فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۰۸۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بزرگترین راکتور هسته‌ای جهان تا ۱۵ سال آینده روشن نمی‌شود

بزرگترین راکتور هسته‌ای جهان تا 15 سال آینده روشن نمی‌شود

راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین‌المللی (ITER) که با همکاری بیش از 30 کشور در حال انجام و قرار است در فرانسه ساخته شود، به دلیل تأخیرهای مختلفی از جمله تأثیرات همه‌گیری کووید-19، به تعویق افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین‌المللی (ITER) که قرار است در فرانسه ساخته شود، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های همجوشی هسته‌ای جهان شناخته می‌شود. این پروژه که با همکاری بیش از 30 کشور در حال انجام است، به دلیل تأخیرهای مختلفی از جمله تأثیرات همه‌گیری کووید-19، به تعویق افتاده است. این تأخیرها نشان می‌دهند انتظار برای تولید انرژی همجوشی تجاری از این راکتور، به تأخیر بیشتری افتاده است.

تأخیر در راه‌اندازی راکتور ITER

پیترو باراباسچی، مدیر کل ITER، اعلام کرده است که راه اندازی راکتور آزمایشی حرارتی بین المللی (ITER) در فرانسه 15 سال به تعویق افتاده است. اولین آزمایش راکتور همجوشی ITER اکنون برای دستیابی به انرژی مغناطیسی کامل در سال 2036 برنامه ریزی شده است. همچنین فاز عملیات دوتریوم-تریتیوم نیز با سه سال تأخیر در سال 2039 آغاز خواهد شد.

دلایل تاخیر

باراباسچی توضیح داده است که خط پایه طراحی شده در سال 2016 چندین سال است که قابل اجرا نیست. همه‌گیری کووید-19 نقش مهمی در این تأخیرها ایفا کرده است. تعطیلی کارخانه‌های تأمین‌کننده قطعات، کاهش نیروی کار و مشکلات حمل‌ونقل دریایی از جمله عواملی بودند که باعث عدم دستیابی به ضرب‌الاجل‌های پروژه شدند. علاوه بر این، ساخت برخی از اولین قطعات در نوع خود برای ITER نیز چالش‌برانگیزتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بوده است.

تغییرات در برنامه‌های پروژه

بر اساس خط پایه جدید، شروع عملیات تحقیقاتی (SRO) در سال 2034 با یک ماشین کامل‌تر برنامه‌ریزی شده است و به دنبال آن 27 ماه تحقیق اساسی انجام خواهد شد. دستیابی به انرژی مغناطیسی کامل به جای سال 2033، در سال 2036 هدف‌گذاری شده است. همچنین، فاز عملیات دوتریوم-تریتیوم که قرار بود در سال 2035 آغاز شود، اکنون به سال 2039 موکول شده است. یکی دیگر از تغییرات کلیدی این است که راکتور اکنون از تنگستن به جای بریلیم برای دیوار اول خود استفاده خواهد کرد.

روش کار ITER

به نقل از interestingengineering، طرح ITER از رویکرد توکامک استفاده می‌کند که در آن سوخت هیدروژن به یک محفظه خلاء چنبره‌شکل تزریق می‌شود و برای ایجاد پلاسما و تکرار شرایط خورشید گرم می‌شود. در دمای بسیار بالای 150 میلیون درجه، واکنش همجوشی آغاز می‌شود. طراحی توکامک از نیوبیم-قلع و نیوبیم-تیتانیوم به عنوان مواد انتخابی برای آهنرباهای خود استفاده می‌کند. سیم‌پیچ‌ها با الکتریسیته انرژی می‌گیرند و سپس تا دمای چهار درجه بالاتر از صفر مطلق خنک می‌شوند تا ابررسانا شوند.

با توجه به تأخیرهای اعلام‌شده، امید به تولید انرژی همجوشی تجاری از ITER در آینده نزدیک از بین رفته است. باراباسچی تأکید کرده است که جهان نباید تنها به انرژی همجوشی هسته‌ای به عنوان راه‌حلی برای مشکلات انرژی متکی باشد و نیاز به سرمایه‌گذاری در سایر فناوری‌ها نیز وجود دارد. این تأخیرها نشان می‌دهند دستیابی به انرژی همجوشی تجاری همچنان یک چالش بزرگ است و نیاز به تلاش‌های بیشتری در زمینه‌های مختلف فناوری داریم.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.