فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۳۴۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۴۰۰ میلیون دانش‌آموز درگیر بحران اقلیمی/ تغییرات آب و هوایی مانع تحصیل دانش آموزان شد؟

دانش‌آموزان به‌طور متوسط ۱۸ روز در سال را به دلیل شرایط جوی از دست می‌دهند

400 میلیون دانش‌آموز درگیر بحران اقلیمی/ تغییرات آب و هوایی مانع تحصیل دانش آموزان شد؟

از سال 2022 تاکنون 400 میلیون دانش‌آموز در سراسر جهان به دلیل شرایط آب‌وهوایی شدید مانند گرما و سیل، تجربه تعطیلی مدارس را داشته‌اند. دانش‌آموزان در کشورهای فقیر بیشتر از این پدیده آسیب دیده‌اند و به‌طور متوسط 18 روز در سال را به دلیل شرایط جوی از دست می‌دهند. این در حالی است که در کشورهای ثروتمند، این میزان فقط 2.4 روز است.

به گزارش تجارت نیوز،

تغییرات آب و هوایی نه تنها محیط‌‌زیست و اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه آموزش و پرورش را نیز به شدت متاثر کرده است. تعطیلی مدارس به دلیل شرایط آب و هوایی شدید مانند گرما، سیل و طوفان، روند یادگیری میلیون‌ها کودک را مختل کرده است. گزارش جدید بانک جهانی نشان می‌دهد که تأثیرات این پدیده بر دانش‌آموزان به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد، بسیار چشمگیر بوده است.

تأثیر تغییرات آب و هوایی بر آموزش

بر اساس گزارش بانک جهانی، از سال 2022 تاکنون 400 میلیون دانش‌آموز در سراسر جهان به دلیل شرایط آب‌وهوایی شدید مانند گرما و سیل، تجربه تعطیلی مدارس را داشته‌اند. دانش‌آموزان در کشورهای فقیر بیشتر از این پدیده آسیب دیده‌اند و به‌طور متوسط 18 روز در سال را به دلیل شرایط جوی از دست می‌دهند. این در حالی است که در کشورهای ثروتمند، این میزان فقط 2.4 روز است.

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که کودکان امروزی بیشتر از نسل‌های گذشته با تغییرات آب و هوایی روبرو خواهند شد. به عنوان مثال، یک کودک 10 ساله در سال 2024، در مقایسه با یک کودک 10 ساله در سال 1970، سه برابر بیشتر سیل، پنج برابر بیشتر خشکسالی و 36 برابر بیشتر موج گرما را در طول زندگی خود تجربه خواهد کرد.

مشکلات تحصیلی ناشی از تغییرات آب و هوایی

حتی زمانی که مدارس باز هستند، شرایط نامساعد آب‌وهوایی همچنان بر کیفیت یادگیری تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، در برزیل، دانش‌آموزان مناطق فقیرنشین ممکن است تا نیم‌سال از روند یادگیری خود را تنها به دلیل گرما از دست بدهند. این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی نه‌تنها موجب تعطیلی مدارس می‌شود، بلکه کیفیت آموزش را نیز کاهش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در آموزش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

بر اساس گزارش یورونیوز، تنها 1.5 درصد از بودجه جهانی تغییرات آب و هوایی صرف آموزش و پرورش می‌شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری نسبتاً کوچکی می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود شرایط آموزشی داشته باشد. برای مثال، با صرف 18.51 دلار برای هر دانش‌آموز، می‌توان کلاس‌ها را از لحاظ دمایی بهبود بخشید، زیرساخت‌های مقاوم‌تر ایجاد کرد و معلمان را آموزش داد تا مدارس را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی آماده کنند.

لوئیس بنونیست، مدیر بخش آموزش جهانی بانک جهانی، تأکید می‌کند که با اقدامات کم‌هزینه می‌توان سیستم‌های آموزشی را با تغییرات آب و هوایی سازگار کرد و در عین حال آموزش و یادگیری را در جهت مقابله با بحران اقلیمی به کار گرفت.

دانش‌آموزان مشتاق یادگیری مهارت‌های سبز هستند؟

تغییرات آب و هوایی نه‌تنها تهدیدی برای یادگیری است، بلکه فرصت‌های شغلی مرتبط با مهارت‌های سبز را نیز افزایش داده است. دانش‌آموزان کشورهای با درآمد پایین و متوسط مشتاق به کسب این مهارت‌ها هستند. بر اساس این گزارش، 65 درصد از جوانان معتقدند که اگر مهارت‌های سبز را توسعه ندهند، آینده شغلی‌شان در خطر خواهد بود. با این حال، 60 درصد از دانش‌آموزان احساس می‌کنند که در مدرسه به اندازه کافی در مورد تغییرات آب و هوایی آموزش ندیده‌اند.

علاوه بر این، 73 درصد از دانش‌آموزان بر این باورند که بدون مهارت‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی نمی‌توانند به مشاغل سبز دست یابند. گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که نیاز به مهارت‌های سبز در تمام سطوح و در کشورهای با درآمد کم و متوسط به شدت احساس می‌شود.

تغییرات آب و هوایی نه‌تنها تهدیدی برای محیط زیست و اقتصاد است، بلکه بر آموزش و آینده میلیون‌ها کودک تأثیر گذاشته است. سیستم‌های آموزشی نیازمند سرمایه‌گذاری و بهبود برای مقابله با این چالش هستند. با وجود اینکه بودجه آموزش در زمینه تغییرات آب و هوایی بسیار کم است، اقدامات ساده و کم‌هزینه می‌تواند به طور چشمگیری به بهبود شرایط کمک کند. آموزش اقلیمی و توسعه مهارت‌های سبز، نه تنها به دانش‌آموزان برای سازگاری با تغییرات کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز آینده‌ای پایدارتر باشد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.