خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۲۹۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تب دنگی در آمریکا/ راه مقابله با بیماری تب دنگی چیست؟

تب دنگی در آمریکا/ راه مقابله با بیماری تب دنگی چیست؟

موارد تب دنگی در حال افزایش است و به بالاترین سطح خود در جهان رسیده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) هشدار می‌دهد آمریکا در معرض خطر است و اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با افزایش دما در سراسر جهان و شرایط ایده‌آل برای پشه‌هایی که ناقل بیماری تب دنگی هستند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) هشدار جدیدی در مورد افزایش خطر ابتلا به این بیماری در آمریکا صادر کرده است. این هشدار به مقامات بهداشتی، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و عموم مردم هشدار می‌دهد تا برای مقابله با این بیماری آماده باشند.

وضعیت کنونی تب دنگی

به گزارش nbc، امسال، تعداد موارد تب دنگی در سراسر جهان به بالاترین رکورد خود رسیده است، به‌ویژه در کشورهای آمریکای لاتین که بیش از 9.7 میلیون مورد گزارش شده است. این رقم بیش از دو برابر کل موارد ثبت‌شده (4.6 میلیون مورد) در سال 2023 است. در آمریکا، تاکنون 2241 مورد تب دنگی گزارش شده که 1498 مورد از آنها در پورتوریکو بوده است. این آمار نسبت به سال گذشته که 3036 مورد گزارش شده بود، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

علائم و خطرات تب دنگی

تب دنگی عمدتاً از طریق نیش پشه‌های آلوده منتقل می‌شود و شایع‌ترین علامت آن تب است. سایر علائم شامل سردردهای شدید، حالت تهوع، استفراغ، بثورات پوستی و بدن‌درد است. علائم می‌تواند خفیف یا شدید باشد. اکثر بیماران تب دنگی در عرض یک هفته بهبود می‌یابند، اما در موارد شدید، این بیماری می‌تواند خطرناک و حتی تهدیدکننده زندگی باشد و نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد زیرا می‌تواند منجر به شوک، خونریزی داخلی و حتی مرگ شود. افرادی که قبلاً به تب دنگی مبتلا شده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای بروز علائم شدیدتر قرار دارند. یک فرد می‌تواند تا چهار بار در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا شود، چراکه چهار نوع مختلف از ویروس تب دنگی وجود دارد.

توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خواسته است تا در افرادی که با تب مراجعه می‌کنند، به‌ویژه کسانی که به مناطق با شیوع بالای تب دنگی سفر کرده‌اند، به این بیماری مشکوک شوند و موارد را به‌سرعت گزارش دهند. همچنین توصیه شده است اقدامات پیشگیری از نیش پشه‌ها ترویج شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) برنامه‌های دیگری مانند بهبود و گسترش تست‌های آزمایشگاهی و آموزش عمومی در مورد بیماری و پیشگیری از آن را نیز اجرا می‌کند.

روش‌های پیشگیری

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) گفت: اقدامات دیگری مانند بهبود و گسترش تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص موثرتر موارد و همچنین آموزش مردم در مورد این بیماری و نحوه پیشگیری از آن را نیز اجرا می‌کند.

برای پیشگیری از نیش پشه‌ها و کاهش خطر ابتلا به تب دنگی، توصیه‌های زیر نیز ارائه شده است:

  • ماندن در مکان‌هایی با تهویه مطبوع
  • استفاده از دافع حشرات
  • پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند

با توجه به افزایش موارد تب دنگی و شرایط مساعد برای تکثیر پشه‌های ناقل این بیماری، آگاهی و پیشگیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هشدار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) و توصیه‌های ارائه‌شده می‌تواند به کاهش خطر ابتلا و شیوع این بیماری کمک کند. توجه به اقدامات پیشگیرانه و گزارش سریع موارد مشکوک می‌تواند نقش مهمی در کنترل و مهار تب دنگی ایفا کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.