فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۵۳۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

اولین کشور صنعتی که به زغال‌سنگ پشت کرد

۱۴۲ سال وابستگی انگلیس به زغال سنگ به پایان رسید

اولین کشور صنعتی که به زغال‌سنگ پشت کرد

​انگلیس با تعطیلی آخرین نیروگاه پس از 57 سال خدمت، به 142 سال انرژی زغال سنگ پایان داد.

به گزارش تجارت نیوز،

انگلیس، کشوری که از زمان انقلاب صنعتی به زغال سنگ متکی بوده، با تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگی خود در ناتینگهام‌شایر، به اتکای 142 ساله خود به این سوخت پایان داد. این اقدام در راستای هدف این کشور برای دستیابی به یک سیستم برق کاملاً کربن‌زدایی شده تا سال 2030 انجام شده و به عنوان نمونه‌ای قدرتمند برای سایر کشورها در حال گذار به انرژی پاک‌تر مطرح است.

سفر از زغال‌سنگ به انرژی‌های تجدیدپذیر

تا سال 2012، زغال‌سنگ بزرگترین منبع تولید برق انگلیس بود و نزدیک به 39 درصد از برق کشور را تأمین می‌کرد. اما طی دهه گذشته، انگلیس توانسته است با سیاست‌های قوی و سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، استفاده از زغال‌سنگ را به کمتر از 2 درصد کاهش دهد. این سیاست‌ها شامل تعیین ضرب‌الاجل خروج زغال‌سنگ، قیمت‌گذاری کربن، و حمایت از انرژی بادی است که به تغییر سریع سیستم انرژی کشور کمک کرده‌اند.

انتقال انگلیس از زغال سنگ توسط ترکیبی از عوامل انجام شد. براساس گزارش Ember، پنج عامل کلیدی خروج سریع زغال سنگ در انگلیس، نقش مهمی در تسریع این فرآیند ایفا کرده‌اند. اول، اعلام زودهنگام دولت مبنی بر پایان استفاده از زغال سنگ تا سال 2025 به برنامه‌ریزی برای تغییرات کمک کرد. دوم، قیمت‌گذاری کربن با اعمال هزینه برای انتشار دی‌اکسید کربن، جذابیت زغال سنگ را کاهش داد. سوم، حمایت گسترده از توسعه انرژی بادی فراساحلی به جایگزینی سریع زغال سنگ کمک کرد. چهارم، اصلاحات بازار برق برای تقویت انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شد. و در نهایت، سرمایه‌گذاری‌های گسترده در شبکه برق انتقال انرژی پاک را تسهیل کرد.

انرژی بادی و خورشیدی جایگزین‌های اصلی برای زغال‌سنگ بودند و انگلیس موفق شد از افزایش قابل توجه اتکا به گاز طبیعی جلوگیری کند.

تأثیر اقتصادی و محیط‌زیستی

به گزارش interestingengineering، تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگی تأثیر چشمگیری بر کاهش انتشار کربن در انگلیس داشته است. از سال 2012، کاهش استفاده از زغال‌سنگ منجر به کاهش 880 میلیون تن انتشار کربن شده و حدود 2.9 میلیارد پوند نیز برای کشور صرفه‌جویی مالی داشته است. این تغییرات نه تنها از منظر اقتصادی مهم است، بلکه در سطح بین‌المللی به اهداف کاهش دمای جهانی نیز کمک می‌کند.

در حال حاضر بیش از یک سوم کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) فاقد زغال سنگ هستند و تا سال 2030 سه چهارم آنها عاری از زغال سنگ هستند. بنابراین، این اهداف بین‌المللی آب‌وهوایی با محدودیت افزایش دمای جهانی تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد همراه است.

در سطح جهانی، سهم زغال سنگ از تولید برق در کشورهای OECD به 17 درصد کاهش یافته است، از اوج 36 درصد در سال 2007. گسترش سریع انرژی خورشیدی و بادی باعث 87 درصد کاهش مصرف زغال سنگ در این دوره شده است.

آینده انرژی پاک

هدف انگلیس برای داشتن یک سیستم برق کربن‌زدایی‌شده تا سال 2030، این کشور را به عنوان پیشتاز در زمینه انرژی پاک قرار داده است. تجربه این کشور در گذار سریع از زغال‌سنگ به منابع انرژی تجدیدپذیر، الگوی مهمی برای سایر کشورها خواهد بود که در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت منابع پایدارتر هستند.

انگلیس با حذف کامل زغال‌سنگ از ترکیب انرژی خود، نشان داده که با سیاست‌های درست و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های تجدیدپذیر می‌توان به اهداف بلندپروازانه کربن‌زدایی دست یافت. این کشور با توجه به تجربه‌های موفق خود، الگویی برای سایر کشورها در مسیر دستیابی به انرژی‌های پاک و پایدار خواهد بود.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.