فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۰۳۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چین غول انرژی پاک جهان / انرژی‌های تجدیدپذیر موتور رشد اقتصادی جدید چین

چین در حال حاضر ۱۸۰ گیگاوات انرژی خورشیدی و ۱۵۹ گیگاوات انرژی بادی در دست ساخت دارد

چین غول انرژی پاک جهان / انرژی‌های تجدیدپذیر موتور رشد اقتصادی جدید چین

چین برای مدت‌ها بر فضای انرژی‌های تجدیدپذیر تسلط داشته است، زیرا دولت این کشور برای چندین دهه در افزایش ظرفیت انرژی سبز سرمایه‌گذاری کرده است. چین در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده انرژی خورشیدی و بادی و همچنین بزرگترین معدن‌کار لیتیوم در جهان است و برنامه‌های توسعه آن همچنان با سرعت پیش می‌رود.

به گزارش تجارت نیوز،

چین در سال‌های اخیر به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان شناخته شده است. دولت چین با سرمایه‌گذاری‌های عظیم و سیاست‌های حمایتی، به گسترش سریع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود پرداخته و نقش مهمی در بازار جهانی ایفا کرده است. در ادامه به بررسی تلاش‌های چین در این زمینه و تأثیرات آن می‌پردازیم.

چین رهبر انرژی های تجدیدپذیر

چین برای مدت‌ها بر فضای انرژی‌های تجدیدپذیر تسلط داشته است، زیرا دولت این کشور برای چندین دهه در افزایش ظرفیت انرژی سبز سرمایه‌گذاری کرده است. چین در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده انرژی خورشیدی و بادی و همچنین بزرگترین معدن‌کار لیتیوم در جهان است و برنامه‌های توسعه آن همچنان با سرعت پیش می‌رود.

گزارش اخیر Global Energy Monitor (GEM) نشان می‌دهد که خط لوله پروژه‌های انرژی بادی و خورشیدی چین تقریباً دو برابر کل جهان است. چین در حال حاضر 180 گیگاوات انرژی خورشیدی و 159 گیگاوات انرژی بادی در دست ساخت دارد که بسیار جلوتر از هر کشور دیگری از جمله آمریکا با 40 گیگاوات در دست ساخت است. این گزارش بر پروژه‌های بزرگ 20 مگاواتی یا بالاتر تمرکز داشت و پروژه‌های کوچک‌تر را در نظر نگرفته است. مزارع خورشیدی در مقیاس کوچک حدود 40 درصد از ظرفیت انرژی خورشیدی چین را تشکیل می‌دهند.

رشد انرژی های تجدیدپذیر در چین

به نقل از oilprice، چین ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود را هر سال افزایش داده است. بین سال‌های 2023 تا 2024، چین انرژی خورشیدی بیشتری نسبت به مجموع سه سال گذشته و بیش از کل ظرفیت جهانی نصب‌شده در سال 2023 پنل خورشیدی نصب کرده است. این کشور در مسیر دستیابی به هدف 1200 گیگاوات ظرفیت بادی و خورشیدی تا پایان سال قرار دارد، که شش سال جلوتر از هدف دولت است. با این وجود، تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که چین برای برآورده کردن تعهدات جاه‌طلبانه‌اش در زمینه آب‌وهوایی باید به افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه دهد. این کشور باید تا سال 2030 بین 1600 گیگاوات تا 1800 گیگاوات انرژی خورشیدی و بادی اضافه کند تا به هدف ترکیب انرژی متشکل از 25 درصد منابع تجدیدپذیر دست یابد.

تقاضای انرژی چین به دلیل گسترش صنعت به سرعت به رشد خود ادامه می‌دهد و بین سال‌های 2020 تا 2023، تنها  30 درصد از رشد مصرف انرژی با منابع تجدیدپذیر برآورده شد، در حالی که هدف 50 درصد بود.

چین برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد انرژی، همچنان به زغال سنگ متکی است که منجر به انتشار زیاد کربن می‌شود. با این وجود، تلاش‌های دولت برای گسترش بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نشان‌دهنده توانایی چین در استفاده از حمایت و بودجه دولتی برای پیشبرد این بخش است. گزارش Global Energy Monitor (GEM) بیان می‌کند: «موج بی‌وقفه ساخت‌وساز تضمین می‌کند که چین در آینده نزدیک در نصب بادی و خورشیدی پیشرو خواهد بود.»

چین در گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری هنگفت و سیاست‌های حمایتی موفق بوده است. این کشور از اوایل دهه 2000 به طور پیوسته این بخش را رشد داده و در سال‌های اخیر گسترش آن را شتاب داده است. سیاست‌های صنعتی چین که سرمایه‌گذاری در این بخش را تشویق می‌کند، موجب شده تا تصویب و ساخت پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر با سرعت و کارآمدی بیشتری انجام شود.

تلاش‌های سیاستی دولت چین در سیاست‌هایی که در سایر نقاط جهان معرفی شده‌اند، مانند قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) و REPowerEU اتحادیه اروپا، منعکس شده است. با این حال، چین بسیار جلوتر از رقبا بود و این قوانین تازه شروع به تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر در انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری پاک کرده‌اند. این در زمانی اتفاق می‌افتد که آمریکا به طور فزاینده‌ای در مورد تسلط چین در انرژی سبز نگران است. چین نه تنها در تولید انرژی بادی و خورشیدی، بلکه در استخراج مواد معدنی حیاتی نیز پیشرو است.

چین انرژی تجدیدپذیر صادر می‌کند؟

صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر چین بین سال‌های 2019 تا 2023 به میزان 35 درصد افزایش یافته است. بزرگترین صادرات این کشور شامل باتری‌ها و ماژول‌های خورشیدی است. زنجیره‌های تامین منسجم، قیمت‌های پایین و استاندارد بالای عملکرد، به تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر چین کمک کرده است تا بیش از 65 درصد از کل تقاضای جهانی را تامین کنند. شیائوانگ لی، مدیر تحقیقات انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر APAC در وود مکنزی، اشاره می‌کند که تمایل سرمایه‌گذاری برای انرژی سبز در چین قوی است و بیش از صد پروژه بادی و خورشیدی در بازار کمربند و جاده توسعه یافته است.

تلاش‌های گسترده چین در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد که حمایت و سرمایه‌گذاری دولتی می‌تواند نقش کلیدی در پیشرفت این بخش ایفا کند. چین با سیاست‌های حمایتی و سرمایه‌گذاری‌های عظیم خود، به یک پیشرو در انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شده است. این روند می‌تواند برای سایر کشورها به عنوان یک الگو و منبع انگیزه برای توسعه پایدار انرژی‌های تجدیدپذیر عمل کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.