خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۳۳۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جهان در مسیر رسیدن به هدف انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ عقب مانده است؟

جهان در مسیر رسیدن به هدف انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 عقب مانده است؟

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد تلاش‌ها برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کافی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار می‌دهد با وجود تعهدات،  کشورها در حال حاضر در مسیر رسیدن به هدف توافق‌شده در مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مهار گرمایش جهانی، کوتاهی می‌کنند.

تجزیه و تحلیل آژانس بین‌المللی انرژی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و برآوردهای نزدیک به 150 کشور نشان می‌دهد در سناریوی فعلی، جهان می‌تواند در مدت 6 سال به هشت هزار گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر برسد. این رقم به طور قابل توجهی کمتر از 11 هزار گیگاوات وعده داده‌شده در مذاکرات آب‌وهوایی COP28 در دبی در اواخر سال گذشته برای رسیدن به هدف محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتی‌گراد نسبت به سطوح پیش از صنعتی شدن است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «در حالی که هدف سه برابر شدن بلندپروازانه اما قابل دستیابی است، جاه‌طلبی‌ها و برنامه‌های اجرایی فعلی کشورها هنوز با هدف حیاتی تعیین‌شده در COP28 مطابقت ندارد.»

این آژانس که مستقر در پاریس است و به کشورهای توسعه‌یافته مشاوره می‌دهد، در بیانیه‌ای که به همراه تحلیل خود منتشر کرده است می‌گوید: «با این حال، دولت‌ها ابزارهایی برای افزایش این رقم در ماه‌های آینده از طریق به‌روزرسانی تعهدات ملی خود (NDC) در اختیار دارند.»

نقش حیاتی انرژی‌های تجدیدپذیر در دور شدن از سوخت‌های فسیلی

به گزارش TRT، تعهدات ملی (NDC) که اهداف هر کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را مشخص می‌کند، برای دستیابی به توافق دیگر حیاتی در COP28، یعنی دور شدن از سوخت‌های فسیلی، اهمیت دارد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید: «هدف سه برابر شدن بلندپروازانه اما قابل دستیابی است، مشروط به اینکه دولت‌ها به‌سرعت وعده‌ها را به برنامه‌های عملی تبدیل کنند.»

استقرار انبوه انرژی خورشیدی، بادی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر برای دستیابی به توافق مهم دیگری که در COP28 به دست آمده برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی ضروری است.

از زمان توافق تاریخی پاریس در سال 2015 برای مقابله با بحران آب‌وهوایی، جهان به طور متوسط سالانه 11 درصد ظرفیت جدید برق تجدیدپذیر را اضافه کرده است، زیرا قیمت‌ها به طرز چشمگیری کاهش یافته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش قبلی خود اعلام کرد تنها در سال گذشته، نزدیک به 510 گیگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه شده که جهشی 50 درصدی نسبت به سال 2022 را نشان می‌دهد و سریع‌ترین نرخ رشد در دو دهه گذشته را به ثبت رسانده است.

استقرار گسترده انرژی‌های خورشیدی، بادی و سایر منابع تجدیدپذیر برای دستیابی به این هدف و همچنین برای رسیدن به هدف نهایی توافق پاریس، یعنی جلوگیری از افزایش فاجعه‌بار گرمایش زمین، ضروری است.

با وجود این پیشرفت‌ها، هنوز راه درازی در پیش داریم. اگر کشورها اقدامات فوری و قاطعانه‌ای انجام ندهند، اهداف تعیین‌شده در مورد تغییرات آب‌وهوایی دست‌نیافتنی خواهد بود.

زمان آن فرا رسیده است که دولت‌ها، کسب‌وکارها و افراد با هم متحد شوند و برای یک آینده پایدار انرژی تجدیدپذیر را در اولویت قرار دهند. این امر نه‌تنها به محیط زیست کمک می‌کند، بلکه امنیت انرژی را نیز افزایش می‌دهد و اقتصادهای قوی‌تر و مقاوم‌تری ایجاد می‌کند.

موفقیت در این زمینه نیازمند همکاری و تعهد جهانی است. هر کشوری، هر شرکتی و هر فردی نقشی حیاتی در ایجاد آینده‌ای دارای انرژی تجدیدپذیر دارد. با هم می‌توانیم تغییر را رقم بزنیم.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.