فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۰۳۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

انرژی‌های تجدیدپذیر مسئول کاهش قیمت برق/ قیمت برق با انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یافت؟

انرژی‌های تجدیدپذیر مسئول کاهش قیمت برق/ قیمت برق با انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یافت؟

با گسترش روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد، یک پدیده عجیب در بازار برق رخ داده است. قیمت برق در برخی ساعات به زیر صفر می‌رسد.

به گزارش تجارت نیوز،

با گسترش استفاده از پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، پدیده‌ای غیرعادی به وقوع پیوسته است و قیمت عمده‌فروشی برق منفی می‌شود. این وضعیت که ممکن است برای مصرف‌کنندگانی که از افزایش قیمت برق نگران هستند خبر خوبی باشد، از سویی می‌تواند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را که در مبارزه با گرمایش جهانی نقش حیاتی دارند تهدید کند.

کاهش قیمت برق با انرژی‌های تجدیدپذیر

ماتیاس واندنبولکه، مدیر استراتژی گروه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر فرانسه، اظهار کرد این پدیده برای بخش باد و خورشید بسیار مشکل‌ساز است. او در ادامه بیان کرد: «این وضعیت به برخی اجازه می‌دهد انرژی‌های تجدیدپذیر را بی‌فایده بخوانند.»

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، در جنوب استرالیا، قیمت عمده‌فروشی برق از سال گذشته حدود 20 درصد منفی بوده است.

همچنین سهم ساعات با قیمت منفی در جنوب کالیفرنیا در نیمه اول سال بالای 20 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 بیش از سه برابر شده است.

در فرانسه، در شش‌ماهه اول سال، حدود پنج درصد مواقع قیمت‌ها منفی بود و این روند در سه سال گذشته شتاب گرفته است.

به نقل از بارونز، 14 جولای در سوئیس قیمت تا 400 یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافت. کمترین قیمت‌ها معمولاً در حوالی ظهر در طول تابستان که تولید خورشیدی در اوج خود است ثبت می‌شود.

این روند در سه سال گذشته شتاب گرفته زیرا تقاضا در اروپا به طور غیرمنتظره‌ای پس از همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین کاهش یافته است.

قیمت‌های منفی زمانی رخ می‌دهند که تولید برق زیاد و تقاضا کم باشد. این اتفاق در بازار عمده‌فروشی نقطه‌ای برق که برق برای روز بعد خریداری می‌شود مشاهده می‌شود.

ربکا آرون، مدیرعامل شرکت فرانسوی انرژی‌های تجدیدپذیر Valorem، بیان کرد قیمت‌های منفی می‌توانند صورت‌حساب مصرف‌کنندگان را کاهش دهند، اما تشخیص تاثیر آن دشوار است.

نیکلاس گلدبرگ، تحلیلگر انرژی، گفت قیمت‌های منفی نشان‌دهنده تولید بیش از حد در شبکه برق است. شبکه‌های برق باید به طور مداوم در تعادل باشند و تولید بیش از حد یا کمبود تولید می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

در حال حاضر، گزینه‌های کمی برای ذخیره‌سازی مازاد تولید برق وجود دارد، بنابراین تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید هستند. بسیاری از تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر زمانی که قیمت‌ها منفی می‌شود، تولید خود را متوقف می‌کنند. با این حال، همه تولیدکنندگان تولید خود را متوقف نمی‌کنند. برخی از تولیدکنندگان طبق قراردادهایشان بهای ثابتی دریافت می‌کنند یا اگر قیمت‌ها به زیر سطح معینی کاهش یابد، از دولت غرامت می‌گیرند.

انرژی‌های خورشیدی و بادی باید در ایجاد تعادل در سیستم برق مشارکت بیشتری داشته باشند. تولید انرژی خورشیدی و بادی قرار است افزایش یابد زیرا کشورهای COP28 توافق کرده‌اند که ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را تا سال 2030 سه برابر کنند.

افزایش فراوانی قیمت‌های منفی نیاز فوری به انعطاف‌پذیری بیشتر در عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد. چارچوب‌های نظارتی مناسب و طرح‌های بازار برای پذیرش راه‌حل‌های انعطاف‌پذیری مانند پاسخ به تقاضا و ذخیره‌سازی، ضروری خواهند بود. این امر می‌تواند به تضمین توسعه پایدار انرژی‌های تجدیدپذیر و مقابله موثر با گرمایش جهانی کمک کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.