فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۷۸۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تصادفات خودروهای برقی بیشتر از خودروهای بنزینی؛ رانندگان خودروهای برقی احتیاط کنند

تصادفات خودروهای برقی بیشتر از خودروهای بنزینی؛ رانندگان خودروهای برقی احتیاط کنند

​مطالعات اخیر نشان می‌دهد رانندگان خودروهای برقی و هیبریدی نسبت به رانندگان خودروهای بنزینی، بیشتر درگیر تصادفات می‌شوند. دلیل این موضوع می‌تواند تغییر در رفتار رانندگان و هزینه بالای تعمیرات خودروهای برقی باشد.

به گزارش تجارت نیوز،

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد رانندگان وسایل نقلیه برقی (EV) و هیبریدی بیشتر از رانندگان خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی (ICE) در تصادفات جاده‌ای درگیر می‌شوند. این مطالعه که از سوی محققان مرکز تحقیقات Lero در ایرلند و دانشگاه بارسلون انجام شده، به بررسی داده‌های بیمه‌ای و حسگرهای داخلی خودروهای تجاری پرداخته و تفاوت‌های رفتاری میان رانندگان خودروهای برقی و سنتی را شناسایی کرده است. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی برای صنعت بیمه و تولیدکنندگان خودروهای برقی به همراه داشته باشد.

سهم خودروهای برقی در تصادفات جاده‌ای

مطالعه نشان داد خودروهای برقی نسبت به خودروهای با سوخت فسیلی ادعاهای بیشتری در زمینه تصادفات و خطاهای رانندگی دارند. در مقایسه با خودروهای سنتی، خودروهای برقی و هیبریدی با وجود مسافت پیموده‌شده کمتر، ادعاهای بیمه بیشتری ثبت می‌کنند. به طور خاص، رانندگان وسایل نقلیه برقی با چهار درصد و رانندگان هیبریدی با ۶ درصد افزایش در تصادفات مواجه هستند.

به نقل از techxplore، دکتر بری شیهان از دانشگاه لیمریک، توضیح داده است رانندگان خودروهای برقی حتی با پیمودن مسافت‌های کمتر نسبت به خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، همچنان در معرض خطر بالاتری برای خسارت بیمه‌ای قرار دارند. به نظر می‌رسد تغییر به خودروهای برقی و هیبریدی باعث تغییر در رفتار رانندگان شده و احتمال وقوع خطا و تصادف را افزایش می‌دهد.

هزینه‌ بالای تعمیرات و ادعاهای بیمه

یکی دیگر از نکات کلیدی تحقیق مزبور این است که تعمیر خودروهای برقی به طور میانگین ۶.۷ درصد گران‌تر از خودروهای بنزینی و دیزلی است. همچنین خودروهای برقی با مسافت پیموده‌شده کمتر، کماکان به دلیل هزینه‌های بالای تعمیرات و باتری، بار مالی بیشتری نسبت به خودروهای سنتی دارند. این موضوع برای شرکت‌های بیمه نیز چالش‌هایی ایجاد می‌کند، زیرا خسارات و ادعاهای بیمه‌ای در خودروهای برقی به‌مراتب بیشتر است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد وسایل نقلیه برقی و هیبریدی با وجود مزایای محیط‌زیستی، از نظر ریسک تصادفات و خسارات بیمه‌ای بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این اتفاق شاید به دلیل تغییر رفتاری رانندگان و همچنین هزینه‌ بالای تعمیرات خودروهای برقی رخ داده باشد. از آنجا که خودروهای برقی نقش مهمی در آینده حمل‌ونقل پایدار ایفا می‌کنند، توجه به این جنبه‌های ریسک و تلاش برای کاهش آنها می‌تواند به تقویت امنیت جاده‌ای و کاهش هزینه‌های بیمه‌ای کمک کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.