فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۶۳۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

باکتری ها فناوری سبز را نجات می‌ دهند؟

باکتری ها فناوری سبز را نجات می‌ دهند؟

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ از باکتری‌ها برای استخراج فلزات کمیاب از باتری‌های قدیمی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌کنند. این فلزات که شامل لیتیوم، کبالت، منگنز و نیکل هستند، برای ساخت فناوری‌های سبز نظیر خودروهای برقی و پنل‌های خورشیدی بسیار حیاتی‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

با افزایش نیاز به فناوری‌های سبز برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، تأمین مواد خام مورد نیاز برای ساخت این فناوری‌ها به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. فلزات کمیاب مانند لیتیوم، کبالت، و منگنز که برای ساخت باتری‌ها، توربین‌های بادی، خودروهای برقی و پنل‌های خورشیدی ضروری هستند، منابع محدودی دارند و عمدتاً توسط کشورهایی مانند چین کنترل می‌شوند. در این میان، دانشمندان دانشگاه ادینبورگ به راهکاری خلاقانه دست یافته‌اند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

راهکار خلاقانه دانشمندان در فناوری سبز

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ از باکتری‌ها برای استخراج فلزات کمیاب از باتری‌های قدیمی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌کنند. این فلزات که شامل لیتیوم، کبالت، منگنز و نیکل هستند، برای ساخت فناوری‌های سبز نظیر خودروهای برقی و پنل‌های خورشیدی بسیار حیاتی‌اند. به گفته پروفسور لوئیز هورسفال، رئیس بیوتکنولوژی پایدار در دانشگاه ادینبورگ، این روش جدید به ما کمک می‌کند تا وابستگی خود به منابع پتروشیمی را کاهش دهیم و به جای آن، از فلزات بازیافتی استفاده کنیم.

هورسفال در ادامه بیان کرد که باکتری‌ها می‌توانند فلزات را به شکل نانوذرات استخراج کنند. این فرآیند طبیعی باکتری‌ها به عنوان یک روش سم‌زدایی عمل می‌کند؛ باکتری‌ها به اتم‌های فلز می‌چسبند و آن‌ها را به شکل نانوذرات دور می‌ریزند تا از اثرات سمی این فلزات در امان بمانند. تیم او با استفاده از این ویژگی باکتری‌ها، موفق به استخراج فلزات کمیاب از زباله‌های الکترونیکی شده‌اند. ابتدا این فرآیند را با منگنز انجام دادند و سپس نوبت به نیکل و لیتیوم رسید. در نهایت، با استفاده از سویه‌های متفاوت باکتری، توانستند کبالت و نیکل را نیز جدا کنند.

به نقل از گاردین، یکی از ویژگی‌های مهم این روش، استفاده از سویه‌های طبیعی باکتری است که به طور طبیعی در محیط زیست وجود دارند. با این حال، تیم ادینبورگ در نظر دارد تا در آینده از باکتری‌های اصلاح شده ژنتیکی برای افزایش کارایی این فرآیند استفاده کند. هدف آن‌ها این است که فلزات را به صورت جداگانه و با کارایی بیشتری استخراج کنند.

این تکنولوژی نوین می‌تواند به توسعه یک اقتصاد دایره‌ای کمک کند، جایی که فلزات کمیاب بارها و بارها بازیافت شده و در تولید دستگاه‌های جدید فناوری سبز استفاده شوند. با توجه به قوانین جدید که استفاده از فلزات بازیافتی را تا دهه آینده ضروری می‌دانند، این روش می‌تواند نقش حیاتی در دستیابی به اهداف زیست‌محیطی ایفا کند. در نهایت، باکتری‌ها به عنوان ابزارهای بیولوژیکی قدرتمند، می‌توانند در مسیر حفظ محیط زیست و توسعه پایدار، نقش اساسی داشته باشند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.