خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۵۵۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سهم ۴۴.۷ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق اتحادیه اروپا

سهم 44.7 درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق اتحادیه اروپا

در سال 2023، انرژی‌های تجدیدپذیر 44.7 درصد از کل تولید برق در اتحادیه اروپا را تشکیل داده‌اند که برابر با 1.21 میلیون گیگاوات ساعت است. این میزان نشان‌دهنده افزایش 12.4 درصدی نسبت به سال 2022 است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال‌های اخیر، اتحادیه اروپا به طور جدی به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده است تا وابستگی به سوخت‌های فسیلی کاسته و تبعات محیط‌زیستی را کاهش دهد. آمار‌های اولیه یورواستات نشان می‌دهد در سال 2023 این تلاش‌ها به ثمر نشسته و انرژی‌های تجدیدپذیر به منبع اصلی تولید برق در اتحادیه اروپا تبدیل شده‌اند.

رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2023

در سال 2023، انرژی‌های تجدیدپذیر 44.7 درصد از کل تولید برق در اتحادیه اروپا را تشکیل داده‌اند که برابر با 1.21 میلیون گیگاوات ساعت است. این میزان نشان‌دهنده افزایش 12.4 درصدی نسبت به سال 2022 است. نصب سریع پروژه‌های خورشیدی و بادی جدید در سراسر اتحادیه اروپا به این رشد چشمگیر کمک کرده است.

به گزارش یورونیوز، برق حاصل از سوخت‌های فسیلی به طور کلی 19.7 درصد کاهش یافته و تنها 0.88 گیگاوات ساعت یا 32.5 درصد از برق اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. عرضه گاز طبیعی نیز 7.4 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافت که کمترین میزان از سال 1995 بوده است. بیشترین کاهش مصرف گاز طبیعی در کشورهای پرتغال، اتریش و چک مشاهده شد. همچنین، عرضه نفت و فراورده‌های نفتی 1.5 درصد کاهش یافت.

دلایل کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی

در سال 2022، بحران انرژی و مشکلات مربوط به نیروگاه‌های آبی و هسته‌ای به دلیل تابستان گرم و خشک، تامین برق اتحادیه اروپا را با چالش‌هایی مواجه کرد. در پاسخ به این مسائل، اتحادیه اروپا طرح RePowerEU را با هدف صرفه‌جویی در انرژی، تنوع بخشی به منابع و تقویت انتقال به انرژی پاک ارائه داد. این تصمیمات تاثیر مثبت قابل توجهی بر عرضه انرژی اتحادیه اروپا داشت و منجر به افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش شدید استفاده از سوخت‌های فسیلی شد.

رشد منابع تجدیدپذیر

سال 2023 یک سال رکورد برای انرژی خورشیدی در اروپا بود. این نوع انرژی یکی از ارزان‌ترین اشکال برق در اکثر کشورهاست که قیمت‌ها را در سال 2023 به پایین‌ترین حد خود رسانده است.

مطالعه‌ای که سال گذشته در دانشگاه اکستر و دانشگاه کالج لندن منتشر شد، پیش‌بینی کرد انرژی خورشیدی تا سال 2050 به یک نقطه اوج بازگشت‌ناپذیر خواهد رسید و به منبع اصلی انرژی جهان تبدیل خواهد شد.

آمارهای اولیه یورواستات نشان می‌دهد بیشترین افزایش انرژی تجدیدپذیر اتحادیه اروپا در سال گذشته از انرژی خورشیدی بوده است. با افزایش 18.9 درصدی نسبت به سال 2022، بیشترین سهم را در تولید برق تجدیدپذیر داشته است. در پنج سال از 2018 تا 2023، خروجی از فتوولتائیک تا 126.3 درصد افزایش یافته است. انرژی بادی نیز در سال 2023 رکوردها را شکست. در اروپا، پروژه‌های فراساحلی و رشد قوی در هلند ظرفیت را افزایش داد.

تولید برق بادی در اتحادیه اروپا 13.4 درصد افزایش پیدا کرد. برق حاصل از منابع برق آبی نیز در سال 2023 بیشتر از سال 2022 بود، اگرچه خشکسالی و آب‌وهوای گرم تاثیر منفی داشتند.

در نهایت، افزایش قابل توجه انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث شد انرژی‌های تجدیدپذیر به منبع اصلی تولید برق در اتحادیه اروپا در سال 2023 تبدیل شوند. این تغییرات نشان‌دهنده تعهد اتحادیه اروپا به انتقال به سمت انرژی‌های پاک و پایدار است و می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق جهان باشد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.