیروگاه خورشیدی زمینی با ظرفیت یک گیگاوات و یک مزرعه بادی فراساحلی 1.5 گیگاواتی به همراه تاسیسات ذخیره سازی باتری گفت‌وگو کند. ACWA هم‌اکنون در حال ساخت یک مزرعه بادی 240 مگاواتی به نام خیزی-آبشرون است که قرار است تولید برق خود را در سال 2025 آغاز کند.

شهبازوف از سویی با مقامات شرکت توتال انرژی فرانسه دیدار کرد. موضوع این دیدار بحث در مورد میدان گازی آبشرون بود که این شرکت در حال بهره‌برداری از آن است. همچنین راه‌های پیشبرد همکاری‌های برنامه‌ریزی‌شده برای توسعه پروژه‌هایی در منطقه نخجوان که قادر به تولید 500 مگاوات برق هستند، به بحث گذاشته شد.

توافقات گازی با ترکیه

پنج قرارداد جدید گاز طبیعی نیز به طور جداگانه، در هفته انرژی باکو، بین آذربایجان و ترکیه امضا شد. یکی از این قراردادها، توافق موجود بین شرکت دولتی صادرات گاز آذربایجان (AGSC) و شرکت دولتی واردات گاز ترکیه (بوتاس) را به مدت پنج سال تمدید می‌کند. قرار بود این قرارداد در پایان سال جاری منقضی شود. جزئیات این تمدید فاش نشده است اما بر اساس توافق موجود، انتظار می‌رود بوتاس حدود 13 میلیارد متر مکعب گاز در یک دوره سه‌ساله منتهی به سال 2024 وارد کند.

چهار قرارداد دیگر مربوط به ترانزیت گاز از آذربایجان و ترکمنستان به ترکیه و اروپا و همچنین به منطقه نخجوان آذربایجان است. مقامات تنها تایید کرده‌اند توافق در مورد نخجوان مربوط به خط لوله گاز برای اتصال ترکیه و نخجوان است. این پروژه قرار است در سال جاری تکمیل شود. این خط لوله جدید به باکو این امکان را می‌دهد که گاز خود را از طریق ترکیه تامین کند.

به نظر می‌رسد سایر توافقات نشان‌دهنده تمایل ترکیه برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه از طریق افزایش گزینه‌های واردات خود برای گنجاندن انرژی ترکمنستان و همچنین تلاش آنکارا برای ایجاد یک هاب ترانزیتی برای انرژی ترکمنستان و آذربایجان به مقصد اروپا باشد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.