فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۵۳۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی به دنبال انرژی هسته‌ای

درخواست‌های ChatGPT تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از جست‌وجوهای Google به برق نیاز دارند

هوش مصنوعی به دنبال انرژی هسته‌ای

تقاضای فزاینده هوش مصنوعی برای انرژی، مراکز داده را به سمت راکتورهای کوچک و انرژی هسته‌ای سوق می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نیاز به برق برای هوش مصنوعی در حال افزایش است و مراکز داده را به سمت راه‌حل‌های جدید انرژی سوق می‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهند برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توانند تقاضای برق مراکز داده را تا 160 درصد افزایش دهند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، درخواست‌های ChatGPT تقریباً 10 برابر بیشتر از جست‌وجوهای Google به برق نیاز دارند.

این امر فشار زیادی بر شبکه‌های برق موجود که در حال حاضر در تلاش برای پاسخگویی به تقاضا هستند وارد می‌کند.

راکتورهای هسته‌ای کوچک (SMR) و باتری‌های جدید مانند باتری‌های سدیم یونی به عنوان جایگزین‌های امیدوارکننده‌ای برای منابع سنتی انرژی مانند سوخت‌های فسیلی در حال ظهور هستند.

برخی از شرکت‌ها به انرژی هسته‌ای به چشم راه‌حلی برای این مشکل نگاه می‌کنند.

SMRها، ناجی مراکز داده هوش مصنوعی

به نقل از فوربس، SMRها به دلیل قابلیت تولید برق بدون کربن و اشغال فضای کم، راه‌حلی ایده‌آل برای مراکز داده که به دنبال کاهش ردپای کربنی خود هستند، محسوب می‌شوند.

هر یک از راکتورهای هسته‌ای مدولار کوچک (SMR) می‌تواند 77 مگاوات بدون کربن را به طور مداوم تولید کند.

NuScale Power در حال توسعه راکتورهای هسته‌ای مدولار کوچک (SMR) است که می‌تواند مستقل از شبکه کار کند. این شرکت در حال همکاری با Standard Power برای تامین 24 SMR برای یک مرکز داده است که 2 گیگاوات برق تولید می‌کند.

NuScale یکی از بسیاری از استارت‌آپ‌های هسته‌ای و باتری محسوب می‌شود که هدف آن سرمایه‌گذاری در تامین انرژی هوش مصنوعی است. داگ واین، کارشناس حوزه انرژی، می‌گوید: «مراکز داده معمولی حدود 32 مگاوات برق مصرف می‌کنند که برای تامین انرژی ۶ هزار خانه کافی است، در حالی که این میزان برای مراکز داده مبتنی بر هوش مصنوعی حدود 80 مگاوات است.»

آرمان شهابی، رئیس یکی از آزمایشگاه‌های لارنس برکلی که از سال 2007 تقاضای برق مرکز داده را ردیابی می‌کند، می‌گوید: «تراشه H100 انویدیا با هشت پردازنده گرافیکی و دو پردازنده مرکزی، پرتقاضاترین جعبه سرور هوش مصنوعی برای مراکز داده است. هر کدام از آنها از هشت تا 10 کیلووات برق، در مقایسه با سرورهای قبلی، مصرف می‌کنند. آنها گرمای زیادی تولید می‌کنند که خنک کردن‌شان تا 30 درصد بیشتر از مراکز داده سنتی آب مصرف می‌کند. طبق مطالعه دانشگاه کورنل، در سطح جهانی، تقاضای هوش مصنوعی ممکن است تا 6.6 میلیارد متر مکعب آب در سال 2027 مصرف کند. آنها به قدری متراکم هستند که در محدوده 70 تا 80 کیلووات در هر رک قرار دارند و شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی این رقم به 100 کیلووات می‌رسد. این اساساً 10 برابر بیشتر از سرورهای استفاده‌شده در گذشته است.»

مایکروسافت نیز در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از SMR به منظور تامین انرژی مراکز داده هوش مصنوعی خود است.

SMRها تنها گزینه نیستند. ریزراکتورها، پیل‌های سوختی هیدروژن و سیستم‌های زمین گرمایی نیز در دست بررسی هستند. Radiant Industries ریزراکتورهایی را توسعه می‌دهد که می‌توانند به عنوان پشتیبان ژنراتورهای دیزلی یا برای تامین برق اضافی در صورت نیاز استفاده شوند. گوگل در حال آزمایش سیستم Fervo است که از حفاری افقی برای بهره‌برداری از مخازن زمین گرمایی به منظور تولید برق استفاده می‌کند.

باتری‌های سدیم یونی؛ ذخیره‌سازی پایدار برای تقاضای ناگهانی برق

یکی از چالش‌های اصلی مراکز داده هوش مصنوعی، نوسانات ناگهانی تقاضای برق است که می‌تواند منجر به ناپایداری شبکه شود. باتری‌های سدیم یونی که از سوی شرکت‌هایی مانند Natron Energy توسعه یافته‌اند، می‌توانند این نوسانات را با ذخیره‌سازی و آزادسازی سریع برق، به طور موثر مدیریت کنند. این امر نه‌تنها به پایداری شبکه کمک می‌کند، بلکه از آسیب دیدن تجهیزات نیز جلوگیری می‌کند.

علاوه بر منابع انرژی جدید، باتری‌ها نیز نقش کلیدی در تامین انرژی مراکز داده هوش مصنوعی ایفا می‌کنند. Natron Energy باتری‌های سدیم یونی را توسعه داده است که می‌توانند افزایش‌های ناگهانی تقاضای برق را که تراشه‌های GPU تولید می‌کنند هموار کنند. این باتری‌ها همچنین مزایای دیگری مانند شارژ سریع و عدم آتش‌سوزی دارند.

هوش مصنوعی تقاضای زیادی برای برق ایجاد می‌کند و این امر صنعت انرژی را به نوآوری سوق می‌دهد. SMRها، ریزراکتورها، پیل‌های سوختی و باتری‌های جدید همگی راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای تامین انرژی مراکز داده به روشی پایدار و کارآمد ارائه می‌دهند.

با این حال، تقاضای فزاینده برای برق پاک و قابل اعتماد برای مراکز داده، احتمالاً به رشد این بازارها در سال‌های آینده کمک خواهد کرد. SMRها و باتری‌های جدید می‌توانند نقشی اساسی در تامین انرژی مراکز داده هوش مصنوعی ایفا کنند و به آنها کمک کنند تا به طور پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست کار کنند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.