فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۱۲۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سوخت های فسیلی در آستانه نابودی / تجدیدپذیرها آینده را می سازند!

سوخت های فسیلی در آستانه نابودی / تجدیدپذیرها آینده را می سازند!

انقلاب انرژی در حال رخ دادن است. با کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی خورشیدی و بادی، این منابع به تدریج جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شوند.

به گزارش تجارت نیوز،

در چشم‌انداز انرژی جهان که به‌سرعت در حال تغییر است، منابع تجدیدپذیر به طور فزاینده‌ای مقرون‌به‌صرفه می‌شوند. این منابع، حتی بدون یارانه‌های دولتی، اغلب ارزان‌ترین گزینه‌های تولید برق به شمار می‌روند. با توجه به داده‌های منتشرشده در Visual Capitalist و Lazard، هزینه‌های تولید برق در سال 2024 به‌خوبی نشان می‌دهد کدام منابع انرژی در آمریکا ارزان‌تر و کدام‌ یک پرهزینه‌تر هستند.

منابع انرژی تجدیدپذیر: ارزان و مقرون به صرفه

انرژی بادی و خورشیدی از جمله ارزان‌ترین منابع انرژی در آمریکا هستند. انرژی بادی با استفاده از یارانه‌های دولتی، مانند اعتبار مالیات سرمایه‌گذاری و اعتبار مالیات بر تولید، تقریباً به‌رایگان تولید می‌شود و هزینه آن به 0 دلار در هر مگاوات ساعت می‌رسد. حتی با افزودن هزینه‌های ذخیره‌سازی انرژی، هزینه آن تنها به هشت دلار در هر مگاوات ساعت افزایش می‌یابد.

انرژی خورشیدی فتوولتائیک (PV) نیز شرایط مشابهی دارد. با یارانه‌ها، حداقل هزینه تولید برق از این منبع به 6 دلار در هر مگاوات ساعت می‌رسد. با افزودن هزینه‌های ذخیره‌سازی، این هزینه به 38 دلار در هر مگاوات ساعت افزایش می‌یابد. هرچند حداکثر هزینه سیستم‌های خورشیدی با ذخیره‌سازی در سال 2024 افزایش چشمگیری یافته، اما همچنان انرژی خورشیدی به‌تنهایی در سال 2024 حدود 83 درصد ارزان‌تر از سال 2009 است.

سوخت‌های فسیلی همچنان گران‌تر از تجدیدپذیرها

به گزارش oilprice، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گاز طبیعی که از ترکیب گاز و توربین‌های بخار برای تولید برق استفاده می‌کنند، با حداکثر هزینه 108 دلار در هر مگاوات ساعت همچنان گزینه‌ای پرهزینه باقی می‌مانند. نیروگاه‌های گازی که برای تامین نیازهای اوج برق استفاده می‌شوند، با حداکثر هزینه 228 دلار در هر مگاوات ساعت، گران‌ترین گزینه به شمار می‌روند. یا این حال، نکته جالب اینکه حداقل قیمت این نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته با کاهش اندکی از 115 دلار به 110 دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است.

انرژی هسته‌ای

انرژی هسته‌ای ساختار هزینه‌ای منحصر‌به‌فرد دارد. این منبع انرژی دارای بالاترین حداقل هزینه تولید برق با 142 دلار در هر مگاوات ساعت است. اما با افزایش طول عمر نیروگاه‌های هسته‌ای، هزینه تولید کاهش زیادی پیدا می‌کند و به 32 دلار در هر مگاوات ساعت می‌رسد که نشان‌دهنده بهبود چشمگیر اقتصادی این نوع انرژی است.

تغییرات در هزینه‌های تولید انرژی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حرکت است. نیروهای بازار، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و یارانه‌های دولتی به این تغییرات دامن زده‌اند. با ارزان‌تر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر، این منابع نقش کلیدی در تامین نیازهای انرژی آینده خواهند داشت و نه‌تنها مزایای اقتصادی بلکه منافع محیط‌زیستی نیز به همراه خواهند آورد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.