فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۱۴۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کشت برنج پایدارتر: استارتاپی که انتشار متان را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

کشت برنج پایدارتر: استارتاپی که انتشار متان را 50 درصد کاهش می‌دهد

روش‌های سنتی کشت برنج باعث تولید مقادیر زیادی متان (یکی از قدرتمندترین گازهای گلخانه‌ای) می‌شود. در ادامه به بررسی استارتاپ Rize می‌پردازیم که با هدف کاهش انتشار متان و بهبود کسب‌وکار کشاورزان، به کشاورزان برنج در جنوب شرقی آسیا کمک می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

برنج یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی جهان است که تقریباً نیمی از جمعیت کره زمین را تغذیه می‌کند. با این حال، روش‌های سنتی کشت برنج باعث تولید مقادیر زیادی متان (یکی از قدرتمندترین گازهای گلخانه‌ای) می‌شود. در ادامه به بررسی استارتاپ Rize می‌پردازیم که با هدف کاهش انتشار متان و بهبود کسب‌وکار کشاورزان، به کشاورزان برنج در جنوب شرقی آسیا کمک می‌کند.

کاهش انتشار متان در کشت برنج

بر اساس گزارش اتحادیه جهانی آب‌وهوا و سلامت، 42 درصد از انتشار جهانی متان در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود که 8 درصد آن از کشت برنج ناشی می‌شود. علت این انتشار بالا، غرقابی کردن شالیزارهاست که شرایط بی‌هوازی را ایجاد می‌کند و در آن میکروارگانیسم‌ها متان یک گاز گلخانه‌ای قدرتمند با ظرفیت گرمایش ۸۰ برابر دی اکسید کربن برای ۲۰ سال اول پس از انتشار آن، منتشر می‌کنند. متان در کوتاه مدت ظرفیت گرمایش بسیار بالایی دارد، بنابراین کاهش آن می‌تواند تاثیر سریعی بر کاهش گرمایش جهانی داشته باشد.

چرا برنج این همه متان تولید می‌کند؟

به گفته گابریل وگ گینور، که یکی از نویسندگان مقاله اتحاد جهانی آب و هوا و سلامت در مورد مدیریت متان است،  برنج لزوماً محصولی با انتشار بالا نیست. بلکه همه اینها مربوط به تکنیک غرقابی است که طی قرن ها در شالیزارهای برنج متبلور شده است و برای جلوگیری از آفات و جلوگیری از رشد علف های هرز از تخریب مواد مغذی خاک استفاده می‌شود.

گابریل وگ گینور می‌گوید: «زمانی که مواد آلی در محیط‌های کم اکسیژن تجزیه می‌شوند، این یک فرآیند طبیعی است. با موجودات آنتی ژنی، این محیطی است که آنها در آن رشد می‌کنند و در آن شرایط متان تولید می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود بیش از 3.5 میلیارد نفر 20 درصد کالری روزانه خود را از برنج دریافت می‌کنند و تقاضا در حال افزایش است.»

بنگلادش تقریبا نیمی از اشتغال روستایی از تولید برنج است. برنج دو سوم کل کالری مصرفی مردم در کشور را تامین می‌کند.

گابریل وگ گینور می‌گوید: «اگر به کیلوکالری در واحد انتشار تولید شده برای آن غذا نگاه کنید ، بسیار کارآمد است. این یکی از کارآمدترین غذاها از نظر انتشار گازهای گلخانه ای است.»

فعالیت‌های استارتاپ Rize در جنوب شرقی آسیا

به نقل از یورونیوز، استارتاپ Rize به کشاورزان اندونزی و ویتنام کمک می‌کند تا روش‌های کشاورزی جدیدی مانند مرطوب و خشک کردن متناوب (AWD) را به کار بگیرند. در این روش، شالیزارها قبل از ورود آب تازه به مزرعه، به صورت متناوب خشک می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که این روش می‌تواند انتشار متان را تا 50 درصد کاهش دهد. علاوه بر کاهش انتشار متان، این روش باعث افزایش رشد ریشه‌ها و در نتیجه افزایش محصول می‌شود. همچنین، کاهش نیاز به پمپاژ مداوم آب، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌های آب را به همراه دارد.

حمایت مالی از کشاورزان

Rize با تأمین نهاده‌های کشاورزی به صورت عمده و بدون بهره، به کشاورزان کمک می‌کند تا هزینه‌های اولیه خود را کاهش دهند. همچنین، زراعت‌شناسان متخصص به کشاورزان در مراحل مختلف تولید کمک می‌کنند تا این تکنیک‌ها را به درستی اجرا کنند. این استارت‌آپ با ایجاد ارتباطات پایدار با جوامع کشاورزی و تشکیل جلسات آموزشی، به کشاورزان کمک می‌کند تا به پذیرش و استفاده طولانی‌مدت از روش‌های جدید ترغیب شوند.

اهمیت جمع‌آوری داده‌ها

جمع‌آوری داده‌های دقیق از شرایط رشد و مصرف آب می‌تواند به بهبود برداشت‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. این داده‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را جذب کنند و خرده‌فروشان را به عنوان بازاری کم‌ریسک معرفی کنند. به این ترتیب، کشاورزان می‌توانند از حمایت مالی بیشتری برخوردار شوند و به روش‌های پایدارتر کشاورزی بپردازند.

استارتاپ Rize با ارائه روش‌های کشاورزی پایدار و کاهش انتشار متان، به کشاورزان برنج در جنوب شرقی آسیا کمک می‌کند تا هم به محیط زیست کمک کنند و هم کسب‌وکار خود را بهبود بخشند. این روش‌ها، علاوه بر کاهش اثرات منفی بر محیط زیست، به افزایش سودآوری و کاهش هزینه‌های کشاورزان نیز منجر می‌شوند. بهبود آگاهی و استفاده از این تکنیک‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست داشته باشد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.